تاکید پزشکیان بر پشتیبانی از شرکت های دارویی در شرایط تحریم

آذر: نایب رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم پشتیبانی و پشتیبانی از شرکت های تولید کننده دارو جهت تامین نیازهای بیماران در شرایط تحریم تاکید نمود.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) که در مصلای تهران برگزار گردید در جمع خبرنگاران درباره بدهی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به شرکت های تولید کننده دارو اظهار داشت: در همین رابطه جلسه ای با حضور رییس مجلس و کمیسیون بهداشت تشکیل شد و پیگیری هایی در حال انجام می باشد. به هر حال ما با تحریم مواجه شده ایم و باید پاسخگوی نیازها باشیم. در این رابطه دستوراتی هم صادر شده و از جانب مقام معظم رهبری هم پیگیری می گردد که ارز مورد نیاز داروسازها به آن ها اختصاص پیدا کند و مشکل در حال حل شدن است.

وی افزود: ما در کشور حالت جنگ اقتصادی به خود نگرفته ایم و خیال می نماییم شرایط مثل گذشته است در حالیکه باید به نیازهای حیاتی و واقعی اهمیت بدهیم نه اینکه ارز را به جایی که دل مان می خواهد اختصاص دهیم. داروسازها دو سال است این مشکل را دارند که پول شان را به آن ها پرداخت نمی کنند. الان شرایط بحرانی است و باید به آن ها پاسخ داد. ما باید کاری نماییم که این نیازهای اساسی و واقعی تامین گردد در همین راستا شرکت های دارویی و تولید کنندگان دارو باید مورد پشتیبانی قرار گیرند تا نیاز کشور تامین گردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برچسب کنترل اصالت کالا هم اظهار نمود: اگر بحث پزشک خانواده، ارجاع و دستورالعمل ها را درست پیاده نماییم، همه چیز درست پیش خواهد رفت. مشکل ما این است که قوانینی که وجود دارد را یا نمی توانیم اجرا نماییم یا مهارتش را نداریم و یا این قوانین به هر دلیلی اجرایی نمی شوند. روند اصلی این است که نیاز واقعی را از کف جامعه استخراج نماییم و پاسخگوی آن باشیم.

نایب رییس مجلس افزود: جهت گیری ما به گونه ای است که هزینه بر است. در حالیکه چه در تحریم و چه در غیر تحریم باید جلوی هزینه ها را بگیریم. هم اکنون شکاف عمیقی بین پرداخت ها و درآمدها در گروه های مختلف همچون در جامعه پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی وجود دارد.

پزشکیان درباره طرح تحول نظام سلامت هم اظهار داشت: من ۵ سال پیش و پیش از اجرای این طرح گفتم این کار از نظر علمی شدنی نیست و امکان این وجود ندارد که کل اعتبار دولت را به این طرح بدهیم. کجای دنیا چنین کاری انجام شده است؟ متاسفانه خیال کردند ما می خواهیم برخورد سیاسی نماییم. غیر امکان دارد ما راهی را که از نظر علمی غلط است بتوانیم طی نماییم. اگر جهت گیری اشتباه باشد حتی بهترین مدیر هم باشد به جایی می رسد که هدفش نبوده است.