با تشریح جلسه صبح فردای کمیسیون امنیت فلاحت پیشه: منتقدان CFT و نمایندگان دولت در مجموع یک ساعت برای بیان نظرات زمان دارند

آذر: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که جلسه بامداد فردا (یک شنبه) این کمیسیون در محل صحن مجلس جهت توضیح درباره کنوانسیون های در رابطه با FAFT و مشخصا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) با رعایت بی طرفی برگزار می شود، اظهار داشت: مقرر است در این جلسه دو ساعته منتقدان در طول نیم ساعت به بیان انتقادات و سوالات شان بپردازند و دولت هم در مدت نیم ساعت پاسخ های لازم را ارائه نماید.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی جهت هماهنگی برگزاری جلسه فردا بامداد این کمیسیون با مبحث بررسی لایحه CFT در مجلس اظهار داشت: پیرو نامه شماری از نمایندگان مجلس آن هم عموما مخالفان کنوانسیون های در رابطه با FATF و مشخصا لایحه CFT کمیسیون امنیت ملی از ساعت ۶ تا ۸ بامداد در محل صحن مجلس جلسه ای را برگزار کرد. از آنجائیکه درخواست نمایندگان برگزاری این جلسه از جانب کمیسیون بود، قرار شد که این جلسه در محل صحن برگزار گردد. حتی به نمایندگان با استفاده از پیامک هم اطلاع رسانی شده است.

وی با تاکید بر این که تلاش کمیسیون امنیت ملی رعایت بی طرفی در این جلسه است، اظهار داشت: ما برای رسیدن به سازوکاری جهت برگزاری جلسه فردا، امروز در کمیسیون جلسه ای را تشکیل دادیم. در نهایت مقرر شد که نیم ساعت به منتقدان و کسانی که سوال و شائبه ای دارند وقت داده شود. این که در این مدت صرفا نمایندگان منتقد صحبت کنند یا این که صاحب نظرانی خارج از مجلس دعوت شوند، در اختیار نمایندگان منتقد است و آن ها می توانند از این نیم ساعت برای بیان دیدگاه های خود استفاده کنند.

فلاحت پیشه افزود: نیم ساعت هم به دولت اختصاص داده شده است که مقرر است از دولت خانم جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور و وزرای خارجه و اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس بانک مرکزی و نماینده ای از اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش ها حضور پیدا کرده و توضیحات خویش را ارائه نمایند. البته دولت برای بیان دیدگاه هایش تنها نیم ساعت وقت دارد.

به گفته وی، از فراکسیون سه گانه سیاسی مجلس هم به تناسب وقت نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند. او افزود: ما به شدت به دنبال آن بودیم که خبرنگاران در این جلسه حضور پیدا کنند. اگر این امکان فراهم نشد مقرر است که پس از این جلسه در نشست خبری نتایج جلسه برای خبرنگاران شرح داده شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس درباره اینکه آیا نمایندگان فراکسیون ولایی در جلسه فردا حضور پیدا می کنند، اظهار داشت: اعضای فراکسیون ولایی مطلبی دال بر اینکه در این جلسه حضور پیدا نمی کنند را مطرح نکردند اما ذکر این نکته ضروری می باشد که اغلب امضا کنندگان نامه برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی از نمایندگان ولایی بودند. آن ها گلایه ای در خصوص دلیل تغییر دستور مجلس در روز چهارشنبه هفته گذشته داشتند که امیدوارم این تغییر دستور بر روی بررسی لایحه CFT تاثیر نگذارد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: طبق درخواست نمایندگان قرار بود جلسه ساعت ۱۶ روز یکشنبه (۱۵ مهر) تشکیل گردد که با عنایت به وارد دانستن اخطار یکی از نمایندگان و رای مجلس برای ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی دستور تغییر پیدا کرد و بنابراین قرار شد که جلسه ما ساعت ۶ بامداد برگزار گردد.

وی در انتها اظهار داشت: بنده از رییس مجلس خواستم که جلسه را ایشان برگزار کند اما چون نامه خطاب به کمیسیون امنیت بود آقای لاریجانی هم تاکید داشت که خود کمیسیون این جلسه را برگزار کند. بطور قطع ما فردا در کمال بی طرفی جلسه را اداره خواهیم کرد.

لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه مورد تاکید گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است که کمتر از ۱۰ روز از آخر مهلت سه ماهه این گروه برای ایران جهت تصویب کنوانسیون های چهار گانه باقی مانده است.