، در حال تکمیل، گزارش ایسنا از بررسی ۴ وزیر پیشنهادی دولت در مجلس

آذر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از ظهر امروز؛ شنبه برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صنعت که رییس جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه ای به هیات رییسه مجلس آن ها را معرفی کرده بود، تشکیل جلسه دادند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، طی یک هفته گذشته چهار وزیر پیشنهادی با برنامه ریزی های انجام شده در کمیسیون های تخصصی و سایر کمیسیون ها حضور پیدا کردند و توضیحاتی را به نمایندگان در مورد ابهامات احتمالی عرضه دادند. در شرایط فعلی کشور لزوم تکمیل کابینه بسیار احساس می گردد و این امید از جانب مسئولان اجرایی وجود دارد که نمایندگان با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت کمک کنند؛ چراکه معتقدند با کاری که در دولت انجام شد و مطالعاتی که شخص رئیس جمهور انجام داد و کاری که گروه های صاحب نظر در این زمینه انجام دادند، تلاش شد در وضع موجود کشور و با عنایت به مشکلات، بهترین ها انتخاب شوند.
طبق آیین نامه داخلی مجلس هر جلسه علنی باید ۴ ساعت به طول بینجامد؛ ازاین رو پس از گذشت چهار ساعت از شروع جلسه نمایندگان تنفسی خواهند داشت و ادامه جلسه به پیشنهاد رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. در صورت موافقت نمایندگان با ادامه جلسه در شیفت دوم، بعد از تنفس مجلس باردیگر تشکیل جلسه خواهد داد.
مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول می انجامد و یک ساعت هم بعنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس جمهور در نظر گرفته شده؛ بنابراین مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احیانا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد نمود.
در صورت رای ندادن نمایندگان به ادامه جلسه در شیفت دوم ادامه بررسی صلاحیت وزرا به فردا یکشنبه موکول خواهد شد که البته احیانا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می گردد.
* سبحانی فر و علیجانی بعنوان موافق و ساری و کمالی پور بعنوان مخالف دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می کنند.
* شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد نمود.
* محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی بعنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی بعنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.
* بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.
اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد با استفاده از رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوطه داده می شود.
در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می گیرد.
فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی رای موافق خویش را نسبت به چهار وزیر پیشنهادی اعلام کرد؛ در جلسه بامداد امروز این فراکسیون شریعتمداری با ۵۸ درصد، رحمانی با ۸۷ درصد، اسلامی با ۶۳ درصد و دژ پسند با ۷۶ درصد نظر مثبت فراکسیون را به خود جلب اعضای فراکسیون اعلام نمودند که به هر چهار وزیر پیشنهادی رای موافق خواهند داد.
در جلسه بامداد امروز فراکسیون نمایندگان ولایی هم برای جمع بندی درباره چهار وزیر پیشنهادی وزارت خانه های صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون و کار و رفاه اجتماعی؛ فراکسیون به این نتیجه رسید که اعضا برای رای به رحمانی آتش به اختیار عمل کند. درباره ی سه وزیر دیگر فراکسیون به جمع بندی رسید ولی قرار شد اعلام عمومی نکند.
هم چنین اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خویش را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام نمودند. برپایه رای گیری صورت گرفته اعضای فراکسیون امید به گزینه پیشنهادی وزارت راه رای مثبت ندادند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور هم برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافت.
جلسه امروز مجلس با حضور ۲۰۱ نماینده برای رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را شروع شد. در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت حضور دارند.

ایران از لحاظ سیاسی و حقوقی پیروزی کم نظیری در مقابل آمریکا کسب کرده است

رئیس جمهوری با اشاره به احکام صادر شده از جانب دادگاه لاهه و همینطور حکم دیوان عالی ایتالیا ضد آمریکا اظهارکرد: طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران سه مرتبه در برابر ایالات متحده از نظر سیاسی و حقوقی به پیروزی دست یافته است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ظهر امروز(شنبه) در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و آغاز راهپیمایی عظیم به سمت کربلای معلی اظهارکرد: در شرایطی که دشمنان در حال برنامه ریزی و توطئه ضد ما هستند و کلمه 13 آبان را بعنوان رمز جنایتکارانه خود اعلام کردند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.
وی خاطرنشان کرد: بی گمان اگر عشق به امام حسین و پیروی از طریق ایشان نبود، امروز شاهد ایرانی مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همینطور موفقیت ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی نبودیم. همه جا و در همه سختی ها و موفقیت های بزرگ یاری خاندان و رابطه مردم با خاندان رسالت بخصوص امام حسین (ع) مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به جلسه امروز مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرای پینشهاد دولت، تصریح کرد: در این مقطع تاریخی جلسه امروز مجلس بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین پیشاپیش از ریاست محترم مجلس و اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر می کنم، چون که جلسه فوق العاده ای تشکیل داده اند تا در مقطع حساس کنونی کابینه را تکمیل کنند.
روحانی اظهار داشت: آنچه در هفته ها و ماه های گذشته مشاهده کردیم، پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بود؛ بدون شک ما از لحاظ سیاسی در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی را در اختیار داریم؛ در تاریخ دنیا کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهانی تصمیم مهمی ضد یک کشور بزرگ اتخاذ نموده باشد و هم پیمانان سنتی اش او را رها کرده باشند.

* دفاع رییس جمهور از وزیر پیشنهادی اقتصاد

ادامه دارد…