صالحی در جمع خبرنگاران: بسته پیشنهادی اروپا تا آخر سال میلادی اجرایی می گردد

به گزارش آذر رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بر مبنای وعده ای که اروپایی ها داده اند، امیدواریم بسته پیشنهادی اروپا تا آخر سال میلادی جاری اجرایی شود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی بامداد امروز در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اروپایی ها مدتی است متعهد شده اند تا برای جبران خلأ به وجود آمده در برجام، مکانیسمی را تولید کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق شود.

وی ادامه داد: یکی از طرح های آنها مطرح کردن spv بوده که این پیشنهاد به قول مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است. از آنجائیکه تولید اجماع میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کار آسانی نیست، اروپایی ها اعلام نموده اند تمام تلاش خویش را برای به سرانجام رسیدن این پیشنهاد انجام خواهند داد.
صالحی اظهار داشت: بر مبنای وعده ای که اروپایی ها داده اند، امیدوار هستیم تا آخر سال میلادی جاری، بسته پیشنهادی اروپا اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر مبنای خبری که به تازگی دریافت کرده ام و کمیسیونر اروپا هم بر آن تاکید داشت، از این پس مقرر است تمامی معاملات نفتی اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر که حجمی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد یورو را در بر می گیرد، فقط با یورو انجام شده و دلار کنار گذاشته شود.

صالحی اظهار داشت: تا قبل از این اتحادیه اروپا ۸۵ درصد از هزینه نفت خریداری شده از دیگر کشورها را به شکل دلار پرداخت می کرد که با این مکانیسم، از این پس تمامی هزینه ها با یورو پرداخت خواهد شد.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر این مکانیسم محقق شود، دلار بعنوان واحد پولی جهانی در انزوا قرار خواهد گرفت و آمریکا از شرایط یکه تازی خود در استفاده از دلار جدا میشود.
صالحی در پاسخ به این سوال که اگر بسته پیشنهادی اروپا انتظارات ایران را برآورده نکند چه تصمیمی از جانب دولت اتخاذ خواهد شد اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا با مشاوره همکارانمان در ایران تدوین می گردد.