جمالی در جمع خبرنگاران: هیئت نظارت به درازهی تذکر کتبی داد، مأمور گمرک می تواند شکایت کند

به گزارش آذر سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به اینکه درازهی در جلسه غیرعلنی مجلس عذرخواهی کرده است، اظهار داشت: طبق ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به درازهی تذکر کتبی دادیم.

به گزارش خبرنگارمهر، محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در مورد بررسی پرونده محمد باسط درازهی نماینده سراوان در هیئت نظارت اظهار داشت: پس از اتفاقاتی که در گمرکات کشور به وجود آمد، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سه جلسه این مورد را با حضور مسئولان مربوطه از دولت و گمرکات مورد بررسی قرار داد.
جمالی اظهار داشت: دورازهی قبل از این وقت قبلی برای دیدار با رئیس گمرک گرفته بود اما ساعت ملاقات امکان دارد قطعی نشده باشد.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره کرد: انتظار داریم دستگاه های اجرایی کشور شأن نمایندگان را حفظ کنند و حتی اگر وقت قبلی هماهنگ نشده باشد، نماینده مربوطه به وزیر و یا هر شخص دیگری که در آن نهاد حضور دارد، هدایت شود تا این برخوردها صورت نگیرد.
جمالی با تاکید بر اینکه آقای درازهی در نحوه گفتگو با مأمور گمرک گرفتار خطا شده است اظهار داشت: البته آقای درازهی در جلسه غیرعلنی مجلس عذرخواهی کرده است. بعضاً در بعضی از رسانه ها به صورت اشتباهی منعکس شده است. باید مبحث در سطح خودش مورد بررسی قرار گرفته و دامن زده نشود.
وی اظهار داشت: آقای پزشکیان جلسات مختلفی با طرف های مختلف تشکیل داد و مشخص شد قصد و غرض خاصی برای برخورد با آقای درازهی در گمرک وجود نداشته است.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: اشکال کار این بوده است که باوجود اینکه نماینده خویش را معرفی کرده است، مبحث با مسئول دفتر ریاست گمرک هماهنگ نمی گردد. اگر این اقدام انجام می شد کار به این جا نمی رسید.
فیلمبرداری از جلسه غیر رسمی توسط احدی از نمایندگان با هر نیتی مغایر با قانون بوده است
جمالی در مورد فیلمبرداری از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فیلمبرداری از جلسه غیر رسمی توسط احدی از نمایندگان با هر نیتی مغایر با قانون بوده است و در این مورد هم تذکر قانونی برپایه ماده ۶ قانون هیئت نظارت داده شده است.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: بعضی از مطالبی که ضد آقای درازهی در رسانه ها مطرح گردیده است گاها با بداخلاقی سیاسی بوده است که انتظار داریم در شرایط حساس کشور، توجه داشته باشیم که تخریب ها کمکی به حل مسائل کشور و وحدت عمومی نمی کند.
وی اضافه کرد: هیئت نظارت مجلس اعلام می کند با موضوعاتی که وجود دارد برخورد می نماییم و فرقی نمی کند نماینده از کدام فراکسیون باشد اما ما برخوردهای سیاسی با مسائل و رفتارهای هیجانی در جامعه را مخل رسیدگی عادلانه می دانیم و امیدواریم این مسائل از طرق قانونی رسیدگی شود. حوادثی از این سنخ برای تخریب مجلس که بالاترین رکن جمهوری اسلامی است دقیقا همان چیزی است که دشمنان طراحی نموده اند.
جمالی اشاره کرد: تمسک به این حادثه برای تخریب ارکان مردم سالاری خطای راهبردی است که همگان به خصوص جریان های سیاسی و رسانه ها و صدا وسیما در شرایطی که کشور نیازمند هماهنگی برای حل مشکلات کشور است باید با تدبیر عادلانه با مسائل مواجه شوند و اصلاح این رویه ناصواب لزوم وحدت ملی کشور است.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد حکم صادره برای آقای دورازهی گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مصوب مجلس نهم است. ماده ۶ این قانون محدودیت هایی دارد. هیئت نظارت برای برخورد با نمایندگان می تواند تذکر شفاهی و یا کتبی و یا درج در پرونده بدهد یا تخلف را در جلسات علنی و غیر علنی بررسی کند.
تذکر کتبی هیات نظارت به محمدباسط درازهی
وی تاکید کرد: اگر کسی ایراد بگیرد که چرا این حکم در این حد است و بیشتر نیست پاسخ ما این است که این حد و حدود را قانون تعیین کرده است و هیئت نظارت تذکرات را طبق ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به وی داده است.
جمالی اشاره کرد: طبق ماده ۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تذکر کتبی به ایشان دادیم. کسر حقوق در آئین نامه وجود دارد اما برای ایشان این مورد اعمال نشده است.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا به شکایت کارمند گمرک رسیدگی می کنید اظهار داشت: طبق قانون هر کسی چه شخصیت حقیقی و چه حقوقی و از نماینده ای شکایت کند، حتماً رسیدگی خواهیم کرد.