در گزیده اخبار سیاسی ۲۰و۲۱ دی بخوانید؛ دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی، واکنش ها به تحریم اخیر اتحادیه اروپا، سفارش ای به نمایندگان

آذر: برگزاری دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی، توضیحات واعظی درباره انتقاد روحانی از صداوسیما، تاکید ظریف بر ادامه برنامه های هوافضای ایران، برگزاری هشتمین رزمایش «فدائیان حریم ولایت»، واکنش ها به تحریم اخیر اتحادیه اروپا، مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی در هفته ای که گذشت و… همچون گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، بیستم و بیست و یکم دی ماه ۱۳۹۷ است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهور با نمایش توضیحی درباره انتقاد روحانی از صداوسیما، گفت: رئیس جمهور معتقد می باشد که صداوسیما در مقطعی که دشمنان به دنبال ناکارآمد جلوه دادن انقلاب هستند، به رسالت تاریخی خود عمل کرده و دستاوردهای انقلاب و دولت را به اطلاع مردم برساند. محمود واعظی همین طور در توئیتی انتشار خبر استعفای ظریف و خروج ایران از برجام را مشکوک دانست و نوشت: خبر استعفای دکتر ظریف و خروج ایران از برجام که به صورت همزمان انتشار یافته اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند.
سخنگوی وزارت کشور باز با تشریح خاصیت های لایحه قانون جامع انتخابات اظهار داشت: در این لایحه، قوانین پراکنده انتخابات تجمیع می شود. سید سلمان سامانی اضافه کرد: این لایحه حاصل تجربیات بیشتر از ۳۷ دوره برگزاری انتخابات و نقطه نظرات صاحبنظران و باز منطبق با سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است.

هشتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت
مرحله اصلی و فاز عملیاتیهشتمین رزمایش «فدائیان حریم ولایت» بامداد پنج شنبه(20 دی) نیروی هوایی با رمز «یا حسین (ع) » در منطقه عمومی اصفهان با شرکت کلیه پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی برگزار گردید.
انهدام اهداف حیاتی دشمن فرضی توسط هواپیماهای اف۵ و صاعقه
انهدام اهداف هوایی و زمینی توسط هواپیماهای شکاری فانتوم و میگ ۲۹
بمباران شبانه توسط جنگنده های نیروی هوایی ارتش
شلیک «ماوریک» و «قاصد» توسط جنگنده های «فانتوم»
حضور تعدادی از نظامیان عالی رتبه در پایگاه هوایی انارک
اجرای عملیات بارریزی و بمباران هوایی توسط هواپیماهای C۱۳۰ نیروی هوایی
اجرای عملیات رزم هوایی توسط هواپیمای اف۱۴ و میگ ۲۹ در رزمایش نیروی هوایی
فرمانده نیروی هوایی ارتش: آماده پاسخ گویی به هر تهدیدی هستیم
امیر سیاری: خلبانان جوان آماده دفاع از کشور هستند
ظهر امروز (21 دی) باز با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، رزمایش «فدائیان حریم ولایت» نیروی هوایی ارتش به پایان رسید.

***
امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که در دادگاه عالی قضایی این کشور برگزار شد، حضور یافت.

دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی با حضور رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری، محمد نهاوندیان، محمود واعظی، فاطمه هاشمی، عفت مرعشی، محسن هاشمی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، علیرضا بهشتی، غلامعلی رجایی، رسول منتجب نیا، محمدرضا عارف و تعدادی از نمایندگان مجلس، حسینعلی امیری، هادی غفاری، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محسنی بندپی استاندار تهران، ارکانیان وزیر نیرو، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی، آیت الله امامی کاشانی، نوبخت، علی مطهری، مرتضی بانک، اسدالله عسکراولادی، حسین مرعشی و تعدادی از دیپلمات های کشورهای خارجی، پنج شنبه(بیستم دی) درسالن اجلاس سران برگزار گردید.
روحانی: نه شلاق ساواک و نه شلاق بر آبرو، نتوانست هاشمی را به زانو درآورد
محمد هاشمی: مشی «هاشمی» اعتدال بود
مسجدجامعی: هاشمی همواره راه را برای گفت وگو با جهان باز نگه می داشت
سروش محلاتی: آیت الله هاشمی، امیرکبیر را زمامداری دینی می دانست
محسن هاشمی: آیت الله هاشمی برای انقلاب بارها از خود گذشت

***
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس با نگاه به منافع بلندمدت کشور به بحث بودجه بپردازند، اظهار نمود: ملاک تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید رای باشد بلکه باید در تصمیمات منافع بلندمدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه ها مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امورخارجه کشورمان که برای دیدار با مقامات هندی و شرکت در کنفرانس سالانه رایسینا در هفته جاری به دهلی نو سفر کرده بود، در گفت وگو با خبرگزاری رویترز اشاره کرد: اصرار کرد که ایران به برنامه های هوافضا خود ادامه می دهد، چراکه هیچ قانون بین المللی چنین برنامه ای را ممنوع نکرده است.
همچنین محمدجواد ظریف پنجشنبه شب در صفحه توئیتر خود به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره پاسخ گفت و نوشت: هر جا و هر گاه که آمریکا دخالت می کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت احداث میگردد. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل شدن به یک کشور “نرمال” به تقلید از دولت های دست نشانده آمریکا و “مدل های حقوق بشری” مایک پمپئو رو بیاورد روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد (کنایه از هیچ وقت).
وزیر خارجه آمریکا در یک سفر منطقه ای به قاهره رفته است که گفته می شد هدف از این سفر پرداختن به تحولات منطقه همچون بحران قطر، مساله فلسطین و مقابله با نفوذ ایران است اما قراین و اظهارت وی نشان داده است که ظاهرا اولویت او دلگرم کردن هم پیمانان عربش برای مقابله با ایران است.بنابر اعلام یک منبع عراقی پمپئو همین طور در دیدار با نخست وزیر عراق خواهان کاهش فعالیت شرکت های ایرانی در این کشور شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه باز با رد سخنان و اتهامات بی بنیان وزیرامور خارجه آمریکا در قاهره اشاره کرد: رژیم آمریکا گرفتار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است.
همچنین در پی اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان درباره نقش طالبان در آینده افغانستان، دو مقام افغان (معاون وزیرامور خارجه و معاون سخنگوی ریاست جمهوری این کشور) واکنش نشان دادند.

واکنش ها به تحریم اخیر اتحادیه اروپا مقابل ایران
واکنش وزارت خارجه فرانسه به تحریم اروپا مقابل ایران
امیرعبداللهیان: اروپا باید پیامی معقول، حکیمانه اما “شوک آور” دریافت کند
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: وزارت خارجه سفیر رومانی را احضار کند
یک پایگاه خبری – تحلیلی آمریکایی: تحریم اروپا مقابل ایران فاقد قدرت اجرایی است
نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: اروپایی ها به دنبال بهانه سازی برای عدم پاسخ به انجام تعهدات شان هستند
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی: تحریم اروپا مقابل ایران غیرقابل قبول است
انتقاد سفیر ایران در لاهه از اروپا بخاطر معیارهای دوگانه در برخورد با مقوله تروریسم

***

همچنین مهمترین خبرهای حقوقی و اظهار نظرهای مسئولان قضایی و حقوقی در هفته گذشته را میتوانید اینجا دنبال کنید.