رئیس دیوان محاسبات کشور خبر داد: تشکیل هیات حسابرسی ویژه جهت بررسی مبحث انتقال آب کارون

آذر: اهواز ـ رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: هیات حسابرسی ویژه ای جهت بررسی مبحث انتقال آب کارون تشکیل خواهد شد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، عادل آذر عصر امروز شنبه در جلسه شورای اداری خوزستان با گرامیداشت یاد امام راحل اظهار نمود: افتخار می نماییم که در این نظام زندگی می کنیم؛ گرامیداشت یاد امام در واقع یادآوری از تمام نظام، دستاوردهای آن و حتی شهدای انقلاب اسلامی ایران است.
وی اضافه کرد: دیوان محاسبات سابقه ۱۱۰ ساله دارد هرچند در زمان طاغوت اداره محاسبات در خزانه داری و وزارت اقتصاد داشتیم؛ دیوان محسابات به مفهوم کامل از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که با این تفاسیر هر عملکردی از این دیوان عرضه شود در واقع سرچشمه گرفته از نظام مقدس جمهوری اسلامی کشور هست.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه در اصل ۵۴ قانون برای دیوان محاسبات وظیفه صیانت و پاسداری از بیت المال را تعیین کرده اند، خاطرنشان کرد: برنامه ای تحت عنوان افزایش آگاهی مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی در زمینه حقوق مالیه در چارچوب طرح بینا تدارک دیده شده که سفارش می نماییم همه جامعه هدف در این دوره های مهم حضور پیدا کنند.
آذر با اشاره به اینکه مجموعه نیروی انسانی در دیوان محاسبات به صورت مجانی در چارچوب تیم های تخصصی به دستگاه های اجرایی برای تفریق بودجه مشاوره می دهند، عنوان کرد: نظارت را در حوزه اجرا عملیاتی می کنیم؛ بدین سان که پس از بررسی هزینه های بودجه ای دستگاه های اجرایی مشاوره های لازم در عین نظارت به آنها عرضه می شود.
وی با تاکید بر ثبت تمام معاملات در سامانه ستاد افزود: شناسنامه دار کردن اموال دولتی وظیفه مدیران است.
وی با انتقاد از اینکه تنها یک چهارم اموال دولتی در استان خوزستان به ثبت رسیده است، اظهار داشت: اینکه سندی از اموال دولت ثبت نشود، مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که در این خصوص یک مورد در استان خوزستان مشاهده شده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور، فراوانی ترک تشریفات برای برگزاری مناقصه ها در استان خوزستان را مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: ترک تشریفات برای برگزاری مناقصه آداب و شرایط خاصی دارد؛ وقتی اضطرار زمانی برای برگزاری مناقصه اعلام شده دلیلی ندارد در تمام مدت زمان تعیینی دست روی دست گذاشت تا به بهانه کمبود وقت آنرا به صورت ترک تشریفات برگزار کنند.
آذر در مورد متمرکز شدن حساب ها تاکید کرد: قانون صراحت دارد که تمام دستگاه هایی که نام آنها در تبصره ها قید شده، در جداول آمده و یا ردیف بودجه دارند، باید گردش مالی آنها در خزانه نزد بانک مرکزی باشد؛ هر حسابی از دستگاه های اجرایی با شرایط مذکور در بانک های غیر از بانک مرکزی مغایر قانون است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه اعتبارات خارج از شمول باید در حوزه های مشخص باشد؛ همینطور برخی اعتبارات اختصاصی به روستاها که برای عمران و آبادی درنظر گرفته شده نباید در دیگر بخش ها هزینه شود چون این کار مغایر قانون است.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: در حال تهیه گزارشی برای تعیین جایگاه هر استان برای اجرایی شدن این قانون هستیم؛ البته خوزستان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده که از مدیران این استان تقدیر می نماییم.
آذر افزود: گزارش مذکور برای وزارتخانه های کشور تهیه و وزارت کشور در اجرای درست این قانون مقام اول کشور را کسب کرده است.
وی در انتها با اشاره به اینکه متوجه دغدغه همه دلسوزان خوزستان برای انتقال آب هستیم، بیان کرد: اظهارات در مورد مخالفت با انتقال آب باید در چارچوب عرضه مستندات قانونی صورت بپذیرد تا نافذ و قابل دفاع باشد.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه در این خصوص ظرفیت های قانونی خوبی وجود دارد، اظهار داشت: هیات حسابرسی ویژه ای جهت بررسی مبحث انتقال آب کارون تشکیل خواهد شد. این هیات بعد از برگزاری جلسه با مجمع نمایندگان خوزستان و نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، همینطور برگزاری جلسه با با مجمع نمایندگان اصفهان، مستندات و چهارچوب هایی را آماده و مبحث انتقال آب را بررسی خواهد نمود.
آذر با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد مستندات تا آخر سال تهیه شود تاکید کرد: استقلال حرفه ای و اصل بی طرفی وظیفه دیوان محاسبات کشور است و بدون تردید این مورد در کمال بی طرفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.