مروری بر مهمترین خبرهای حقوقی در هفته ای که گذشت

آذر: هفته ای که پشت سر گذاشتیم همراه با اخبار مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بود که از طرف مسئولان قضایی و کارشناسان حقوقی عنوان شد که از مهمترین آنها می توان عدم تغییر در وضعیت آیت الله مومن، صدور حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان، اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده های اقتصادی اخیر، پاسخ های سخنگوی قوه قضاییه به سوالات خبرنگاران درباب برخی پرونده های مهم و… بود.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضائی در هفته ای که سپری شد:

وضعیت آیت الله مؤمن تغییری نداشته است
نخستین خبری که در اولین روز هفته گذشته منتشر گردید این بود که یکی از نزدیکان آیت الله مؤمن، عضو فقیه شورای نگهبان از عدم تغییر وضعیت ایشان نسبت به گذشته آگاهی داد و پیرو اخبار انتشار یافته در ارتباط با وخامت حال وی و فوت ایشان ضمن تاکید بر کذب بودن این اخبار، اظهار نمود: وضعیت ایشان نسبت به گذشته تغییر مثبت یا منفی نداشته است.

حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان صادر شد
خبر مهم دیگر این بود که حکم قطعی متهمان پرونده شرکت کلاهبرداری دومان توکان هم صادر و برمبنای حکم صادره، دومان سهند به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.
قوه قضائیه اعلام نمود که حکم قطعی ۴ نفر از متهمان شرکت کلاهبرداری دومان توکان از طرف قاضی صلواتی رئیس شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات اخلالگران و مفسدین اقتصادی صادر شد.
برمبنای حکم صادره، دومان سهند فرزند اصغر مدیرعامل شرکت دومان توکان به بهتان مشارکت در بی نظمی عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای به تحمل بیست سال حبس، ۳۰ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.
همین طور رشید جباری فرزند محمد رئیس هیأت مدیره شرکت دومان توکان به بهتان مشارکت در بی نظمی عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای به تحمل ۱۸ سال حبس، ۲۵ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی، مهدی ذکایی فرزند یحیی معاون حقوقی شرکت دومان توکان به بهتان مشارکت در بی نظمی عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای به تحمل ۱۵ سال حبس، ۲۵ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی، احسان حدیدساز فرزند محمدعلی جانشین مدیرعامل و رئیس واحد جذب شرکت به بهتان مشارکت در بی نظمی عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای به تحمل هشت سال حبس، بیست ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شدند.
برمبنای رأی صادره، دادگاه به استرداد وجوه سرمایه گذاران مال باخته و ضبط کلیه اموالی که متهمان بوسیله مغایر با قانون به دست آورده اند، حکم صادر کرده است.
پرونده در مورد ندا مختار زاده دیگر متهم پرونده مفتوح است.

اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده های اقتصادی اخیر
دادستان تهران هم از اجرای حکم ۹۵ نفر در پرونده های اقتصادی اخیر آگاهی داد و اظهار داشت: در چند شعبه ویژه دادسرای تهران، ۱۸۰۰ نفر احضار، ۱۷۶ نفر بازداشت، ۷۳۰ نفر ممنوع الخروج، ۱۳۷ فقره کیفرخواست صادر و ۲۱۷ نفر در این کیفرخواست ها تحت تعقیب قرار گرفتند و همین طور احکام محکومیت ۹۵ نفر در حال اجرا می باشد.

دومین روز از هفته ای که سپری شد باز در حوزه حقوقی و قضائی شاهد خبرهای مهمی بودیم.

هیئت منصفه مطبوعات: کریمی قدوسی مجرم نیست
سخنگوی هیأت منصفه مطبوعات اظهار داشت که جلسه رسیدگی به پرونده های مدیران مسئول خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری پارسینه و وبلاگ امت حزب الله بامداد امروز (یکشنبه) ۲۸ بهمن ماه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی انجام شد و پرونده اول مربوط به مدیرمسئول پایگاه خبری پارسینه بود که به بهتان نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی و با شکایت صدا و سیما تشکیل شده بود که سپس اختتام جلسه دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست.
همین طور پرونده مدیر مسئول پایگاه خبرگزاری دانشجو و نماینده مجلس کریمی قدوسی (مصاحبه شونده) به اتهامات افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی که با شکایت حسین فریدون برای هر دو متهم تشکیل شده بود، دادگاه هیأت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهمان را مجرم تشخیص نداد و در پرونده مربوط به مدیرمسئول وبلاگ امت حزب الله به بهتان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی که با شکایت مدعی العموم بود با نظر اکثریت آرای هیأت منصفه مطبوعات مجرم شناخته نشد.

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد
در دومین روز هفته ای که سپری شد، سخنگوی دستگاه قضا باز در یکصد و سی و پنجمین نشست خبری خود با خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
محسنی اژه ای همین طور درباب این موضوعات حکم بانک سرمایه ای ها در حال انشا، وضعیت شکایت خاتمی از شریعتمداری، صدور کیفرخواست برای حسین فریدون و برگزاری دادگاه در اسفندماه، واکنش محسنی اژه ای به تأمین وثیقه ۱۰ میلیاردی از طرف متهمان بانک سرمایه، رسیدگی به اظهارات حسن عباسی درباره روحانی و لاریجانی در دادسرا، شکایت خاتمی از شریعتمداری به کجا رسید؟، محیط زیستی ها با اسناد و مدارک متهم اند، بعضی از سوءمدیریت ها که سبب ضرر و زیان برای کشور و مردم می شود، رأی پرونده متهمان بانک سرمایه در حال تدوین است، اعلام اسامی بعضی از محکومین پرونده های دادگاه های ویژه اقتصادی، رسیدگی ۱۳۵ روزه به پرونده «مظلومین» امر مثبتی است، زمین خواران پس از صدور حکم معرفی می گردند، باید ترتیبی اتخاذ نماییم تا دسترسی به وکلا راحت شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

احتمال رده بندی بانک ها از نظر امنیت مبادلات بانکی
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی هم با اشاره به اینکه ما باید به سمت ارتقای امنیت در مبادلات پیش برویم، اظهار داشت: در آینده شاید مجبور شویم که بانک ها را از نظر توجه به امنیت مبادلات کاربران شان رده بندی نماییم.
وی با اشاره به اینکه جدی گرفتن حفاظت اطلاعات در بانک ها امر بسیار مهمی است، اضافه کرد: ما بعضاً با مواردی مواجه هستیم که افراد به اطلاعات حساب بانکی مشتریان اشراف داشته و از آن باخبرند. این موارد نادر است، اما متأسفانه نشان داده است که در برخی از موارد نفوذهایی به بانک انجام شده و توانسته اند اقدامات مجرمانه ای انجام دهند. بانک ها باید این خلأها را رفع کرده و به امنیت اطلاعات مشتریان شان توجه کنند؛ چونکه اگر خدای نکرده حتی همین یک مورد قلیل باز افشا شود، ضربه های جدی به هویت و اعتبار بانک ها خواهد خورد.

تنها راه خروج از وضعیت اقتصادی فعلی کشور، اجرای فرامین رهبری است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم اظهار داشت که اگر بخواهیم از این وضع اقتصادی فعلی بیرون بیاییم فقط باید به فرامین مقام معظم رهبری گوش نماییم.
قاضی سراج همین طور اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشور مخصوصاً برای خانواده های متوسط به پایین، دشوار است ولی نباید همه آنرا به گردن آمریکا بیندازیم. مشکلات داخلی باز داریم. به رغم همه این مشکلات، اگر متحد بوده و وحدت کلمه داشته باشیم، از این گردنه سخت باز عبور خواهیم کرد. ان شاءالله آن کسانی هم که به بیت المال دست درازی می کنند دستشان توسط قوه قضائیه و نیروهای امنیتی کوتاه خواهد شد.

سومین روز این هفته باز در حوزه حقوقی و قضائی خبرهای مهمی منتشر گردید.

پرونده تخلف ۳ شرکت تولید اسنک در انتظار گزارش بازرسی کل کشور
در سومین روز از هفته سپری شده سخنگوی سازمان تعزیرات از تخلف سه شرکت تولید اسنک آگاهی داد و اظهار داشت که پرونده تخلف این سه شرکت در انتظار گزارش نهایی بازرسی کل کشور است و تخلفات این شرکت ها عدم رعایت فرمول ساخت در محصولات تولیدی، خرید برخلاف ضوابط و قاچاق است.

با حکم وزیر دادگستری دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد منصوب شد
وزیر دادگستری دبیر مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد را منصوب نمود و در حکمی، محمود حکمت نیا را به سمت “دبیر مرجع ملی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد” منصوب نمود.

تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران خلاف امنیت ملی و توسعه اقتصادی کشور است
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: تمرکز مردم صرفاً بر رفتار دشمنان نیست بلکه اقدامات مسئولان را باز به خوبی رصد می کنند.
تمرکز مردم صرفاً بر رفتار دشمنان نیست بلکه اقدامات مسئولان را باز به خوبی رصد می کنند
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی امروز برخلاف امنیت ملی و مؤلفه های مربوط به توسعه اقتصادی کشور است که ابعاد عاطفی و انسانی باز دارد، اشاره کرد: چرخ های تولید در کشور نباید کند یا متوقف شود. امیدواریم با محوریت دادگستری ها و استانداری ها در سراسر کشور، این تعامل با بانک ها شکل بگیرد و از رئیس کل محترم بانک مرکزی هم می خواهیم که در این زمینه تدبیر لازم را داشته باشند تا از تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی جلوگیری شود. البته تابحال باز اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما باید این اقدامات با قدرت بیشتری ادامه یابد تا ان شاء الله شاهد تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران عزیز نباشیم.

قرائت کیفرخواست محیط زیستی ها اختتام یافت
پنجمین جلسه محاکمه چند فعال محیط زیست متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب انجام شد.
به گزارش آذر به نقل از قوه قضائیه، پنجمین جلسه محاکمه متهمان جاسوسی از مراکز نظامی کشور در دو نوبت بامداد و عصر به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه انجام شد.
در این نشست از دادگاه که وکلای تعیینی متهمان باز در آن حضور داشتند، قرائت کیفرخواست به پایان رسید.

کدخدایی: اصلاح بی مورد قانون اساسی می تواند لطمه زا باشد
سخنگوی شورای نگهبان هم در توییتی در ارتباط با اصلاح قانون اساسی، اظهار داشت: اصلاح قانون اساسی می تواند لطمه زا باشد.
متن توئیت عباسعلی کدخدایی به شرح زیر است:
‏ «همانطور که اصلاح یک قانون اساسی بنا بر اقتضائات زمان از الزامات است، اصلاح بی مورد باز می تواند لطمه زا باشد. صرف گذشت زمان دلیلی تام برای تغییر قانون اساسی نیست. مانایی یک قانون اساسی مبتنی بر فرهنگ، باورها و ارزشهای بنیادین از مهم ترین تفاوت های آن با قانون عادی است.»

هیچ واحد تولیدی نباید بخاطر مشکلات قضائی تعطیل شود / ۶۰ کانتینر گوشت در گمرک باقی مانده است
دادستان کل کشور اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی امروز، نباید اجازه دهیم هیچ واحد تولیدی به علت معوقات بانکی و مشکلات حقوقی و قضائی تعطیل شود.
محمدجعفر منتظری شامگاه دوشنبه (۲۹ بهمن) مصادف با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی و در شانزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی، با بیان این که بانک ها باز به علت این که پول مردم دستشان است باید به سرمایه خود برسند، اصرار کرد که تعطیلی نباید اتفاق بیفتد؛ بلکه باید به نحوی مشکلات حل شود.
دادستان کل کشور در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت قاچاق در کشور، اظهار داشت: اگر همه دست اندرکاران امر خطیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحنه بودند، امروز شاهد این حجم قاچاق نبودیم.
چهارمین روز هفته ای که سپری شد خبرهای مهم حقوقی و قضائی دیگری باز بر روی خروجی سایت ایسنا قرار گرفت.

نجات جان «بابک زنجانی» دست خودش است
دادستان تهران اظهار داشت: امروز نجات جان بابک زنجانی دست خودش است که اموال دولت را بدهد.
عباس جعفری دولت آبادی در گفت وگویی رادیویی در پاسخ به سوالی درباره سایت های آگهی دهنده مانند دیوار و نگاه دادستانی به کسب و کارهای نوپا اظهار داشت: ما اساساً با فعالیت کسب و کار در فضای مجازی مخالفت نداریم آنچه که دادستانی با آن مخالفت دارد ورود استارت آپ ها به فعالیت هایی است که می تواند مجرمانه تلقی شود مانند اموالی که فروخته می شود که این اموال مالکان واقعی ندارد.

در سفر وزیر دادگستری به قزوین چه گذشت؟
در مسافرت یک روزه وزیر دادگستری به قزوین هم ۹۲ زندانی آزاد، یک کارخانه تولید آسفالت افتتاح و بهره برداری رسید و چند طرح دیگر همچون دستاوردهای سفر وزیر دادگستری به استان قزوین بود. همین طور در ادامه برنامه های سفر علیرضا آوایی وزیر دادگستری به استان قزوین، یک کارخانه تولید آسفالت هم به بهره برداری رسید.

۳۶۲۰۰ زندانی تا اختتام ۲۹ بهمن مشمول عفو شدند / آزادی ۲۲۷۰۰ نفر تا امروز
رئیس سازمان زندان ها باز از عفو بیشتر از ۳۶۰۰۰ نفر از زندانیان سراسر کشور در ادامه اجرای بخشنامه عفو گسترده زندانیان، آگاهی داد و اظهار داشت: تا اختتام روز بیست و نهم بهمن تعداد ۳۶۲۰۰ نفر از زندانیان مشمول بخشنامه عفو مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به مناسبت چهلمین بهار انقلاب اسلامی شدند که استان های تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۰۶۷ و ۲۰۲۵ بیشترین آمار آزادی و استان اصفهان با تعداد ۱۵۰۰ زندانی بیشترین تخفیف مجازات را تا این تاریخ داشته اند. همین طور بیشترین تعداد آزادی برمبنای گروه سنی با تعداد ۶۳۱۳ نفر متعلق به گروه سنی ۲۶-۳۲ است و تعداد ۶۰۶ نفر از زندانیان آزاد شده را زنان می سازند.

اولین جلسه محاکمه فریدون و مرتبطین برگزار شد
در چهارمین روز از هفته ای که سپری شد، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون و مرتبطین وی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی کارکنان دولت هم انجام شد و مرکز رسانه قوه قضائیه در این باره اعلام نمود: در این نشست که حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطین به همراه وکلای خود حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را قرائت کرد.
در جلسه اول دادگاه که دو ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید، متهم ردیف دوم و وکیل وی سپس تفهیم بهتان از طرف قاضی عالیشاه به دفاع از اتهامات انتسابی مطرح شده در کیفرخواست پرداختند. جلسه بعدی هفته آینده برگزار می گردد.

حمله به دولت در این شرایط منصفانه نیست
وزیر دادگستری اظهار داشت: حمله به دولت در این شرایط که یک مجموعه نقض عهد و خلاف کردند و همه ضابطه های بین المللی را به هم ریختند، منصفانه نیست.
علیرضا آوایی وزیر دادگستری در جریان بازدید از سازمان تعزیرات حکومتی استان قزوین، اظهار نمود: در این شرایط به جای اینکه نوک حمله را متوجه آنها کنند به دولت که زیر فشار است و دشمنان همه مبادلات بانکی را با مشکل مواجه کرده اند حمله می شود.

پرونده رضا خندان و فرهاد میثمی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد
وکیل مدافع فرهاد میثمی و رضا خندان هم از ارجاع پرونده موکلانش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر آگاهی داد.
محمد مقیمی به ایسنا اظهار داشت: پیرو اعتراضم به حکم موکلانم (فرهاد میثمی و رضا خندان)، پرونده آنها به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. امیدوارم، حکم ۶ سال حبس مقابل هر یک از موکلانم در این شعبه نقض شده و زمینه رهایی آنها فراهم گردد.
پنجمین روز هفته ای که سپری شد هم اخبار متفاوتی را در حوزه حقوقی و قضائی شاهد بودیم.

سیاست نظارت بر اصناف باید در سطح کلان صورت گیرد
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت: سازمان تعزیرات همچون گذشته به دنبال افزایش تعامل با سایر دستگاه های همکار همچون اتاق اصناف است و باید استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود و توان کشوری اتاق اصناف برای احقاق حقوق مردم داشته باشیم.
وی ادامه داد: با عنایت به محدودیت های موجود در نیروی انسانی و امکانات، ورود به تخلفات اصناف در سطح خرد، منطقی و میسر نیست، بدین سبب باید سیاست کنترل و نظارت بر سطح کلان را در پیش داشته باشیم و طبیعی است که می توان با کنترل سطح کلان، اصناف خرد را باز کنترل کرد.

برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم
دادستان عمومی و انقلاب تهران هم اشاره کرد: در بحث تحکیم نهاد خانواده تأکیدات فراوانی در قوانین و اسناد بالادستی شده است و هیچ مشکلی از نظر قانون نداریم و فقط دستگاه های مسئول باید هماهنگ باشند. عباس جعفری دولت آبادی در نشست بررسی راهکارهای جلوگیری از لطمه های اجتماعی که با محوریت تحکیم نهاد خانواده انجام شد سپس بیانات شرکت کنندگان در این جلسه اضافه کرد: مشاوره باید ارزان و قابل دسترس باشد و نقش مشاوره ها پیش از ازدواج و در طول زندگی بسیار مثبت ارزیابی می شود.

۱۸۸ مددجوی زندان های چهارمحال و بختیاری مشمول عفو رهبری شدند
مدیرکل زندان های چهارمحال و بختیاری اظهار داشت که ۱۸۸ نفر از مددجویان زندان های استان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که از این تعداد ۱۲۴ نفر مددجو آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشتند و ۶۴ مورد باز مشمول انواع تخفیفات قرار گرفتند.

محکومیت ۱.۶ میلیاردی برای کارخانه تولید آب معدنی در قم
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم هم از محکومیت ۱.۶ میلیارد ریالی برای یک کارخانه تولید آب معدنی به بهتان گرانفروشی آگاهی داد.

رهایی ۲۱ محکوم از قصاص در رجایی شهر از شروع سال جاری

سرپرست زندان رجایی شهر هم اظهار داشت: طی پیگیری های مستمر و تلاش شبانه روزی سرپرست و واحد مددکاری زندان رجایی شهر، از شروع سال جاری تا کنون ایجاد فرصت مجدد زندگی با ستاندن رضایت اولیا دم برای ۲۱ نفر از مددجویان محکوم به قصاص داده شد.
بر طبق این گزارش، از تعداد ۲۱ نفر محکومین به قصاص نفس، ۱۵ نفر آنان با ستاندن رضایت اولیا دم و اختتام محکومیت دولتی آزاد شده اند.

اگر حقوقدان هستید باید دغدغه مند حقوق تمام ملت باشید
مصطفی محقق داماد خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: اگر حقوقدان هستید باید دغدغه مند حقوق تمام ملت باشید. دانشجوی حقوق صرفاً نباید به دنبال امرار معاش باشد. فارغ التحصیل حقوق و وکیل نباید فقط دغدغه مند موکل خود باشد. مانند یک طبیب که باید دغدغه سلامت همه مردم را داشته باشد. با بزرگانی که در کسوت حقوقدانی، ملت خودرا احیا کردند و ناجی ملت خود بودند همه آشنا هستند؛ مانند ماهاتما گاندی، اقبال پاکستانی، محمدعلی جناح، مارتین لوترکینگ و نلسون ماندلا که به دنبال دغدغه آزادی انسان ها بودند.
محقق داماد، خطاب به رئیس جمهور هم اظهار داشت که اگر حقوقدان هستید باید دغدغه مند حقوق تمام ملت باشید. ما برای احیای حقوق مردم درس خوانده ایم و درس می دهیم.
ششمین روز هفته ای که سپری شد باز خبرهای حقوقی و قضائی مهمی بر خروجی سایت خبرگزاری ایسنا قرار گرفت.

دادگاه ۳ پزشک و ۳ پرستار پرونده مرگ «الینا فروتن» را مقصر شناخت
رئیس کل دادگستری استان گلستان اظهار داشت: قضات شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان سپس اعلام نظر هیأت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور، دو پزشک متخصص، پزشک مسئول فنی شیفت شب بیمارستان و سه پرستار پرونده الینا را مقصر شناختند.
هادی هاشمیان در این باره اظهار نمود که برمبنای رأی دادگاه متخصص بیهوشی به دلیل پاره کردن سینوس پریفرم ۵۰ درصد مقصر شناخته شد و باید نیمی از دیه را بپردازد و این رأی قطعی است.

دادستان اراک: درباب امنیت با کسی مسامحه نداریم
دادستان عمومی و انقلاب اراک با تاکید بر اینکه بحث رسیدگی به تخلفات با قاطعیت و جدیت پیگیری می شوند، اظهار داشت: افرادی که مشمول عفو رهبری شده اند، تحت نظارت هستند و زیر ذره بین سسیتم های قضائی و انتظامی قرار دارند.
وی هدف اصلی رهبری از این عفو را کاهش اثرات سو حبس بر خانواده زندانیان و بازگشت آنان به اجتماع دانست و اضافه کرد: در این راستا در استان مرکزی حدود ۱۲۰۰ نفر از این عفو بهره برده اند که البته از این تعداد پرونده حدود ۶۰۰ نفر منتهی به آزادی شده است و مابقی کاهش محکومیت داشته اند. امیدواریم در ایام آتی این میزان به حدود ۱۷۰۰ نفر برسد.

دستگیری ۸ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی محور خاش – زاهدان
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از دستگیری ۸ نفر متهم در ارتباط با حادثه تروریستی محور خاش – زاهدان آگاهی داد و اضافه کرد: با تلاش های نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و پشتیبانی دستگاه قضائی استان تا کنون ۸ نفر متهم در این خصوص دستگیر که دو نفر آنها طی روز گذشته و امروز دستگیر شدند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حمیدی در ارتباط با این مساله اظهار نمود: از شش نفر دستگیر شده در ایام قبل که جرم آنها محرز گردیده است یک نفر خانم که مالک خودروی انتحاری بوده است در شهرستان خاش دستگیر شده است که در بررسی های به عمل آمده از منزل نامبرده قطعاتی از خودروی انتحاری کشف شده و پرونده با قاطعیت در مجتمع جرایم امنیتی در حال پیگیری است و به محض محرز شدن و قطعیت مجرمیت نسبت به صدور حکم اقدام و احکام شرعی صادره با قاطعیت اجرا خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید.
او همینطور از کشف خانه های تیمی در شهرستان های خاش و سراوان آگاهی داد که در بررسی های انجام شده ۱۵۰ کیلو مواد منفجره آماده انفجار در شهرستان خاش و ۶۰۰ کیلو مواد منفجره پیش ساخت بمب در شهرستان سراوان کشف گردید.
حمیدی درباب ترور مأمور راهنمایی و رانندگی باز خبر از دستگیری ۳ نفر داد و اضافه کرد: در بررسی های اولیه سرنخ های خوبی به دست آمده است که از بیان جزئیات فعلاً معذوریم.