امروز؛ هیئت دولت لایحه مبارزه با قاچاق انسان را تصویب کرد

آذر: دولت لایحه مبارزه با قاچاق انسان را جهت تصمیم ­گیری و تصویب نهایی، به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، در جلسه امروز هیئت وزیران به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، گزارش معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور از دستاوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال درباب تحولات جامعه زنان ایران در حوزه های مختلف از قبیل آموزش و پژوهش، سلامت و بهداشت، امور اقتصادی و معیشتی، خانواده، مشارکت سیاسی و مدنی، ورزش و فرهنگ و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، جهانگیری ضمن تبریک سالروز ولادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن به عموم زنان، دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه پیشرفت زنان را بزرگ و با اهمیت توصیف کرد.
تحولات در عرصه آموزش و پژوهش شامل رشد میزان باسوادی و کاهش فاصله باسوادی زنان روستایی با زنان شهری، کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، افزایش تعداد تحصیل­ کردگان دانشگاهی، عرصه بهداشت و سلامت شامل افزایش امید به زندگی، کاهش میزان مرگ و میر مادران و عرصه اقتصاد و معیشت شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و افزایش ضریب نفوذ بیمه، همین طور افزایش مشارکت سیاسی زنان همچون این دستاوردهاست.
معاون اول رئیس ­جمهور ضمن تشکر از دستگاه هایی که در سطوح مدیریتی از زنان بهره برده اند، به افزایش بهره مندی از زنان در پست های مدیریتی تاکید و این اقدام را گامی مهم در ترویج شایسته سالاری ذکر کرد.
براساس گزارش معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، میزان باسوادی زنان در ۴۰ سال اخیر با رشد ۲/۴ برابری همراه بوده است؛ بطوریکه میانگین نرخ باسوادی زنان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۳ درصد و الان این میزان به ۹۵/۸ درصد رسیده است و از هر ۱۰ زن ایرانی ۱۸ ساله و بالاتر، ۱/۶ آنان دارای تحصیلات عالی هستند.
آمار نشان می دهد، میزان امید به زندگی در زنان ایرانی، از ۵۶/۲ درصد در سال ۱۳۵۵، به ۷۵/۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. همین طور میزان مرگ و میر مادران در هر یکصد هزار زایمان زنده کاهش شایان توجهی داشته؛ بطوریکه این میزان از ۹۱ درصد در سال ۱۳۶۷، به ۱۸/۱ درصد تا سال ۱۳۹۵ تنزل پیدا کرده است.
گزارش معاونت امور زنان و خانواده در ادامه، با مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی زنان قبل و پس از انقلاب اسلامی، به رشد ضریب نفوذ بیمه تأمین اجتماعی در میان زنان شاغل از ۱۲/۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۷۷/۴ درصد در سال ۱۳۹۵ اشاره دارد. همین طور طی سال­ های مذکور، درصد شاغلان عالی رتبه در ایران، از ۳/۳ درصد به ۱۷/۳ درصد رسیده است.
در حوزه خانواده باز شاهد رشد ۳۹ درصدی ضریب نفوذ بیمه تأمین اجتماعی در میان زنان خانه دار و رشد ۵ درصدی این ضریب در میان زنان سرپرست خانوار هستیم.
گزارش فوق در ادامه، به مقایسه میزان مشارکت سیاسی و مدنی زنان قبل و پس از انقلاب پرداخته است. این مقایسه، نشان داده است میزان زنان داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی طی ۱۰ دوره از ابتدا تاکنون، ۲۱ برابر رشد داشته است. همین طور تعداد نمایندگان زن شوراهای اسلامی شهر و روستا طی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۶ با ۳ برابر رشد و سهم نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی طی سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۴ با ۴/۵ برابر رشد همراه بوده است. افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده از ۵۵ سازمان در سال ۱۳۷۵ به ۲ هزار و ۷۲۲ سازمان در سال ۱۳۹۶، از دیگر موارد یاد شده در گزارش مذکور است.
در حوزه ورزش زنان نیز، آمارها حاکی از افزایش حوزه های فعال در این حوزه و رشد حضور و مشارکت زنان در رشته های مختلف ورزشی سپس پیروزی انقلاب اسلامی است. تعداد حضور زنان در ورزش های قهرمانی، از ۷۶ هزار و ۹۵۲ نفر در دهه اول انقلاب، به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تا دهه چهارم انقلاب رسیده است.
موافقت دولت با تغییرات تقسیماتی در چند استان
هیئت وزیران در اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، با تغییر و اصلاحات تقسیماتی در استان های زنجان، ایلام، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، خراسان شمالی و گلستان موافقت نمود.
به سبب این تصمیمات، ایجاد دو بخش و یک شهرستان، ادغام پنج روستا و تبدیل سه روستا به شهر در استان­های مذکور، به تصویب دولت رسید.
تصویب «لایحه مبارزه با قاچاق انسان» در دولت
با توجه به ضرورت تقویت و هماهنگی بین بخشی در امر مبارزه با پدیده شوم قاچاق انسان بوسیله اصلاح قوانین و مقررات مربوط و با هدف رفع خلأهای قانونی، دولت «لایحه مبارزه با قاچاق انسان» را جهت تصمیم ­گیری و تصویب نهایی، به مجلس شورای اسلامی فرستاد.
ضرورت حفظ امنیت داخلی با عنایت به شرایط بی ­ثبات کشورهای پیرامون، مقابله همه جانبه با گسترش پدیده قاچاق انسان و عبور غیرمجاز از مرزها با عنایت به درآمد و عواید نامشروع سرشار آن و تشدید مبارزه با قاچاقچیان، همین طور تجمیع قوانین مرتبط و انطباق آنها با اسناد و کنوانسیون­های بین المللی، همچون اهداف لایحه یاد شده است.
توافق ایران و صربستان در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی
هیئت وزیران با عنایت به سودمند بودن همکاریهای بین المللی در زمینه حفظ نباتات و مهار آفات مربوط به گیاهان و فرآورده های گیاهی، با امضای موافقتنامه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان موافقت نمود.
هیئت دولت در ادامه، آیین نامه اجرایی مربوط به تسویه مطالبات و بدهی های دولت با اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی بوسیله صدور اسناد (اوراق) تسویه خزانه نوع اول را اصلاح کرد.