سفیر ایران در عراق اعلام کرد برنامه ها و محورهای مذاکرات روحانی در مسافرت به عراق

آذر: سفیر ایران در بغداد اظهار داشت: رئیس جمهور کشورمان در مسافرت به عراق با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق و همین طور با حضرت آیت الله سیستانی دیدار خواهد داشت.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، ایرج مسجدی در حاشیه مراسم شانزدهمین سالگرد بزرگداشت شهید آیت الله محمدباقر حکیم که بامداد روز شنبه در بغداد با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و تعدادی از مسئولان عراقی و سفرا و دیپلمات های مقیم این کشور انجام شد در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر رئیس جمهور ایران به عراق اظهار داشت: رئیس جمهور محترم ایران با یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر می کند. این سفر سه روزه خواهد بود و در آن مباحث مختلفی با مقامات و مسئولان عراقی مطرح می شود.
مسجدی در ارتباط با مهمترین محورهای مذاکراتی روحانی در مسافرت به عراق اشاره کرد: هدف اصلی که در این سفر دنبال می شود تقویت روابط در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
سفیر ایران با اشاره به اینکه ایران و عراق دو کشوری هستند که نیاز زیادی به یکدیگر دارند اشاره کرد: تقویت این همکاری ها محور اصلی سفر رئیس جمهور است در این سفر در ارتباط با موضوعات مختلف رایزنی هایی انجام می شود.
مسجدی افزود: راه آهن خرمشهر به بصره، گسترش شهرک های صنعتی، روادید، قرارداد 1975 الجزایر و مسائل گمرکی، بهداشت ودرمان رایزنی های زیادی در دستور کار است.
سفیر ایران سفر روحانی به عراق را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور توصیف کرد که برای ملت های دو کشور نتایج ثمر بخشی خواهد داشت.
وی در ارتباط با برنامه دیدارهای روحانی در عراق باز بیان کرد: ایشان با مقامات سیاسی عالی رتبه عراق همچون رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار خواهد داشت علاوه بر این رئیس جمهور با حضرت آیت الله سیستانی در نجف در دیدار خواهد داشت همین طور وزرای همراه رئیس جمهور با همتایان خود دیدار می کنند.
مسجدی در ارتباط با سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات مذاکرات درباره قرارداد الجزایر اشاره کرد: سوژه اجرایی شدن قرارداد است چون این قرارداد نیازی به اقدامات جدید ندارد و هم اکنون لازم است لایروبی اروند رود آغاز شود و کشتی های غرق شده بیرون بروند و بنادر خرمشهر، آبادان و بصره احیا شوند.
وی افزود: در نهایت باید بگویم نهایی شدن این قرارداد نیاز به مذاکره دارد.
مسجدی در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر در ارتباط با لغو روادید مذاکره خواهد شد اظهار نمود: کاری که الان در حال انجام می باشد این است برای تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و بخش اقتصادی سندی برای تسهیلات در دست بررسی می باشد.
سفیر ایران با اشاره به اینکه ما خواهان لغو روادید با عراق هستیم اظهار داشت: مسئولان عراقی معتقدند برای لغو روادید بین دو کشور نیاز به فراهم شدن زیرساخت های لازم است همین طور بگفته آنها مسائل امنیتی هم مهم می باشد هرچند سوژه مد نظر ایران لغو روادید بین دو کشور است اما مبنای این سفر حصول توافق در این زمینه نیست.
مسجدی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نقدهایی نسبت به حضور ایران در بازارهای عراق وجود دارد و در این سفر چه رایزنی هایی هایی می شود اشاره کرد: رایزنی هایی درباره برگزاری نمایشگاه های مشترک بین ایران و عراق انجام می شود. هم اکنون نمایشگاه دائمی ایران در بغداد برپا است و هر ده روز یک صنعت ما در این کشور به نمایش در می آید همچون در زمینه چرم، کفش و مبلمان اداری که سال آینده قراراست حدود 40 نمایشگاه در عراق خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: پارسال قریب 2.5 میلیارد دلار افزایش تجارت به عراق داشتیم و شاهد توسعه صادرات برق و گاز بوده ایم. در کنار همایش ها و نمایشگاه های تجاری شاهد رفت و آمد هیات های دولتی و خصوصی بوده ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند حضور اقتصادی ایران در عراق کمرنگ تر از ظرفیت های دو کشور است، اظهار داشت: ما امروز در رتبه اول تعاملات با عراق هستیم اما ظرفیت های دو کشور بسیار بیشتر است.
مسجدی در پاسخ به این که آیا شما از سطح روابط راضی هستید اظهار داشت: عراق نخستین مقصد صادراتی ایران است علاوه بر این بیشترین صادراتی که به عراق انجام می شود ازسوی ایران است و باید بگویم درحال حاضر چین و ترکیه در تجارت با عراق پشت سر ایران هستند.
سفیر ایران با اشاره به اینکه ظرفیت های ایران و عراق و توان ایران بیشتر از این است، اظهار داشت: هدف گذاری که کرده ایم این است که سطح روابط را به 20 میلیارد دلار برسانیم.