تاکید دادستان کل کشور بر راهکارهای جایگزین برای مقابله با معتادان متجاهر

به گزارش آذر دادستان کل کشور تصریح کرد که باید راهکارهای دیگری هم علاوه بر زندانی کردن معتادان متجاهر بیابیم.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در حاشیه همایش دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور که ظهر امروز در مجموعه تلاش برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات انجام شده برای جمع آوری معتادان متجاهر و بازگشت باردیگر آنها بعد از مدت کوتاه اظهار نمود: اگر فکر نماییم که تنها با زندانی کردن افراد می توانیم راه را برای این بلای خانمان سوز ببندیم اشتباه کرده ایم. زندان تا کی؟ البته این به این معنا نیست که با افراد مجرم برخورد نکنیم و طبق قانون با آنان رفتار نشود.
وی افزود: اما راه اساسی این است که برای کاهش اعتیاد در جامعه باید از طریق های دیگری برای مبارزه با اعتیاد استفاده نماییم و اگر فکر نماییم که می شود با زندانی کردن افراد معتاد با این مسئله مبارزه نماییم اینگونه نیست. کما اینکه علیرغم محدودیت هایی که وجود دارد شاهد آن هستیم که در بعضی از زندان ها دسترسی به مواد مخدر برای معتادان هم وجود دارد که در این خصوص هم باید فکری اساسی نماییم.
وی ادامه داد: باید راهکارهای دیگری هم در کنار زندانی کردن برای معتادان متجاهر داشته باشیم که من از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر خواستم که این راه ها را بررسی کند.
دادستان کل کشور درباره تناسب میان مجازات و جرم هم اظهار نمود: تناسب میان جرم و مجازات از جانب قاضی سنجیده می شود اما قاضی در مقامی نیست که بخواهد بر مغایر قانون عمل کرده یا تصمیمی بگیرد که در قانون و تصمیم قانون گذار وجود نداشته، انتظار ما از قاضی این است که در چهارچوب قانون و مقررات با مجرم رفتار کرده و تلاش شود که این افراد هم به جامعه برگردند.
وی با اشاره به اینکه قاضی در مقامی نیست که بتواند در مقام قانونگذاری مصلحت اندیشی کند، تصریح کرد: اما قاضی می تواند در چهارچوب قانون راهکارهایی به جز زندان برای بازگرداندن مجرمان را پیش بینی نماید.