نخست وزیر ژاپن هفته آینده به ایران می آید

آذر: دولت ژاپن با بیان رسمی زمان سفر نخست وزیر این کشور به ایران جزئیات بیشتری درباره برنامه کاری و دیدارهای وی در جریان این سفر ارائه نداد.
به گزارش آذر به نقل از خبرگزاری کیودو، سخنگوی دولت ژاپن روز پنج شنبه (امروز) اعلام نمود که شینزو آبه نخست وزیر این کشور هفته آینده و در ایام ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خردادماه) به ایران سفر می کند.
با این وجود وی با بیان رسمی این خبر مشخص نکرد که آبه در این سفر چه برنامه کاری دارد.
یوشیهیده سوگا، دبیر دولت ژاپن در کنفرانس خبری هفتگی خود درباره سفر شینزو آبه اظهار داشت: ما تلاش خواهیم کرد که این سفری مفید و مدلول دار باشد.
آبه با سفر به ایران که در اثنای بالا رفتن سطح اختلافات میان تهران و واشنگتن انجام می گیرد، نخستین نخست وزیر ژاپن خواهد بود که از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تابحال به تهران سفر می کند. وی که همواره از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده است، هفته گذشته نیز میزبان رئیس جمهور آمریکا در توکیو بود.
دولت آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ بطور یک جانبه توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ را که در ژوئیه ۲۰۱۵ کنار گذاشت و سپس تحریم ها مقابل جمهوری اسلامی را بازگرداند. از آن زمان تنش ها میان تهران و واشنگتن که چهار دهه است روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، افزایش یافت.
به گزارش کیودو، کارشناسان دیپلماسی می گویند که بیشتری چیزی که آبه امکان دارد در این سفر به دست آورد این است که ایران و آمریکا را قانع کند به مذاکرات مستقیم با یکدیگر بازگردند، تنش ها را کاهش دهند و بدون پیش شرط بر سر میز مذاکره بنشینند.
ژاپن خواستار آن است که شاهد ثبات و امنیت در خاورمیانه باشد چونکه بخش اعظم نیازهای نفتی اش از این منطقه تأمین می شود و روابط خوبی نیز هم با ایران و هم با آمریکا دارد.
بنابر این گزارش، تارو کونو وزیر امورخارجه ژاپن نیز قبل از نخست وزیر به ایران سفر خواهدنمود تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش دیدار و مقدمات سفر آبه را فراهم آورد.
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران همزمان با نودمین سال تأسیس روابط دیپلماتیک میان دو کشور انجام خواهد گرفت.
همین طور روزنامه ژاپن تایمز در یادداشتی تحلیلی که روز سه شنبه ۱۴ خرداد انتشار یافت، به بررسی دلیلهای معقول و منطقی بودن سفر شینزو آبه به ایران در شرایطی که تنش های این کشور با آمریکا بالا گرفته است، پرداخت و نوشت که تلاش آبه در مسافرت به ایران بعنوان دوست مشترک تهران و واشنگتن، کاستن از تنش های منطقه ای و ثبات در خاورمیانه است.
در ادامه این یادداشت آمده است: نخستین نکته این است که ژاپن هم با ایران و هم با آمریکا روابط خوبی دارد و از روابطی سالم با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همین طور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برخوردار می باشد. رابطه خوب آبه با حسن روحانی سبب شده تا روابط قدیمی دیپلماتیک میان تهران و توکیو که همچنان عاری از هر گونه تنش است، محکم تر شود. البته با عنایت به نود ساله شدن این روابط، سال جاری از اهمیت خاصی برای ایران و ژاپن برخوردار می باشد.
این روزنامه انگلیسی زبان ژاپنی اضافه کرد: دوم اینکه ژاپن هیچ گاه دارای تضادهای مذهبی و یا تاریخی با منطقه خاورمیانه نبوده است و توکیو درگیر هیچ مناقشه ای در این زمینه ها نیست که همین امر سبب شده تا ژاپن یک میانجی مطلوب برای کاستن از تنش ها و از دیگر میانجی ها قابل اعتمادتر باشد.
همین طور در این یادداشت آمده است: سومین نکته این است که توکیو همواره نشان داده که مایل است فارغ از رویکرد آمریکا خصوصاً در سوژه فلسطینی ها، درقبال مسائل خاورمیانه موضع گیری و سیاستی مجزا و مستقل داشته باشد. حتی در مسئله بلندی های جولان و تصمیم دولت ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ژاپن تلاش نموده است خودرا از سیاست های آمریکا دور نگه دارد.
ژاپن تایمز نوشت: چهارم، ژاپن همیشه پشتیبان قوی نظم بین المللی بوده است. این کشور سفارش های خودرا در این زمینه به مقام های آمریکا و ایران عرضه کرده است و خودرا بعنوان کشوری نشان داده که بعنوان یک عضو فعال بین المللی اهتمام دارد برمبنای قوانین و حقوق بین المللی به کاهش تنش ها کمک نماید.
این روزنامه افزود: پنجمین مورد این است که ژاپن همواره به دنبال صلح و راهبردهای مسالمت آمیز بوده است. این کشور پنج درصد از نفت خام خودرا از ایران تأمین و ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش از تنگه هرمز عبور می کند و بنا بر این می خواهد با کاهش تنش ها، شاهد این باشد که آمریکا و ایران از درگیری نظامی فاصله بگیرند.
ژاپن تایمز اشاره کرد: بطور قطع این میانجیگری برای ژاپن بی چالش نخواهد بود، چونکه دولت آبه باید اثبات کند به غیر از روابط خوبی که با ترامپ برقرار کرده است، می تواند در تصمیم گیری های دولت آمریکا نیز تأثیرگذار باشد. نخست وزیر آبه بااینکه توانسته با فاصله گرفتن از سیاست های آمریکا درباب مسئله فلسطین و اسرائیل اعتماد ایران را برای میانجی گری جلب نماید اما باید بتواند از هر دو طرف امتیازاتی بگیرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، ایران بارها تاکید کرده است تا زمانی که دولت آمریکا در سیاست های خود در قبال تهران تجدید نظر نکند با آن وارد مذاکره نخواهد شد.

منبع: