سفیر تاجیکستان مطرح کرد: نقش همایش CICA در تبدیل آسیا به قاره ای باثبات و شکوفا

آذر: سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران اشاره کرد: کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (CICA) همایشی بین المللی است که به دنبال تحکیم همکاری ها جهت تأمین صلح و امنیت و ثبات در آسیا است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، نظام الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران طی نشست خبری درباب برگزاری پنجمین همایش سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا در شهر دوشنبه اظهار نمود: مقام یا نهاد عالی تصمیم گیرنده (CICA)، همایش سران کشورهای این سازمان به حساب می آید که هر ۴ سال یک دفعه در کشور ریاست کننده برگزار می گردد و تابحال هم ۴ همایش سران کشورهای (CICA) در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در آلماتی، ۲۰۱۰ در استانبول، و در سال ۲۰۱۴ در شانگهای برگزار شده است. ضمن برگزاری جلسه مخصوص امور خارجه کشور (CICA) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، ریاست CICA تا سال ۲۰۲۰ بر عهده جمهوری تاجیکستان گذاشته شد.
این دیپلمات تاجیکستانی همین طور بیان کرد: هم اکنون ۲۷ کشور اعضای با حقوق کامل این سازمان و ۸ کشور دیگر همچون بلاروس، اندونزی، لاوس، مالزی، فیلیپین، اوکراین و آمریکا و ژاپن بعنوان کشور ناظر در آن حضور دارند. همین طور ۵ سازمان بین المللی و منطقه ای همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا در سیکا مقام ناظر را دارند.
وی با اشاره به اینکه امروز کشورهای عضو سیکا تقریباً ۹۰ درصد جمعیت قاره آسیا را می سازند اظهار داشت: با هدف ایجاد فضای اعتماد و تفاهم میان کشورهای عضو سیکا لیستی از تدابیر اعتماد سازی تهیه شده است که این تدابیر ۵ بعد اساسی همانند اقتصادی، اکولوژی و بشر دوستانه، مبارزه مقابل تهدیدها و چالش های معاصر و بعد سیاسی و نظامی را شامل می شود.
زاهدی با اشاره به اینکه تابحال کشورهای قزاقستان، ترکیه و چین ریاست در سیکا را بر عهده داشته اند اظهار داشت: ریاست تاجیکستان در این سازمان در حالی صورت می گیرد که در منطقه وسیع آسیا چالش های گوناگونی همچون گسترش تروریسم و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، و جرایم سازمان یافته دائماً ادامه دارد و امنیت و ثبات منطقه را تحت خطر قرار می دهند. تاجیکستان بر این باور است که رشد و توسعه پایدار آسیا بدون تأمین صلح و ثبات فراگیر غیر امکان دارد. همچنان که تأمین صلح ثبات فراگیر بدون رشد و توسعه پایدار نیز امکان پذیر نیست.
وی اشاره کرد: جمهوری تاجیکستان در دوره ی ریاست خود در CICA تلاش خواهدنمود که همکاری کشورهای عضو این سازمان برای تأمین صلح، ثبات و رشد و توسعه پایدار در منطقه استواری بیشتری پیدا کند. در این راستا جمهوری تاجیکستان به تجربه (CICA) و امکانات و توانمندی های کشورهای عضو سازمان تکیه خواهدنمود.
سفیر تاجیکستان در تهران اظهار نمود: مهمترین اقدام تاجیکستان بعنوان رئیس کنونی (CICA) بدون تردید برگزاری همایش پنجم سران کشورهای عضو این سازمان در تاریخ ۱۴ و ۱۵ ژوئن سال جاری در شهر دوشنبه خواهد بود. دعوت نامه دولت تاجیکستان به رهبران اول ۲۶ کشور عضو در سطح رؤسای جمهور، ۸ کشور ناظر و ۵ سازمان منطقه ای و بین الملی ارسال شده و تابحال نیز حضور ۱۲ کشور در سطح سران آنها، سه کشور در سطح سران دولت و سایر کشورها در سطح وزرا و فرستادگان ویژه تأیید شده است.
زاهدی اظهار داشت: همایش سران کشورهای عضو سیکا با سخنرانی رؤسای هیأت ها برگزار شده و نهایتاً با پذیرش اعلامیه نهایی تمام می شود. در اعلامیه و سند نهایی همایش بیشتر از ۶۰ بند ذکر می شود که در آن مهمترین مسائل سیاسی و امنیتی، اقتصادی و محیط زیستی و فرهنگی و بشر دوستانه موجود در قلمرو کشورهای CICA و راهکارهای آنها را منعکس شده است. جمهوری تاجیکستان بعنوان میزبان این همایش اعتماد کامل دارد که همایش مذکور صحنه بی بدیل و مساعد جهت بررسی مشکلات موجود در قلمرو سازمان مذکور خواهد بود و در تبدیل آسیا به قاره ای امن و باثبات و شکوفا نقشی خواهد داشت.

منبع: