شمخانی در دیدار مشاور رئیس جمهور فرانسه: کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجام، راهبرد غیرقابل تغییر ایران است

به گزارش آذر دبیر شورایعالی امنیت ملی اظهار داشت: اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته ای، راهبرد غیر قابل تغییر ایران است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، «امانوئل بون» مشاور رئیس جمهوری فرانسه بامداد امروز (چهارشنبه) با «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و پیرامون ساز وکارهای اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مسائل منطقه ای و دوجانبه با وی گفتگو نمود.
علی شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی عملی کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی امریکا در این توافقنانه چندجانبه تصریح کرد: باتوجه به عدم استفاده اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک طرفه از جانب ایران، تصمیم قاطع کشور ما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.
شمخانی، اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته ای را راهبرد غیر قابل تغییر ایران برشمرد وگفت: این مسیر در قالب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.
وی سیاست فشار حداکثری آمریکا را راهبردی شکست خورده عنوان نمود و تصریح کرد: ایران در عمل اثبات کرد که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش ها و چالش های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی توان با زبان زور سخن گفت.
دبیر شورایعالی امنیت ملی اضافه کرد: امریکا امروز استقلال اروپا را هم به گروگان گرفته و کشورهای اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در مقابل یکجانبه گرایی امریکا بایستند.
به گزارش آذر به نقل از مهر، «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه هم در این دیدار اظهار داشت: من بعنوان میانجی به ایران نیامده ام و حامل هیچگونه پیامی از جانب امریکا برای تهران نیستم.
وی با اشاره به آگاهی فرانسه از قدرت تاب آوری ایران در مقابل فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال قبل و عبور از تحریم های مختلف به اثبات رسیده است تصریح کرد: علیرغم میل، اراده و اقدامات امریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران طی ۲۰ سال قبل در معادلات منطقه ای و بین المللی رشد قابل توجهی داشته است.
مشاور رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: امانویل مکرون بدنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی امریکا ضد ایران بوده و اعتقاد دارد که این مبادرت به کاهش تنش های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.
وی در انتها اضافه کرد: با عنایت به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران درمنطقه، پاریس علاقمند به تداوم گفتگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران های جاری درسوریه، یمن، عراق و لبنان است.