غلامی تاکید کرد وزارت علوم برای کاهش یا افزایش ظرفیت ها تحت تاثیر هیچ گروهی قرار نمی گیرد

آذر: وزیر علوم درباره ممانعت برخی کانون های مافیایی از پذیرش دانشجو در بعضی رشته های دانشگاهی اظهار نمود: در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کلاس های درس استاندارد به همراه ظرفیت مشخص در هر گروه و رشته استاندارد وجود دارد و صدور مجوز دانشگاه ها از طرف دفتر گسترش وزارتخانه برای رشته ها و مرکز جدید آموزش عالی، تابع شرایط و استانداردهایی است؛ بدین سبب وزارت علوم تحت تاثیر هیچ گروهی برای کاهش یا افزایش ظرفیت ها قرار نمی گیرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، منصور غلامی قبل از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف چاپ پایان نامه هایی که دانشجویان در شهریورماه امسال دفاع می کنند، اظهار نمود: برمبنای اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بخشنامه از زمان ابلاغ باید اجرایی شود. با عنایت به اینکه نسخ کاغذی پایان نامه ها پس از دفاع، نهایی می شوند و سپس در آرشیو کتابخانه ها قرار می گیرند، اگر تاریخ دفاع از پایان نامه یا رساله پس از ابلاغ بخشنامه باشد، عملاً فایل اصلاح شده باید به صورت فشرده روی سیستم قرار گیرد.
وی همین طور درباره تعیین فرمت هایی خاص از طرف برخی دانشگاه ها برای ارائه پایان نامه ها در چارچوب لوح فشرده و تحمیل هزینه های بالا بر دانشجویان در این شرایط اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الگویی برای انتقال داده لوح های فشرده تعیین نکرده است و پایان نامه ها باید مطابق با اصول ایرانداک بر روی لوح فشرده ارائه شوند.
وزیر علوم در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های وزارتخانه متبوعش در زمینه جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد: دانشگاه ها در این زمینه برنامه هایی دارند و مورد حمایت هم قرار می گیرند اما هم اکنون برنامه ویژه ای در این رابطه وجود ندارد. با این وجود یک شورای عالی برای سیاستگذاری و حل و فصل مشکلات و مسائل جذب دانشجوی خارجی و تسهیل این روند، تشکیل شده است.
غلامی همین طور در مورد بروز برخی مشکلات درباب پذیرش دانشجوی پزشکی یا وکالت و ممانعت برخی کانون های مافیایی از پذیرش دانشجو در این رشته ها اشاره کرد: در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کلاس های درس استاندارد به همراه ظرفیت مشخص در هر گروه و رشته استاندارد وجود دارد و صدور مجوز دانشگاه ها از طرف دفتر گسترش وزارتخانه برای رشته ها و مرکز جدید آموزش عالی، تابع شرایط و استانداردهایی است؛ بدین سبب وزارت علوم تحت تاثیر هیچ گروه دیگری برای کاهش یا افزایش ظرفیت ها قرار نمی گیرد.
وی اضافه کرد: در حوزه وزارت بهداشت هم وزیر بهداشت باید در این زمینه توضیح دهد؛ وقتی برای تربیت پزشک، تخت یا سایر تجهیزات و امکانات لازم است یک تعریف و چارچوبی وجود دارد و امکان دارد افراد نظرات خودرا مطرح کنند، اما بهتر است به چارچوب تصمیم گیری ها دقت کنیم.
وزیر علوم در پاسخ به ایسنا درباره وقوع زلزله در دامغان حین برگزاری کنکور سراسری و ترک جلسه کنکور توسط برخی داوطلبان اظهار داشت: آزمون سراسری و کارشناسی ارشد سال ۹۸ به صورت قانونی برگزار شده است و در مورد وقوع زلزله هم مورد خاصی وجود نداشته؛ پروسه آزمون به صورت قانونی برگزار و همه موارد حل و فصل شد.

منبع: