مخالفت اسپانیا و ژاپن با شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز

آذر: منابع نزدیک به دولت های ژاپن و اسپانیا اعلام نموده اند که این دو کشور تصمیمی جهت شرکت در اتئلاف ضدایرانی آمریکا در تنگه هرمز ندارند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، به نقل از میدل ایست مانیتور، برخی منابع به اطلاع روزنامه ال کانفیدنشیال رسانده اند که مادرید درخواست رسمی آمریکا درباب شرکت در ائتلاف دریایی ایالات متحده در تنگه هرمز را دریافت کرده اما هم اکنون تمایلی برای پیوستن به این ائتلاف ندارد. این منبع همین طور اعلام نمود که به غیر از اسپانیا، آلمان نیز در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد، اما فرانسه همچنان به بررسی این مسئله ادامه خواهد داد.
همین طور چندین منبع مطلع نزدیک به دولت ژاپن به روزنامه مینچی شیمبون اطلاع داده اند که توکیو ارسال کشتی های دفاعی ژاپنی به تنگه هرمز به منظور شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا را به بعد موکول کرده است.
یک منبع در این خصوص اظهار داشت: نباید اجازه بدهیم که مسیر انتقال نفت خام به ژاپن قطع شود اما ارسال کشتی های دفاعی ما به تنگه هرمز نه تنها موجب کاهش تنش ها نمی گردد بلکه به احتمال زیاد تنش ها را تشدید خواهدنمود.
یک منبع مطلع دیگر اظهار داشت: اولویت ژاپن در این است که برای حفظ امنیت در تنگه هرمز، از روابط نزدیک خود با ایران استفاده نماید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، مقامات آمریکایی اخیرا اعلام نموده اند که قصد دارند برای به اصطلاح “محافظت از دریانوردی آزاد در خلیج فارس” یک ائتلاف نظامی در این منطقه با مشارکت کشورهای سراسر جهان ایجاد کنند.
واشنگتن در حالی از این طرح خود آگاهی داده است که ادعا می کند ایران در چند حادثه اخیر برای کشتی ها در خلیج فارس دست داشته است.
در این میان، انگلیس نیز اعلام نموده است که با کمک سایر کشورهای اروپایی می خواهد در تنگه هرمز یک نیروی دریایی ایجاد کند تا از کشتی های تجاری هنگام عبور از این آبراه حیاتی محافظت کند.
این در شرایطی است که این کشور خود نزدیک به یک ماه پیش در اقدامی غیرقانونی یک ابر نفتکش حامل نفت ایران را در جبل الطارق با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف نمود و تابحال نیز اقدام به آزادی آن نکرده است.

منبع: