تحریم بنیاد دفاع از دموکراسی ها هوشیارسازی افکار عمومی جهان نسبت به آن

آذر: وزارت خارجه ایران در اقدامی کم سابقه یکی از مهم ترین و با نفوذترین موسسات و اندیشکده های آمریکایی که سیاست گذاری، مقالات و سخنرانی های اعضای آن همواره بر ضد ایران و جنگ طلبانه بوده است را تحریم کرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجرای تکالیف مقرر در تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب ۱۳۹۶/۵/۲۲، به دنبال هماهنگی های صورت گرفته با مراجع ذی ربط، بنیاد دفاع از دموکراسی ها و “مارک دوبوویتز” مدیر آنرا در لیست تحریمی سوژه قانون مذکور قرار می دهد و پس نامبردگان مشمول آثار قانونی مواد ۶ تا ۸ قانون موصوف خواهند بود.
این موسسه غیردولتی در آمریکا که به “انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی گری و کارزار تبلیغاتی منفی” مقابل مردم ایران می پردازد از طرف وزارت خارجه کشورمان تحریم شد.
در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که مارک دوبوویتز، مدیر این بنیاد هم در لیست اشخاص تحریمی ایران قرار گرفته است.
بنیاد دفاع از دموکراسی ها (Foundation for Defense of Democracies) اندیشکده نومحافظه کار، مستقر در واشنگتن دی سی است که تمرکز آن بر امنیت ملی و سیاست خارجی است. گرایش های سیاسی آن غیر حزبی، جنگ طلب یا نومحافظه کار توصیف شده است.
خیلی از منتقدان بنیاد دفاع از دموکراسی ها “برنامه ایران” این موسسه را “جنگ طلبانه” می خوانند.
“برنامه ایران” این بنیاد که توسط مارک دوبوویتز رئیس آن هدایت می شود به دنبال آنچه «رسیدگی به خطر ناشی از جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا و متحدین آن» خوانده می شود و انجام پژوهش مشروح و تهیهٔ گزینه های سیاستی جامع و قابل انجام و حضور مستمر در رسانه ها است. این بنیاد می گوید این کار را بوسیله حمله به «آسیب پذیرترین نقطه های ایران: عملیات جهانی رسانه ای آن، حضور آن در آمریکا و اروپا، مسایل مالی آن و تلاش های آن برای پشتیبانی از فعالیت های تروریستی در خارج» انجام می دهد. مشخصا بنیاد دفاع از دموکراسی بر روی برنامه هسته ای و مسایل حقوق بشر در ایران تمرکز دارد.
مارک دوبوویتز رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی از معماران اصلی خیلی از تحریم هایی است که مقابل ایران به اجرا در می آیند. وی در مورد تحریم ها مشاوره زیادی به وزارت خزانه داری و کاخ سفید ارائه کرده است.
جنیفر رابین یادداشت نویس واشنگتن پست، دوبوویتز را « آموزگار تحریم ها» خطاب کرده است. نیویورک تایمز اقدامات وی را برای نابودی توافق هسته ای یکی از مهم ترین اقدامات رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی خوانده است.
برمبنای اعلام وب سایت بنیاد دوبوویتز، وی ریاست یک تیم متشکل از ۴۰ تحلیلگر سیاسی را بر عهده دارد که در ضمن سال های گذشته یادداشت و تحلیل های زیادی را در انتقاد از برجام به نگارش در آورده اند. خیلی از تحلیلگران این بنیاد در شبکه فاکس نیوز حضور پیدا می کنند. آنها در ضمن ۱۸ ماه پیش از امضای برجام نزدیک ۱۷ بار در کنگره مقابل برجام سخن گفتند.
یکی از مهم ترین مخالفان برجام، جان هانا مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی است که زمانی دستیار جان بولتون و بعد دیک چنی بوده است. او یکی از منتقدان خستگی ناپذیر برجام بوده است.
برخی دلیل استمرار فعالیت این بنیاد را حفظ ارتباط و نفوذ در کاخ سفید می دانند و البته این که حتی یک کلمه در انتقاد از ترامپ و سیاست هایش تا کنون به زبان نیاورده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که تحلیلگران بنیاد دفاع از دموکراسی بر تغییر حکومت در ایران تاکید دارند اگر نگوییم که هدف نهایی آنها فروپاشی ایران است.
برمبنای برخی گزارش های رسانه ای، منتقدان اغلب سیاست های بنیاد دفاع از دموکراسی را در امتداد منافع رژیم اسرائیل توصیف کرده اند. بااینکه آنها می گویند هیچ دستورالعمل مشخصی از اسرائیل دریافت نمی کنند اما مشخص است که مواضع این بنیاد مبتنی بر سیاست های بنیامین نتانیاهو است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، با نگاهی به پیشینه فعالیت های این بنیاد و حمایت و همراهی اش با نومحافظه کاران خصوصاً ترامپ به نظر ایران قدرتمندترین و با نفوذترین عامل خارجی که بر کاخ سفید و دولت ترامپ تاثیر می گذارد را مورد تحریم قرار داده است. این نهاد از طرف منتقدانش در داخل آمریکا بعنوان یکی از موثرترین حامیان ایده های نئومحافظه کاری تلقی می شود.
تحریم این بنیاد از طرف ایران و طرح این مساله در سطح بالا حاکی از توجه و تمرکز ایران بر روی بخش هایی از دیپلماسی نرم، عمومی و رسانه ای است. این موسسه با عنوان “غیردولتی” بودن اهتمام کرده حمایت های دولتی نسبت به خودش را پنهان یا توجیه کند. اما با تحریم این موسسه از طرف ایران، افکار عمومی جهان نسبت به جبهه داشتن این بنیاد به ظاهر مستقل به حزب و گروه خاصی در آمریکا و اسراییل و منطقه هوشیار خواهد شد و می تواند زمینه ساز آن شود که این بنیاد در حضورهای عمومی اش از این پس نسبت به اقدامات و اهدافش درباره ایران مورد سوال قرار گیرد.

منبع: