ظریف در کمیسیون امنیت ملی: ایران پیشنهاد گفتگوی تلفنی ترامپ با روحانی را رد کرد

به گزارش آذر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که طبق توضیحات وزیر خارجه در جلسه کمیسیون رئیس جمهور فرانسه خواستار گفتگوی تلفنی ترامپ با روحانی شد که این خواسته رد شد، ؛ ایران در جلسه 1+4 تاکید داشت که روش اروپا اشتباه است و نباید منتظر اجازه آمریکا باشد و باید مستقل به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این نشست چهار طرح ضد آمریکایی مقابله با تحریم های آمریکا از راه جایگزینی کالا و خدمات، تاسیس موزه جنایات آمریکا، طرح اجبار دولت در خصوص پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا ضد اتباع ایرانی و طرح اجبار دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور ظریف در جلسه کمیسیون اظهار داشت: وزیر خارجه گزارشی از سفر رئیس جمهوری و هیات جمهوری اسلامی به نیویورک و اتفاقات و اقدامات صورت گرفته در این سفر عرضه کرد.

نقوی حسینی افزود: بر اساس گزارش وزیر خارجه با وجود ایجاد محدودیت های گسترده از سوی آمریکایی ها حدود 70 دیدار و سخنرانی برای وزیر خارجه و 40 دیدار و سخنرانی برای رئیس جمهوری پیشبینی و اجرا شد.

وی افزود: آقای ظریف در توضیح جزئیات مذاکرات صورت گرفته با مقامات فرانسوی و طرح مکرون اظهار داشت که تاکید این بود که تعهد فروش و بازگشت پول نفت ایران دو شرط بازگشت جمهوری اسلامی به موضوعات برجام و اجرای تعهدات و توقف کاهش تعهدات باشد، همینطور فروش سالانه نفت جمهوری اسلامی ایران و کسب درآمد آن باید به صورت طبیعی صورت گیرد، به صورتی که قابل هزینه شدن باشد اما در جریان این گفتگوها مکرون موفق به تضمین این طرح نشد و سراغ طرح دیگری رفت.

نقوی حسینی اضافه کرد: آقای ظریف اشاره داشت که مقام معظم رهبری صریح و روشن راهبرد جمهوری اسلامی را اعلام و تبیین فرمودند و ما موظف بودیم در قالب این راهبرد گفتگوهای بعدی را انجام دهیم. مکرون در خلال این گفتگوها کوشش کرد که ملاقاتی در سطح سران ۱ + ۵ و ایران را ترتیب دهد و نظرش این بود که اگر آمریکا از تحریم ها برگردد، آمادگی ملاقات با ترامپ وجود دارد که هیات ایرانی این مورد را نپذیرفت.

وی اظهار داشت: آقای ظریف اظهار داشت که مکرون پشنهاد دیگری بیان کرد که در آن بحث بازگشت آمریکا به شرایط ۲۰۱۷ فروش نفت ایران و همزمان با آن، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و مسائل امنیت منطقه و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس مطرح شده بود. رئیس جمهور فرانسه خواستار گفتگوی تلفنی ترامپ با روحانی شد که این خواسته رد شد. همینطور جلسه 1+4 هم تشکیل شد و ما در آن جلسه گفتیم روش اروپا اشتباه است اروپا نباید منتظر اجازه آمریکا باشد بلکه باید مستقل به تعهدات خود عمل کند.