بازخوانی مرگ سرکرده داعش؛ آیا ادامه زندگی البغدادی در آمریکا رقم می خورد؟

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل غرب آسیا کشته شدن البغدادی را بیشتر شبیه به یک سناریوی هالیوودی دانست و اظهار داشت: احیانا الان البغدادی در یکی از ایالات های آمریکا در حال گذران حیات است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با برنامه «رو در رو» شبکه ۴ سیماضمن تشریح جزئیاتی از خبر کشته شدن البغدادی، این روند را به سناریویی هالیوودی تشبیه کرد و اظهار داشت: پشت صحنه این خبر معلوم نیست ولی واقعیت اینست که امکان دارد البغدادی در یکی از ایالت های امریکا با یک زندگی مرفه در حال گذران حیات باشد.»
وی مرگ البغدادی را راز آلود دانست و اضافه کرد: آمریکایی ها پس از فروپاشی شوروی به یک دشمن فرضی نیاز داشتند و تروریسم بهترین دستاویز بود. چشم و نگاه مردم دنیا باید آمریکا را همچنان یک ابرقدرت می دید و برای نیل به این مقصود، اسلام هراسی، تروریسم و ایران هراسی را مطرح نمودند.
صدرالحسینی خاطرنشان کرد: سابقه تروریسم پیش از جنگ اول جهانی مکتوب و موجود است اما لشکرکشی و ایجاد مجموعه هایی نظیر القاعده و داعش و گسیل این نیروها از ترکیه به سمت سوریه و نقشه هایی برای ایجاد خلافت دولت اسلامی، در چارچوب ایجاد ترس عمومی از دنیا از جانب آمریکا مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی ادامه داد: جنگ های ترکیبی مدتی است ضد جمهوری اسلامی شروع شده و به شکل نیمه سخت و در چارچوب تحریم هم برای جمهوری اسلامی کلید خورده است و حتی مرکز این جنگ هم در مجموعه های اقتصادی آمریکا پایه گذاری شده است.
صدرالحسینی با اشاره به بن بست طرح های قبلی آمریکا اظهار داشت: غرب نسخه جدیدی در مقابل مقاومت جمهوری اسلامی پیچیده است. بنابراین امروز شرایطی در منطقه برای آمریکا رقم خورده است که باید از جنگی ترکیبی استفاده نماید.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: با عنایت به بصیرت و پرچم داری جهوری اسلامی در منطقه، بعید به نظر می آید آمریکایی ها در حوزه جدید لبنان و عراق بتوانند اقداماتی انجام دهند تا به اهداف شان برسند.
همینطور در ادامه این برنامه سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در سخنانی اظهار نمود: آمریکایی ها در اقدام اخیر دنبال تبلیغات گسترده هستند؛ مرده و زنده البغدادی تفاوت بسیاری با بن لادن دارد؛ البغدادی فردی الهام بخش نبود؛ بلکه ایده خلافت اسلامی را مطرح کرد؛ کمااینکه این نظریه پیش از او هم بسیار اعلام می شد.
وی با اشاره به اینکه یک سناریو عدم مرگ البغدادی را نمایان می سازد، اضافه کرد: باید دید ادامه زندگی البغدادی برای ده سال آینده برای آمریکایی ها استفاده ای دارد یا خیر. در این راستا معتقدم تاریخ انقضای سرکرده داعش فرا رسیده بود و شاید عملیات شکار البغدادی یک صحنه هالیوودی است.
خوش چشم افزود: به احتمال زیاد البغدادی قبل یا پس از این سناریو کشته شده، اما سوال اینجاست که چنین اتفاقی چرا بایستی امروز رخ دهد؟
وی ضمن یادآوری انتشار گزارش پنتاگون در دوره اوباما در خصوص خلافت داعش در شرق سوریه و غرب عراق اظهار نمود: این گزارش ادعا داشت ایجاد یک دولت یا خلافت بزودی در غرب آسیا کلید می خورد. این گزارش دو بار به کاخ سفید ارجاع شد ولی مسکوت ماند. همان زمان مجری شبکه الجزیره در آمریکا در برنامه ای سه بار از مقام پنتاگون پرسید آیا صحت چنین گزارشی را تایید می کند و آن مقام در کمال صداقت پاسخ مثبت داد و در ادامه تصریح کرد اوباما گزارش را خواند ولی پاسخی نداد.
خوش چشم خاطرنشان کرد: چند ماه بعد از حمله وحشیانه داعش به غرب عراق جلسه استماع کنگره امریکا برگزار و از ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا و فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا درباره پشتیبانی از داعش سوال شد. ژنرال دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا خاطرنشان کرد بر مبنای اطلاعات ما متحدان عرب آمریکا در منطقه این نقشه را اجرایی کرده اند.
این تحلیلگر مسائل بین الملل اضافه کرد: یک ماه بعد جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا گاف بزرگی داد؛ او اعلام نمود متحدین ما (اعراب) در منطقه بوجود آورنده این فاجعه و هرج و مرجی هستند که در سوریه و عراق می بینید و اینها پشت تروریست های مسلح منطقه هستند. عربستان و آمریکا یک هفته به او فشار آوردند تا عذرخواهی کند. در نهایت جو بایدن با بیان عذرخواهی، تصریح کرد چیزی را که نباید، گفتم. حتی بیان نکرد که در این راستا دروغی گفته است.
خوش چشم با اشاره به مصادیقی دیگر از حمایت آمریکا و اعراب منطقه از داعش اظهار داشت: این مسائل نشان داده است آمریکایی ها به وجود آورنده تروریسم هستند. همینطور در دوره کارزار اخیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا وقتی ترامپ ادعا کرد داعش را اوباما و کلینتون بوجود آورده اند، بسیاری احساس کردند این حرف، یک لجبازی انتخاباتی است؛ در صورتی که این ادعا به اطلاعاتی باز می گردد که ترامپ از مشاوران خود دریافت کرده بود.