آیت الله اعرافی: نیروهای مسلح ایران جزو نیروهای مقتدر جهان هستند

به گزارش آذر مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در ارزیابی های جهانی جزو نیروهای مقتدر جهان است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عصر امروز در مراسم اختتامیه تعالی معنویت و فرهنگ دفاعی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، گفت: همه ما باید از ارتش جمهوری اسلامی در مجاهدت هایی که در تعالی کشور و برقراری امنیت صرف کردند قدردان باشیم.
وی با اشاره به اینکه مقوله دعا در فرهنگ اسلام ریشه دارد، اضافه کرد: البته دعا با تاریخ بشریت گره خورده است و در مناسک و آئین های مختلف ادیان الهی دعا از جایگاه رفیعی برخوردارست.
اعرافی با اشاره به اینکه دعا برآمده از فطرت آدمی است که با ذات الهی ارتباط دارد، اظهار داشت: انسان در پروسه نیایش در یک ارتباط ویژه ای با پروردگار قرار می گیرد، از اینرو دعا در همه ادیان عمومیت دارد، اما عمق و کیفیت آن متفاوت می باشد.
وی اضافه کرد: گنجینه فاخر معارف دعا در قرآن کریم گنجینه عظیم است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به تقسیمات دعا اظهار داشت: در بعضی دعاها فرد گاهی نگاه به خواسته ها و حاجات دارد، پس چون رویکرد مادی است، این دعا از درجه و مرتبه اندکی برخوردارست چونکه خدا را واسطه رسیدن به اهداف مادی قرار داده است.
وی اشاره کرد: در دومین رتبه از دعا، انسان دست یابی به خواسته های معنوی و ربوبی را دست مایه دعا قرار می دهد و این دعا یک گام بالاتر از مرتبه قبلی است.
آیت الله اعرافی اظهار داشت: در مرحله بعدی از تقسیمات دعا انسان سعادت ابدی و رهایی از جهنم را در پروسه دعا از پروردگار مطالبه می کند که این نیز شکل دیگری از دعا است.
وی اظهار داشت: در مرحله چهارم، انسان در دعا پروردگار و قرب الهی را مطالبه می کند که این دعا در رتبه بالایی قرار دارد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: در مرحله پنجم دعا انسان به مرحله ای می رسد که خواسته های خودرا وسیله برای رسیدن به خدا قرار می دهد و در مقام ارتباط با خدا، به قله وحدانیت می رسد، چونکه خواسته ها یک بهانه ای برای نیایش با خدا می شود که این مرحله برای اهل عرفان و افرادی که درجات ایمانی بالا دارند محقق می شود.
وی اضافه کرد: عبادت های ما نیز مراتب دارد، عبادت مادی، عبادت برای رهایی از جهنم و رسیدن به بهشت، عبادت برای پیشرفت های معنوی، و اوج عبادت، عبادت حب، عشق، دلدادگی و شیدایی است.
آیت الله اعرافی اظهار داشت: دعا با همه ابعاد و اضلاعی که در قرآن و روایات دارد، به شکل برجسته در اسلام عنوان شده و در مکتب دوده به اوج و غنا می رسد.
وی اشاره کرد: شکوه و فروغ دعا در مکتب دوده به قله می رسد، گنجینه دعای دوده قسمتی از آن در صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان، اقبال الاعمال و… آمده است که در اوج زیبایی، جذابیت، عمق معنوی و جامعیت قرار دارد و بطور کلی دعا در منطق شیعه کاملا متفاوت از دیگر مذاهب است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: مجموعه دعاهای کوتاه و بلند شیعی یک گنج پنهانی است که راز وحدت اسلامی و حتی وحدت ادیان است.
وی اضافه کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در ارزیابی های جهانی جزو نیروهای مقتدر جهان است با این تفاوت که نظام دفاعی ما از شاخصه های متصل بودن به ملت و فداکاری در عقیده برخوردارست و همین طور در حوزه صنایع و فناوری نظام ما از تجهیزات بومی و مستقل برخوردارست که بسادگی نمی توانند بر آن فائق شوند.

منبع: