امیرعبداللهیان: رفتار آمریکا در مذاکرات معروف به صلح توأم با حسن نیت نیست

به گزارش آذر دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به اینکه آمریکا رفتار سازنده ای در منطقه ندارد، اظهار داشت: ما به آمریکا هیچ اعتمادی نداریم و رفتار آنها در مذاکرات معروف به صلح را توأم با حسن نیت نمی دانیم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در دیدار تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر مکانیزمی با محوریت دولت مرکزی افغانستان و مشارکت همه طرف های درگیر و نقش سازمان ملل برای ایجاد صلح در این کشور، حمایت می کند.
عبداللهیان با اشاره به ضرورت برقراری هر چه سریع تر صلح در افغانستان، تصریح کرد: تشکیل دولت جدید بر مبنای انتخابات، ضرورتی اساسی برای حفظ ثبات و امنیت در افغانستان می باشد.
وی تصریح کرد: خطراتی ایجاد صلح در افغانستان و منطقه را تهدید می کند. کوشش برای بی دولت سازی کشورهای منطقه، تشکیل دولت های ضعیف، نقشه جدید تجزیه کشورها و استفاده ابزاری از تروریسم همچون خطراتی است که صلح و امنیت پایدار را تهدید می کند.
عبداللهیان در ادامه ضمن تقدیر از تلاشهای سازمان ملل برای تحقق صلح، تصریح کرد: ما به آمریکا هیچ اعتمادی نداریم و رفتار آنها در مذاکرات معروف به صلح را توأم با حسن نیت نمی دانیم.
دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به این نکته که آمریکا رفتار سازنده ای در منطقه و همچون افغانستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که تا وقتی دولت افغانستان مرکز اصلی مذاکره با همه طرف ها نباشد، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.
عبداللهیان تصریح کرد: توجه به چند نکته مهم به برقراری صلح در کشور افغانستان کمک خواهد نمود از جمله، تمرکز بر قانون اساسی موجود، کوشش برای حفظ ساختار کنونی و تلاش واقعی برای ایجاد یک دولت مستقل و قوی در این کشور که همه اینها با تلاش سازمان ملل و کشورهای منطقه با محوریت دولت افغانستان و مشارکت مردم افغانستان دست یافتنی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز داعش در حال خیمه زدن در افغانستان است. آمریکا در سطح سیاسی سکوت توأم با رضایت در قبال این پدیده دارد و در سطح امنیتی و نظامی از داعش در افغانستان حمایت می کند، همانگونه که در عراق و سوریه رفتار کرد.
مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در انتها تصریح کرد: اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکاست. کاخ سفید سنگ بنای بدی را گذاشت که دامان خودش را هم گرفته است.
در ادامه این دیدار تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان تصریح کرد: مذاکرات خوبی در مورد برقراری صلح در افغانستان انجام گرفته است، ولی حالا به سخت ترین مرحله این فرآیند رسیده ایم که امیدواریم با تلاش جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دخیل در این مورد بتوانیم دستاورد خوبی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مذاکرات ادامه دارد ولی تا دستیابی به توافق کامل راه زیادی در پیش است.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، اظهار داشت: ما نمی توانیم آینده را صددرصد تضمین نماییم، ولی تلاش داریم تا کشورها و بازیگران اصلی این حوزه را وارد مکانیزم صلح نمائیم تا بتوانیم هرچه پویاتر در جهت دستیابی به امنیت پایدار در افغانستان قدم برداریم.
یوماماتو با تاکید بر اینکه، این مردم افغانستان هستند که باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند، تصریح کرد: تلاش سازمان ملل متمرکز بر این است که فضایی در کشور برقرار شود تا مردم افغانستان، خود در زمینه سیاسی، تشکیل دولت و شکوفایی اقتصادی مشارکت مستقیم داشته باشند و همه ما بعنوان اعضای دخیل در این مورد باید در رسیدن به این هدف همگام باشیم.
وی در انتها از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان در زمان جنگ در آن کشور و از نقش مثبت کشورمان در کمک به حل مشکلات افغانستان قدردانی کرد.