ویژگی های کلینیک توانبخشی عالی

اگر فرزند شما مشکلات ناتوانی داشته و شما تمایل دارید که فرزندتان را به یکی از مراکز توانبخشی بفرستید این مطلب را بخوانید.

در صورتی که فرزند شما مشکلات ناتوانی داشته باشد و شما تمایل داشته باشید که فرزندتان را به یکی از مراکز توانبخشی بفرستید مطمئنا دغدغه اصلی شما پیدا کردن یک مرکز توانبخشی بسیار مناسب می باشد تا از فرزند شما به خوبی مراقبت شود و بهترین خدمات در اختیار او قرار داده شود.

در این مقاله سعی شده تا ویژگی های یک کلینیک توانبخشی مناسب را در اختیار شما قرار داده شود و شما اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کنید تا زمانی که قصد ثبت نام به فرزندتان را در این کلینیک های توانبخشی داشتید، بدانید که ویژگی های یک مرکز توانبخشی چه مواردی می باشد.

1- دارا بودن مجوز

توجه داشته باشید که این کلینیک باید مجوز مورد نظر را در مقابل دید همگان قرار دهد و همه بتوانند این مجوز را ببیند.

 این مجوز باید از طرف سازمان نظام پزشکی و سازمان بهزیستی مورد تایید قرار گرفته باشد

2- بهداشتی بودن محیط کلینیک توانبخشی

مهمترین فاکتور یک مرکز توانبخشی رعایت بهداشت کلینیک می باشد .

در صورت عدم رعایت بهداشت می تواند بیماری های دیگری را برای شخص متقاضی به همراه آورد که اثرات نامناسبی را ممکن است برای او داشته باشد.

3- مناسب سازی محیط برای مراجعه کنندگان

افرادی ناتوان که کلینیک توانبخشی مراجعه می کنند مطمئنا با افراد عادی متفاوت هستند یعنی نمی توانند از پله ها یا موانعی که برای افراد عادی ایجاد شده عبور کنند.

4- دارا بودن تمامی تخصص ها در یک کلینیک توانبخشی

از دیگر مواردی که می‌تواند فاکتور مهمی در انتخاب کلینیک توانبخشی باشد تجهیزات و نوع خدمات پرسنل می باشد یعنی باید تمامی خدمات تخصصی را به متقاضیان ارائه دهد تا متقاضیان نیازمند مراجعه به کلینیک های دیگر برای خدمات جانبی نیز نباشد.

5- تجهیزات کلینیک توانبخشی:

کلینیک توانبخشی باید تمام تجهیزات و لوازم ایمن و مورد نیاز برای کاردرمانی جسمی،حسی حرکتی و ذهنی و همینطور تجهیزات گفتاردرمانی را دارا باشد تا بتواند بهترین خدمات را ارایه دهد.

 

کلینیک توانبخشی کودکان

در صورتی که کودکی با محدودیت به دنیا بیاید شرایط زندگی او با دیگر کودکان متفاوت است به همین دلیل باید مراقبت های مشخصی برای او انجام شود تا بتواند به اجتماع برگردد و با اطرافیان خود ارتباط بهتری برقرار می کند .

به همین منظور این مقاله را آماده کرده ایم تا با کلینیک توانبخشی کودکان بیشتر آشنا شوید و در صورت داشتن چنین فرزندان عزیزی از این کلینیک توانبخشی کودکان بهره مند شوید.

مفهوم کلینیک توانبخشی کودکان و کاربرد آن برای درمان کودکان

درکلینیک توانبخشی کودکان کاردرمانگران و گفتاردرمانگران برای درمان کودکان ناتوان به خدمت گرفته می شوند و بیماری هایی نظیر بیماری های جسمی،حسی حرکتی و ذهنی توسط این اشخاص درمان می شود.

معنی کلی توانبخشی برای کودکان این است که کودک بتواند حرکات خود را به تنهایی انجام دهد و در حرکات انجام شده استقلال کامل داشته باشد و نیاز به کمک والدین خود نداشته باشد.

کلینیک توانبخشی کودکان بهترین کمک برای کودکانی است که اختلالات و مشکلات جسمی،حسی حرکتی و ذهنی،گفتاری و کم شنوایی دارند که بهترین درمان برای آن ها انجام می شود و پس از اتمام دوره درمانی کودک عزیز شما دارای استقلال کامل حرکتی و ذهنی خواهد شد.

در کلینیک توانبخشی کودکان از انواع تکنیک ها و روش های روز دنیا استفاده می شود این روش ها عبارتند از: جسمی ، حسی حرکتی ،درکی حرکتی،ذهنی،روان درمانی،گفتاردرمانی

رشته هایی که در مراکز بخش کودکان مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

1.گفتاردرمانی:

در این روش به کودکانی که در غذا خوردن جویدن وبلع مشکل دارند یا درآواسازی، تولید کلمات و جمله سازی مشکل دارند یا لکنت دارند و وضوح گفتارشان پایین است و یا مشکلات زبانی و گفتاری دیگری دارند کمک می شود تا کاملا درمان شوند و دچار تاخیر و افت تحصیلی نشوند و اعتماد به نفسشان را از دست ندهند.

2.کاردرمانی:

ممکن است کودک دلبند شما دچار مشکلات حرکتی و جسمی مثل فلج مغزی،تاخیر رشدی و یا مشکلات حسی حرکتی و ذهنی مثل طیف اتیسم،بیش فعالی و نقص توجه تمرکز،اختلال یادگیری،کم توان ذهنی ویا اختلالات ژنتیکی مثل سندروم داون،سندروم ایکس شکننده،دیستروفی عضلانی و…باشد که در این مراکز با تکنیک هایی که انجام می‌شود کودک شما درمان می شود و کاملا به استقلال فردی می رسد.

3: روان درمانی

برخی مشکلات ممکن است کودک را دچار افسردگی و انزوا کند.

 روانشناسی و مشاوره دادن به کودک میتواند او را از حالت انزوا خارج کند و افسردگی او را درمان کند. 

 

کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به مشکلات جسمی، حسی حرکتی،ذهنی و یا گفتاری دچار باشد می بایست از مراکز تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران بهره مند شوید تا مشکل او برطرف شود.

متخصص گفتار درمانی به چه کسی گفته می شود؟

افرادی که دچار مشکلات گفتاری هستند نمی توانند کلمات را به خوبی تلفظ کنند،جمله سازی کنند و از برقراری ارتباط با سایرین عاجز هستند.

توجه داشته باشید بهترین زمان برای تشخیص این مشکل و برطرف کردن آن دوران کودکی می باشد .

پس حتما زمانی که تشخیص دادید کودکتان دچار مشکلات گفتاری است حتماً او را به مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران ببرید و مشکل را برطرف کنید به دلیل اینکه هر چه سن کودک شما بیشتر شود در مقابل درمان مقاومت بیشتری می کند و همین امر او را به انزوای بیشتر و به افسردگی می کشاند.

 احتمال دارد فرزند شما از لحاظ صحبت کردن مشکلی نداشته باشد ولی نتواند با اطرافیان خود به خوبی ارتباط برقرار کند باید بگویم که چنین مواردی نیز نیازمند مراحل کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران می ‌باشند و باید به مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران مراجعه شود تا این مشکلات برطرف شود.

با وجود پیشرفت علم متخصصان گفتاردرمانی توانسته‌ اند از متدهای جدید و به روزی برای آموزش کودکان استفاده کنند و کودکانی که مشکلات زبانی و گفتاری دارند را به طور کامل درمان کنند.

 

دلیل مشکلات گفتاری و ارتباطی در فرزندان

سبک زندگی که امروزه خانواده ها دارند و استفاده بیش از حد از تلویزیون و شبکه های مجازی باعث شده تا به کودکان کمتر رسیدگی شود و کودکان کمتر بتوانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و از طرفی تک فرزندی نیز باعث شده که کودکان کاملا منزوی شوند.

اتیسم یا مشکلات گفتاری

متاسفانه برخی از خانواده ها به دلیل اینکه رسیدگی مناسب به فرزندان خود ندارند پس از ایجاد مشکل گفتاری فکر می کنند که فرزند آنها به بیماری اوتیسم گرفتار شده است که چنین فکری اشتباه می باشد و برای رفع این مشکل می بایست به مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران مراجعه کنند تا این مشکلات برطرف شود.

تعریف کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران

مهمترین هدفی که در مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران دنبال می‌شود به استقلال رساندن مراجعه کننده می باشد. از دیگر خدماتی که در مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در غرب تهران ارائه می ‌شود کاردرمانی است که برای بیمارانی در نظر گرفته میشود که مشکلات جسمی،درکی حرکتی و ذهنی شناختی دارند.

چه افرادی می توانند متقاضی کاردرمانی و گفتاردرمانی درغرب تهران باشند؟

به صورت کلی همه کسانی که مشکلات جسمی مانند فلج مغزی،تاخیر رشدی حرکتی،دیسترفی عضلانی،سکته مغزی و مشکلات حسی حرکتی و ذهنی مانند اختلال طیف اتیسم،بیش فعالی و نقص توجه،اختلال یادگیری (خواندن،نوشتن،ریاضی)،کم توان ذهنی،سندروم داون و مشکلات زبانی گفتاری مانند آواسازی،تولید کلمات و جمله سازی،لکنت دارند می توانند متقاضی این درمان باشند.

 

کاردرمانی

کاردرمانی تعاریف متعددی دارد که بهترین تعریفی که می‌ توان برای این درمان به کار برد تعریف زیر است:

 رشته کاردرمانی شامل جسم بزرگسال،جسم کودک،ذهنی بزرگسال و ذهنی کودک می باشد و می‌توان با فعالیت های هدفمند و معنادار شخص را درمان کرد.

چه افرادی نیازمند دریافت خدمات کاردرمانی هستند؟

برای اینکه تشخیص داده شود چه افرادی نیازمند دریافت خدمات کاردرمانی هستند باید فاکتورهایی را مدنظر قرار داد که این فاکتورها عبارتند از:

1 : اختلالات جسمی

این اختلالات  شامل اختلالات نورولوژیک از جمله فلج مغزی،تاخیر رشدی حرکتی،سکته مغزی،ام اس، پارکینسون،دیستروفی های عضلانی می باشد. که در این بیماری ها سفتی عضلانی،پاتولوژیک شدن رفلکس ها، ضعف عضلات،به دست نیاوردن مهارتهای حرکتی یا از دست دادن مهارت های حرکتی و اختلالات ارتوپدیک مانند شکستگی ها،کشیدگی تاندون،صافی کف پا،زانو پرانتزی،زانو ضربدری،دررفتگی لگن و … می شود.

2 : اختلالات حسی-حرکتی و ذهنی در کودکان

ممکن است کودک شما مشکلات حسی حرکتی و ذهنی(توجه تمرکز) داشته باشد و نتواند برای مسئله خاصی به خوبی تمرکز کند و یا در یادگیری مشکلاتی دارند و از اختلالات ذهنی در کودکان می توان به پیش‌ فعالی، طیف اتیسم،اختلال یادگیری، کم توان ذهنی،سندروم داون اشاره کرد.

وظیفه کاردرمانگر:

متخصص کاردرمانگر به همه افراد در همه سنین کمک می کند تا در صورتی که ناتوانی خاصی دارند بتوانند بر آن ناتوانی غلبه کنند و کاملا مستقل و درمان شوند.

گفتاردرمانی

کودکانی که مشکلات گفتاری و زبانی متفاوت از جمله آواسازی،اختلال در بلع ،تولید کلمات و جملات،کم شنوایی و ناشنوایی،لکنت،طیف اتیسم،آپراکسی،آفازی،اختلالات یادگیری و … دارند حتما باید به متخصصان گفتاردرمانی در غرب مراجعه کنند تا به زودی درمان شوند.

آدرس کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی لیان:

بلوار فردوس غرب(ناصر حجازی)بین خ لاله و خ سازمان برنامه مرکزی ساختمان لاله طبقه اول واحد 10

شماره تماس:44947139          09197346411