گزارش آذر؛ رونمایی از روش های جدید تبلیغاتی

به گزارش آذر در حالیکه تنها یک هفته به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است که افراد داوطلب و طرفداران آنها در حال رونمایی از روش های نوین تبلیغاتی هستند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: با آغاز رسمی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز چهارشنبه، این روزها چهره شهرها و روستاهای کردستان مملو از پوستر و بنرهای تبلیغاتی است و افراد تلاش می کنند تا به شیوه های مختلف خویش را به مردم معرفی کنند.
راه اندازی ستادهای مختلف تبلیغاتی در مناطق شهری و روستایی، نصب انواع و اقسام بنرهای تبلیغاتی بر روز درب منازل، مغازه ها و استفاده از محل های مشخص شده از جانب شهرداری ها همچون مهم ترین تصاویر بصری این روزهای شهرهای استان کردستان می باشد.
در کنار این مهم بازار برگزاری نشست های مختلف با بستن معابر و خیابان ها و همینطور شکل دادن جلسات سیاسی و جناحی و همینطور دعوت از چهره ها و افرا سخنور برای سخنرانی و گرفتن رأی مردم از دیگر مسائل و مواردی است که این روزها به وفور در کردستان و البته دیگر شهرهای کشور به چشم می خورد.
از روز چهارشنبه که تبلیغات انتخاباتی به صورت رسمی شروع شد فرمانداری های سطح استان فهرست افراد داوطلب تأیید صلاحیت شده را به صورت رسمی و در چارچوب یک آگهی منتشر نموده و بر سطح شهرهای استان کردستان توزیع کردند.
تائید و رد صلاحیت افراد همچنان ادامه دارد
در حالی که هنوز چند ساعت از انتشار این فهرست ها نگذشته بود که در حوزه های انتخابیه سقز و بانه، سنندج، دیواندره و کامیاران و همینطور مریوان و سروآباد به سرعت این فهرست ها تغییر کرده و شماری از افراد داوطلب در فهرست ردصلاحیت شدگان قرار گرفتند.
در حالی این فهرست در فاصله چند ساعته تغییر نمود که پیش از این ۱۱ نفر در آخرین لحظات پیش از انتشار اسامی افراد، در سطح استان با تأییدصلاحیت از جانب شورای نگهبان روبرو شده بودند ولی این تأیید صلاحیت برای پنج نفر از این افراد تنها چند ساعت دوام آورد و به سرعت اسامی آنها از جانب فرمانداری ها حذف شد.
در حوزه انتخابیه سنندج یکی از نمایندگان ادوار و یکی از چهره های دارای شانس برای قرار گرفتن در میان ۱۰ نفر اول با رد صلاحیت روبرو شده و فرمانداری سنندج فهرست منتشره خویش را به سرعت اصلاح کرده و الان اسم این دور فرد به چشم نمی خورد.
در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد به همراه سقز و بانه هم این ماجرا تکرار شد و در این دو حوزه انتخابیه دو فرد دارای شانس بالای رأی آوری در همان لحظات اولیه باردیگر ردصلاحیت شده و اسامی آنها در فهرست های انتشار یافته از جانب فرمانداری ها حذف شد.
با وجود این رفت و آمدها از جانب افراد و تلاش ردصلاحیت شدگان برای گرفتن تاییدیه و حضور در انتخابات در لحظات پایانی، اما تبلیغات انتخاباتی با رو کردن شیوه ها و روش های مختلف همچنان ادامه دارد.
بازار داغ انتخابات در فضای مجازی و حقیقی
این روزها جدای از فضای حقیقی و تبلیغات سنتی، افراد زیادی از داوطلبان از فضای مجازی و شیوه های تبلیغات مبتنی بر فضای اینترنت بهره گرفته و تلاش می کنند که از این بستر هم برای معرفی خود و برنامه های کاریشان به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کنند.
تشکیل گروه ها و کمپین هایی مختلف در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی با اسامی و اکانت های فیک، گرفتن، حمایت های سوری از چهره ها و افراد شناخته شده در عرصه های فرهنگی و ورزشی همچون دیگر راهبردهای است که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جانب افراد داوطلب منتشر می شود.

اما این روزها خلاقیت و رونمایی از روش های مختلف برای جلب رأی و نظر مردم هم به اوج خود رسیده است، انتشار تصاویر دوران نوجوانی و جوانی و نشان دادن شرایط سخت زندگی کردن، انتشار تصاویر مشترک با چهره های صاحب نام کشوری و استانی از دیگر راهکارهای افراد برای جلب رأی و نظر مردم است.
در کنار این مهم حضور پرشور با همراهی افراد حامی در مراسم های جشن و عروسی و همینطور ختم افراد مختلف که هیچ نسبتی هم با فرد داوطلب ندارند، هم این روزها در اوج خود قرار دارد و افراد تلاش می کنند تا به این شیوه خویش را هر چه بهتر به مردم معرفی کنند.
این روزها در کنار فضای تبلیغاتی بوجود آمده متأسفانه دو نکته بسیار مهم مردم را آزاد می دهد که یکی تخریب رقبا با روش ها و شیوه های خارج از عرف و اخلاق جامعه است و دیگری هم نصب پوستر بر در و دیوار شهر که این مورد هم به شدت در سطح استان بخصوص مناطق شهری به چشم می خورد.
هشدا امام جمعه سنندج در مورد تخریب رقبا
افراد داوطلب برای بیرون کردن رقیب از صحنه با دست زدن به روش های کاملاً غیراخلاقی و حتی با پرونده سازی های دروغین تلاش می کنند که خویش را بالا کشیده و دیگر را پشت سر بگذارند، موضوعی که روز گذشته امام جمعه موقت سنندج هم در مورد رواج آن در سطح استان اخطار داد.
ماموستا سید احسن حسینی در بخشی از سخنان خود در خطبه های نماز جمعه سنندج، ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در انتخابات، اظهار نمود: انتظار می رود که افراد داوطلب با رعایت قانون از تخریب رقبا و همینطور ریخت و پاش برای تبلیغات به شدت پرهیز کنند.
نصب هزاران متر بنر و شاید ده ها و حتی صدها هزار پوستر بر در و دیوار شهر در روزهایی که کاغذ به شدت گران شده است، مایه تعجب مردم از محل تأمین این نوع هزینه ها شده؛ تا جایی که این روزها تبلیغات پر رنگ و لعاب هم خود به یک نکته منفی در سابقه شماری از داوطلبان شده است.
البته بازار وعده های بی سرانجام هم طبق رسوم تمامی انتخابات ها در کشور هم در استان کردستان روی بورس است و داوطلبان حضور در مجلس شورای اسلامی در این استان وعده های سر می دهند که بخش زیادی از آنها اصلاً در حوزه اختیارات و وظایف یک نماینده جایی ندارد.
به هر حال حاضر با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، فضای تبلیغاتی رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و افراد تلاش می کنند در این روزهای آخر تمامی ظرفیت های نهفته خویش را به کارگیری کنند تا زمینه برای کسب صندلی در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی را داشته باشند.