صباح زنگنه: امید ترکیه به کمک آمریکا و ناتو در موضوع ادلب، متوهمانه است

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به راهکارهای ارائه شده از طرف ایران برای حل موضوع ادلب اظهار نمود: اگر ترکیه به هیچ کدام از این چاره ها گردن ننهد به این امید که آمریکا و یا ناتو به او کمک نماید بنظر می رسد در توهم به سر می برد و این توهم آثار سنگینی برای ارتش ترکیه و کل منطقه به همراه خواهد داشت.
صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با تشدید تنش ها در منطقه ادلب و درگیری های به وجود آمده در این منطقه اظهار داشت: ادلب مرکز تجمع گروه های تروریستی از چندین کشور مختلف است و متاسفانه یک کشور اسلامی چون ترکیه از این گروه های تروریستی دفاع می کند و اجازه نمی دهد که این منطقه آزاد شده و تروریست ها در آن قلع و قمع و اخراج شوند و این مساله موجب تاسف است.
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاریهای اسلامی با تاکید بر اینکه ادلب جزیی از خاک سوریه است، اشاره کرد: آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبل از این نسبت به حفظ تمامیت ارضی سوریه التزام داده بود و قبول کرده بود که آنرا نقض نکند ولی اقداماتی که این کشور در ادلب انجام می دهد تخلف از مقررات بین المللی، حق حاکمیت ارضی کشورها و مخالف با اصول حسن همسایگی است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روند های « آستانه»، «سوچی» و مذاکراتی که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با حل بحران سوریه در ضمن این سالها انجام شده است، اظهار داشت: این سه کشور در روندهای آستانه و سوچی تصمیم بر این گرفته بودند که با تروریست درسوریه مقابله کنند و وقتی دولت سوریه توان اداره کردن تمام مناطق این کشور را پیدا کرد، این زمینه را فراهم آورند که این امر محقق شود ولی متاسفانه ترکیه به تعهدات خود در این حوزه عمل نکرد.
زنگنه اشاره کرد: اگر نگرانی ترکیه در منطقه ادلب ناشی از تجمع نیروهای کرد در آن منطقه است چاره رفع این نگرانی این نیست که یک منطقه دیگر را ناامن کند و از تجمع گروههای تروریستی که از ملت های مختلف هستند در این منطقه حمایت کند. ترکیه برای مبارزه با تروریسم داخلی در این کشور و همین طور تروریسم موجود در منطقه باید روشی صادقانه و شفاف را در پیش بگیرد و به تعهدات خود در این حوزه عمل کند.
وی در مورد نگاه ایران در ارتباط با اتفاقات پیش آمده در منطقه ادلب اظهار داشت: ایران معتقد می باشد که اختلافات سرزمینی، ارضی و امنیتی هیچ گاه بوسیله نظامی قابل حل نیست و باید به سمت راه های دیپلماتیک و سیاسی حرکت کرد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که برای حل موضوع ادلب، ایران پیشنهاداتی را مطرح کرده همچون این که نشست سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه اجرا شود و یا این که دولت های ترکیه و سوریه با حضور ایران بر سر یک میز حضور پیدا کرده و مسائل را حل و فصل کنند، اضافه کرد: اگر رئیس جمهور ترکیه به هیچ کدام از این چاره ها گردن ننهد به این امید که آمریکا و یا ناتو به ترکیه کمک خواهند کرد به نظر می آید در یک توهم به سر می برد و این توهم آثار سنگینی را برای ارتش ترکیه و کل منطقه به بار خواهد آورد.
وی افزود: تاکید بر افزایش تنش در منطقه ادلب از طرف ترکیه این کشور را به سمت جنگی سوق می دهد که به نظر نمی رسد اقتصاد ترکیه تحمل هزینه های آنرا داشته باشد و مردم ترکیه نیز با آن همراهی داشته باشند.

صباح زنگنه همین طور در ارتباط با حملات اخیر ترکیه به مقر نیروهای مقاومت در ادلب که بر طبق بعضی از اخبار منتشره موجب کشته شدن برخی از نیروهای مقاومت و مدافعان حرم در این منطقه شده است، اضافه کرد: حضور نیروهای ایران در سوریه بنا به درخواست دولت این کشور بوده است و این حضور مستشاری و برای کمک به ارتش سوریه جهت مبارزه با تروریسم است.
وی در این ارتباط افزود: مسئولیت عملیات آزاد سازی سرزمین های سوریه بر عهده ارتش سوریه است و مستشاران ایرانی و حزب الله به آنها دراین زمینه کمک می کنند و هیچ گاه نیروهای ایرانی و سوری قصد تعرض به نیروهای ترکی را ندارند مگر این که نیروهای ترکیه از موقعیت خود یعنی نظارت بر آتش بس در منطقه ادلب بیرون بروند و وارد میدان گروههای تروریستی شوند در این صورت ممکنست که در جریان مبارزه با گروههای تروریستی آنها نیز مورد هدف قرار بگیرند.
زنگنه تصریح کرد: اگر نیروهای ترکیه، نیروهای ایرانی را که به صورت مستشاری در سوریه هستند مورد هدف قرار دهند این یک تخلف و اشتباه نابخشودنی از طرف ترکیه است.

منبع: