رئیس جمهور: مقررات سخت گیرانه تری از امروز در حال انجام می باشد

به گزارش آذر رئیس جمهور در جلسه اقتصادی کرونا اظهار داشت: مقررات سخت گیرانه تری از امروز در حال انجام می باشد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا حجت الاسلام حسن روحانی بامداد امروز پنجشنبه در نشست کمیته اقتصادی ستاد مدیریت نتایج بیماری کرونا اظهار نمود: مقررات سخت گیرانه تری از امروز در حال انجام می باشد و فاصله گذاری اجتماعی دوهفته ای که تا حدود ۲۰ فروردین مدنظر قرار دادیم، برای اطمینان بیشتر جهت شکستن زنجیره کرونا در کشور است.
رییس جمهور اظهار داشت: از کسب و کارهایی که صدمه دیده اند، مشروط به اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند، حمایت می نماییم و تسهیلات ارزان قیمت می دهیم. مقرر شد وزارتخانه های صمت و رفاه و هم بخش اقتصادی دولت برای این کار برنامه ریزی و جدولی را ترسیم و مشخص کنند و در مجموع رقم ۷۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت این تسهیلات مدنظر داریم که بانک مرکزی با همکاری بانک ها آنرا تأمین می کنند و در اینباره اقدام خواهند کرد.
روحانی اضافه کرد: این رقم تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار بنگاه های خدماتی و تولیدی قرار داده می شود و مهلت بازپرداخت آن دوساله است.
رئیس جمهور اظهار داشت: همینطور در مواردی لازم بوده است که از صندوق بیمه بیکاری استفاده نماییم و در مواردی هم امکان دارد استفاده از این صندوق را پیش رو داشته باشیم که رقمی حدود ۵ هزار میلیارد تومان را مدنظر داریم تا با استفاده از اعتبارات این صندوق بتوانیم بیمه بیکاری را برای دوره ای سه ماهه پرداخت نماییم که البته امیدواریم تا آخر اردیبهشت در شرایط کنونی عبور نماییم و شرایط عادی شود.
روحانی اضافه کرد: اعتباری هم برای پشتیبانی از بخش بهداشت و درمان نیاز داریم که این رقم را وزارت بهداشت اعلام و سازمان برنامه و بودجه به آن رسیدگی کرده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: مجموعه رقمی که وزارت بهداشت و درمان و صندوق بیمه بیکاری نیاز دارد یک میلیارد دلار است که برای تأمین آن امروز نامه ای را خواهیم نوشت و امیدواریم مقام معظم رهبری موافقت کنند که این رقم از صندوق توسعه ملی برای رفع معضلات و پیچیدگی های بیماری کرونا بخصوص برای رفع نیاز حوزه بهداشت و درمان بخصوص برای تجهیز بیمارستان ها تامین گردد.
رئیس جمهور اظهار داشت: علاوه بر آنچه در زمینه فعالیتهای بهداشتی و درمانی انجام دادیم لازم بود در زمینه اقتصادی هم برای معیشت و زندگی مردم و هم برای پشتیبانی از کسب و کارهای صدمه دیده آنان فکری نماییم به نحوی که هیچ یک فدای دیگری نشود یعنی در زمینه بهداشت و درمان وظایفمان را صددرصد انجام می دهیم و در بخش اقتصادی هم در حد توان انجام وظیفه خواهیم کرد تا سختی ها برای مردم در حد ممکن سهل تر شود.
روحانی اضافه کرد: تصمیماتی که در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ کردیم علاوه بر تصمیمات جلسه اقتصادی قبلی است که مقرر شد تسهیلاتی در اختیار چهار میلیون نفر قرار داده شود و هم بسته ای معیشتی برای سه میلیون نفر درنظر گرفتیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: در قالب این مصوبات بود که اولین اقدام در هفته پایانی اسفند انجام شد و در ادامه هم استمرار می یابد برای اجرای این اقداماتی اعتباری حدود ۶ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.
روحانی در ادامه با اشاره به اینکه به هموطنان اطمینان می دهم هیچ نگرانی در مورد تأمین منابع مورد نیاز بخش های اقتصادی وجود ندارد، اظهار داشت: تمام تلاش دولت برای تأمین منابع مورد نیاز برای تأمین سلامت مردم در کنار توجه به چرخش اقتصاد و تولید است و الان تولید وضعیت مناسبی دارد.
رئیس جمهور از وجود ذخایر کافی کالاهای اساسی در انبارها اطلاع داد و اضافه کرد: با وجود فشارهای تحریم، تمامی اقلام مورد نیاز مردم در فروشگاه ها موجود است و این وضعیت از خیلی از کشورها که نه تنها با تحریم مواجه نمی باشند بلکه از منابع مالی فراوانی برخودار هستند، بهتر است.
وی اضافه کرد: با یک فرض بدبینانه خیلی از مکان ها را برای نقاهتگاه آماده کردیم، تخت های بیمارستانی زیادی داریم که هنوز از آنها استفاده نشده است
وی اضافه کرد: ده ها هزار تخت نقاهتگاهی در سرتاسر کشور آماده است و این تخت ها برای شرایط بسیار بدبینانه در نظر گرفته شده است.
روحانی اظهار داشت: ۴ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح را آماده کردیم که تابحال از این تخت ها استفاده نشده است.
رییس جمهور اضافه کرد: فکر نمی کنم هیچ کشوری شرایط ایران را داشته باشد، در سخت ترین شرایطی که کشور با آن مواجه می باشد، ما ۲۰ هزار تخت خالی بیمارستانی خالی در اختیار داریم.
روحانی اظهار داشت: امروز شرایط بگونه ای است که پرستاران می توانند طبق معمول کار خویش را انجام دهند، کار پزشکان و پرستاران فداکارانه و مجاهدانه است و از آنها تشکر می نماییم.
روحانی شرایط موجود کشور در شرایط تحریم را مایه افتخار دانست و ابراز امیدواری کرد: به لطف خدا و همراهی مردم هرچه زودتر از این بلیه عبور خواهیم کرد.
ادامه دارد…