معاون وزیر خارجه آذربایجان: ساخت پل بر روی رود ارس بر مبنای توافق ۲۰۱۶ ایران-آذربایجان است

به گزارش آذر به دنبال انتشار برخی اخبار در رسانه های آذربایجانی در خصوص اینکه ایران در حال ساخت پل بر روی رود ارس است، معاون وزیر خارجه این کشور ضمن رد این خبار و ادعاها اعلام نمود که بر مبنای توافق سال ۲۰۱۶ میان دو کشور، طرف ها بر مبنای حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در ارتباط با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می نمایند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، طبق گزارش «قفقاز اینفو» “خلف خلف اف” معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام نمود: «توافقنامه ای درباره همکاری در زمینه ادامه ساخت، بهره برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی، بر روی رودخانه ارس در روز ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسیده و دولت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران طرف های این توافقنامه هستند.
وی اظهار داشت که احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور در این توافقنامه منعکس شده است. با عنایت به این اصول، در این توافقنامه مطابق با الزامات قطعنامه های سازمان ملل متحد بر اهمیت تأمین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید گردیده است. همینطور مطابق با این توافقنامه، طرف ها بر مبنای حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در ارتباط با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می نمایند.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به مسایل منتشره در رسانه ها در ارتباط با اجرای این توافقنامه، اضافه کرد: «مسایل مربوط به ساخت پل ها که در رسانه ها منعکس شده است، باید مطابق با توافقنامه مذکور و در قالب اجرای پروژه های سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ارزیابی شود و همان گونه که سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، طرف ایرانی بخش سدها و پل ها که در اراضی آذربایجان قرار دارد، را در قالب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان می پذیرد. این مسئله در توافقنامه مذکور که توسط پارلمان های دو کشور مورد تایید قرار گرفته و دارای اهمیت قانونی می باشد، منعکس شده است.
وی اضافه کرد: با عنایت به روابط اعتماد متقابل، دوستی و حسن همجواری بین ایران و آذربایجان، باور داریم که این پل ها صرفاً در خدمت اجرای پروژه ها در ارتباط با سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی است».
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، پیش از این سفارت کشورمان در آذربایجان در مورد پل هایی که میان ایران و قره باغ ساخته شده اعلام نموده است که «این پل ها بر مبنای توافقنامه امضا شده با آذربایجان ساخته شده است».
بخش مطبوعات سفارت ایران تصریح کرده بود: «ادعاها در مورد ۵ پلی که میان ایران و قره باغ ساخته شده است، دور از واقعیت است. ۲ پلی که در نقشه دیده می شود، پل های قدیمی است و هم اکنون از آنها استفاده نمی گردد. ۲ پل دیگر هم مربوط به تاسیسات سد خداآفرین می باشد. این ۳ پل به صورت پنهان ساخته نشده است. طرف ایرانی آن پل ها را نه به سمت اراضی “جمهوری قره باغ کوهستانی” بلکه به سمت اراضی جمهوری آذربایجان ساخته است. ما این سرزمین ها را در قالب تمامیت ارضی آذربایجان می پذیریم. زمانی که آذربایجان استقلال خویش را اظهار داشت ایران نخستین کشوری بود که استقلال آنرا به رسمیت شناخت. افرادی که ادعاهای مختلفی در مورد این پل ها مطرح می کنند، تلاش می کنند خللی در روابط خوب بین دو کشور برادر وارد کنند».
بر اساس بیانیه سفارت ایران هدف از راه اندازی این پل ها برقراری روابط اقتصادی با “جمهوری قره باغ کوهستانی” نیست.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و سد مارازاد و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.
برای اجرای این طرح انرژی، کمیسیون مشترک فنی متشکل از مسؤلان و کارشناسان انرژی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.
پل ها برای ادامه راه اندازی سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ساخته شده است. دو پل ارتباطی و تکمیلی مورد بحث مربوط به تاسیسات این سد می باشد.