نایب رئیس مجلس بیان کرد طرح بیشتر از ۳ هزار سوال از دولت در مجلس دهم

به گزارش آذر نایب رییس مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس دهم از بعد نظارتی، سه هزار و ۸۵ سوال از دولت پرسیدند که از این تعداد در ۴۶۱ مورد در کمیسیون ها، از پاسخ های وزیر قانع نشدند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، عبدالرضا مصری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما اضافه کرد: از این تعداد ۱۸۱ سوال به صحن علنی مجلس، ارجاع و بررسی گردید و از این تعداد هم در ۲۸ مورد، مجلس از پاسخ وزیر مربوط، قانع نشد و به عبارتی این وزرا کارت زرد گرفتند، اما این کارت، بی خاصیت شده است و پشتوانه ندارد.
وی اظهار داشت: در مجلس دهم، از رئیس جمهور هم سوال شد که در مجموع از ۵ سوال، نمایندگان مجلس در ۴ مورد، از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشدند.
مصری اضافه کرد: ۴۳ درخواست استیضاح در مجلس دهم، اعلام وصول شد که از این تعداد، استیضاح ۶ وزیر در صحن علنی مجلس بررسی گردید که ۲ وزیر رای اعتماد نیاوردند و از دولت خارج شدند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۱۷ مورد تقاضای تحقیق و تفحص در مجلس دهم مطرح که از این تعداد ۵۲ مورد در کمیسیون تصویب و از این تعداد، ۴۳ مورد در صحن علنی عنوان شد و ۳۲ مورد در صحن به تصویب رسید که از این تعداد، تحقیق و تفحص ۲۸ مورد شروع شده است و ۶ مورد به قوه قضاییه ارجاع شد.
مصری اظهار داشت: ابزاری که در اختیار نمایندگان مجلس است برای نظارت کافی نیست.
وی ادامه داد: اگر مجلس اکثریت جناحی نداشته باشد نمی تواند تصمیم بگیرد، چونکه معیار مجلس رای نمایندگان است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی به مجلس کارآمد می رسیم که شفافیت آراء در آن روشن باشد.
مصری با اشاره به اینکه اجرای قانون با مجلس نیست، اضافه کرد: ۸۷۶ حکم در قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد، اما در حالت بسیار خوشبختانه در این مدت، کمتر از ۱۰ درصد آن اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۰۰ سال از قدمت قانون گذاری در کشورمان می گذرد، افزود: در مجلس، تنقیح قوانین انجام شد و حدود ۲ هزار قانون غیر مورد نیاز حذف گردیده است.
مصری در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه کرد مجلس مشخص است؟ اظهار داشت: مجلس چیز خاصی ندارد. ساختمان و چند نماینده دارد که حقوق ماهیانه هر نماینده ۸ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان است.
وی افزود: اگر دولت در همه شهرها یک دفتر در حد امکانات دفتر بخشداران به نماینده مجلس بدهد، هزینه ها کاسته می شود.
حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه مشکل اساسی در نوع نظارت مجلس است، اظهار داشت: تعداد کارهای نظارتی انجام شده، بیش از اندازه معمول است.
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه اگر این تعداد سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص، خوب صورت گیرد، می تواند یک مرتبه کل کشور را شستشو کند، اضافه کرد: ازاین رو بعضی از این موارد، تحقیق، تفحص، سوال و استیضاح نیستند.
وی افزود: اگر مجلس به سمتی حرکت نماید که در ۵ یا ۱۰ مورد در طول دوره چهار ساله اش به معنای واقعی، تحقیق و تفحص و ورود کند در خیلی از امورات کشوری تأثیر می گذارد.
حاجی بابایی افزود: از ۲۱۷ مورد تحقیق و تفحص تنها ۶ مورد به قوه قضاییه ارسال شده است و فکر نکنم از این ۶ مورد، حتی یک مورد به صدور حکم، منجر شده باشد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس قدرتمند در راس امور، چنان اُبهتی دارد که همه آدم ها در کشور به دلیل نظارت قدرتمندانه مجلس تلاش می کنند کار خویش را به نحو احسن انجام دهند و کسی کم کاری و خطا و جرأت نمی کند قوانین را اجرا نکند.
وی ادامه داد: برآیند مجلس باید اراده عمومی ملت باشد و مجلس باید خواسته های مردم را به منصه ظهور برساند، اما این گونه نبوده است.
حاجی بابایی با تاکید بر ضرورت شفافیت آراء نمایندگان مجلس اظهار داشت: شفاف تر از قانون برنامه ششم توسعه در طول ۴۱ سال گذشته وجود نداشته است و تنها برنامه نوشته شده توسط مجلس در پیش و بعد از انقلاب است.
وی ادامه داد: علت بیشتر مواردی که قانون اجراء نمی گردد و مجلس اقدام لازم را درباره آن نمی کند این است که مجلس اعتقادی به اجرای آن ندارد.