برگزاری مراسم گرامی داشت شصتمین سالگرد گشایش سفارت ایران در برازیلیا

آذر: مراسم گرامی داشت شصتمین سالگرد گشایش ساختمان سفارت ایران در برازیلیا بعنوان نخستین کشوری که سفارت خودرا از «ریودوژانیرو» در 17 خرداد سال 1339 برابر با 7 ژوئن 1960 به پایتخت جدید منتقل کرد با ابتکار سفارت جمهوری ایران در برازیلیا، مقامات منطقه فدرال پایتخت و با ارتباط تصویری مستقیم با سفارت برزیل در تهران و مشارکت اتاق مشترک بازرگانی ایران – برزیل در پایتخت های دو کشور اجرا شد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در این مراسم که به جهت محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و رعایت ملاحظات بهداشتی تنها با حضور عده معدودی از میهمانان برزیلی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، خانم« آنا کریستینا کوبیتچک»، تنها نوه« ژوسلینو کوبیتچک» رئیس جمهور فقید و صاحب نام برزیل که مراسم گشایش سفارت در شصت سال پیش با حضور وی انجام پذیرفته بود، بر دوستی و همبستگی دو ملت ایران و برزیل اصرار کرد.
او همینطور خواهان آن شد که بنیاد ملی کوبیتچک بصورت جداگانه این رویداد را در برنامه های آتی مورد توجه و تجلیل قرار دهد.
حسین قریبی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل با مهم دانستن فرصت زنده نگهداشتن این رویداد بین دو ملت و کشور ایران و برزیل و تاکید بر اینکه گشایش سفارت ایران بعنوان نخستین سفارت در پایتخت جدید برزیل در سال 1960 میلادی رویدادی مهمی برای این شهر بوده است، استفاده از این فرصت ها برای تقویت گفت و گو، همکاری و همبستگی بین دو ملت و کشور را مسئله ای حائز اهمیت توصیف کرد.
سفیر کشورمان همین طور با اشاره به اینکه دو کشور و ملت در مناطق خود تحت تاثیر صدمات انسانی و اقتصادی ناشی از کرونا قرار گرفته اند، اضافه کرد: در این شرایط افزایش همکاری بین دو کشور برای جبران خسارات اقتصادی بین طرفین لازم است.
قریبی با اشاره به روابط دیپلماتیک 117 ساله ایران و برزیل، روابط دو کشور را همیشه دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل توصیف کرد که بایستی در همین مسیر پیش برود.
«رودریگو دی آزردو سانتوس» سفیر برزیل در تهران نیز ضمن باارزش خواندن ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا در برگزاری جشن شصتمین سالگرد گشایش ساختمان سفارت ایران در پایتخت این کشور اظهار داشت: روابط دوستانه دو کشور همیشه در راه تقویت و تامین منافع ملی برمبنای احترام متقابل پیش رفته است و ظرفیت های بسیاری وجود دارد که باید مورد بهره برداری قرار گیرد.
آزردو همین طور از برگزاری جشن شصتمین سالگرد ارتقاء سطح روابط سیاسی برزیل با ایران به سطح سفارت در مهرماه سال آینده آگاهی داد و ابراز امیدواری کرد بعد از بهبود شرایط کرونایی، تبادل هیات های بازرگانی و اقتصادی بین طرفین مورد توجه قرار گیرد.

در این مراسم همین طور لوسیو، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال برزیل و بازیکن صاحب نام باشگاههای مطرح جهان به نمایندگی از جامعه ورزشی برزیل حضور داشت.
لازم بذکر است که باتوجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تجمع با تعداد بالا، شخصیت های مطرح برزیلی با ارسال پیام های ویدئویی شصتمین سالگرد گشایش سفارت ایران را تبریک گفتند.

منبع: