نشست شورای حکام مدیرکل آژانس: ایران برای ما دسترسی به دو محل را ایجاد نکرده است!

آذر: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام ادعاهایی را درباره برنامه هسته ای ایران بیان نمود.
به گزارش آذر به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی در قسمتی از بیانیه آغازین جلسه امروز شورای حکام اظهار داشت: گزارش من درباره بازرسی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران باتوجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شامل کارهای در رابطه با آژانس در چند ماه اخیر است.
گروسی در بخش دیگری از این بیانیه ادعا کرد: من با نگرانی جدی اشاره می کنم که به مدت بیش از چهار ماه است که ایران برای ما دسترسی به دو محل را ایجاد نکرده است و به مدت حدودا یک سال است که در مذاکرات واقعی برای توضیح درباره سوالات ما در رابطه با مواد هسته ای اعلام نشده محتمل و کارهای هسته ای مشارکت نداشته است. این بطور معکوس توان آژانس برای پاسخ به سوالات و ارائه تضمین معتبر درباره عدم وجود مواد و کارهای هسته ای اعلام نشده در این محل ها در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.
در ادامه این بیانیه آمده است: من قبل از این گزارش دادم که ایران در ماه ژانویه اعلام نموده است برنامه هسته ای آن دیگر «تابع هیچ محدودیتی در محدوده اجرایی» نخواهد بود و این کشور «مانند قبل» به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. تا به امروز، آژانس شاهد هیچ اتهامی نسبت به ایران در زمینه اجرای تعهدات هسته ای آن باتوجه به این مواردی که اعلام نمود و یا در سطح همکاری ایران با کارهای راستی آزمایی و بازرسی تحت برجام نبوده است.
مدیرکل آژانس در ادامه اظهاراتش مطرح کرد: آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در معاهده پادمانی ادامه می دهد. ارزیابی ها در زمینه عدم وجود مواد و کارهای هسته ای اعلام نشده ادامه دارد.
گروسی اظهار داشت: شما همین طور گزارش من را تحت عنوان معاهده پادمانی ان. پی. تی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده اید که بیان کننده اقدامات آژانس برای پاسخگویی به سوالات در رابطه با درستی و تمامیت موارد اعلام شده از طرف ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی است.
گروسی در آخر سخرانی آغازینش درباره ایران اظهار داشت: من از ایران می خواهم که فورا و کاملا با آژانس همکاری کند همچون این که بی درنگ دسترسی به محل های تعیین شده از جانب ما را فراهم آورد.
اظهارات امروز گروسی در حالی مطرح می شود که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گزارش اخیر آژانس و ادعاهای مطرح شده در آنرا مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: بر اساس ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها موضوعی که بسته شده است را باز می کنند و این جای تاسف دارد که آژانس بجای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاریهای سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین الملل دارد بر همگان مشخص است.
موسوی افزود: ما به آژانس سفارش می نماییم که دراین زمینه قدری آینده نگری داشته باشد و مبنای سوالات خودرا مسائل دقیق تر و قانونی تر قرار دهد نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است بوسیله جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.
وی افزود: ایران تابحال همکاریهای سطح بالای با آژانس داشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید این همکاری ها را قدر بداند و تحت تاثیر بعضی از رژیم ها و کشورها و حاشیه سازی های بی مورد آنها نباشد.
موسوی افزود: امیدواریم این جلسه منتج به نتیجه ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین المللی مفید و سازنده باشد.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در پاسخ به این پرسش که اگر در جلسه اخیر شورای حکام قطعنامه ای مقابل ایران مطرح و یا تصویب شود ایران چه اقدامی انجام می دهد اظهار داشت: امیدواریم کار به آن جا نکشد مبنای این جلسه ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی است. این رژیم مدعی است که بوسیله جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال های قبل است. ما رویکرد آژانس دراین زمینه را سازنده نمی دانیم گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی باید بی طرفی خودرا حفظ کند. رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست.
سخنگوی وزارت خارجه اشاره کرد: همکاریهای ایران با آژانس پس از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرد و ایران با اطلاع آژانس این اقدامات خودرا انجام داد و اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری تعامل با این نهاد بین المللی گرفتار مشکل می شود.
موسوی اشاره کرد: امیدواریم که آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیر سازنده ای نگیرد و طبیعی است که تصمیم غیر سازنده ای گرفته شود امکان دارد که ایران واکنش در خوری نشان دهد و احیانا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.

منبع: