رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد طرح جدید مسکنی در مجلس

به گزارش آذر رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح تولید انبوه مسکن در مجلس به جمع بندی نهایی رسیده است و این طرح این هفته در مجلس اعلام وصول می شود.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمدرضا رضایی کوچی شب گذشته در یک برنامه رادیویی با اعلان اینکه طرح تولید انبوه مسکن در مجلس به جمع بندی نهایی رسیده است، اضافه کرد: این طرح چهارشنبه هفته جاری تقدیم رئیسه و اعلام وصول می شود.
وی گفت: عمده دلیل بحران در حوزه مسکن کشور نبود تعادل بین عرضه و تقاضاست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه طی چند سال قبل با کاهش شدید تولید مسکن رو به رو بودیم که این نیاز انباشته شده و امروز تبدیل به یک عدد بزرگ و درشتی شده است.
وی اضافه کرد: دولت طرح های مختلفی مثل مسکن اجتماعی و اقدام ملی تولید مسکن را در دستور کار خود قرار داده بود اما خروجی قابل توجهی نداشت بنا بر این مجلس دراین زمینه ورود کرده است.
رضایی کوچی بیان داشت: از زمان اولین جلسه رسمی کمیسیون عمران مجلس یازدهم تا حالا تمامی جلسات آن به بحث مسکن اختصاص داده شده است.
وی افزود: طرح تولید انبوه مسکن امروز در مجلس نهایی شد و قرار بر اینکه چهارشنبه هفته جاری تحویل هیئت رئیسه مجلس و اعلام وصول شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح با همکاری و مشارکت مرکز پژوهش های مجلس، وزارت راه و شهرسازی، بخش خصوصی، تولید کنندگان مسکن، بانک مرکزی و دیگر کارشناسان تهیه و تدوین شده است.
وی اضافه کرد: عمده محورهای این طرح شامل تامین زمین ارزان قیمت، تسهیلات ارزان قیمت و مصالح ساختمانی ارزان قیمت است.
رضایی کوچی بیان داشت: بحث تولید مسکن همیشه تحت تأثیر عواملی مانند تامین زمین، ارائه تسهیلات و مصالح ساختمانی بوده است.
وی درباب تامین زمین ارزان قیمت برای تولید مسکن اظهار داشت: با توجه به این که ۸۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی به زمین ربط پیدا می کند سعی شده در این طرح زمین های ارزان قیمت برای تولید مسکن در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سالیان سال بحثی بین وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در رابطه با زمین های حرایم شهرها مطرح بود.
وی گفت: خوشبختانه طبق توافق صورت گرفته طی هفته گذشته تمامی زمین های حرایم شهرها معادل ۲۵۰ هزار هکتار در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
رضایی کوچی افزود: این اراضی می تواند در امتداد تولید مسکن قرار گیرد.
وی درباب تسهیلات بانکی برای تولید مسکن نیز اظهار داشت: از سرجمع کل تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کردند کمتر از هفت درصد به حوزه مسکن اختصاص پیدا می کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم اضافه کرد: در این طرح حداقل ۲۵ درصد تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کنند باید در حوزه مسکن باشد.
وی گفت: اگر احیاناً بانکی بخواهد این مصوبه مجلس را اجرا نکند جرایمی در نظر گرفته شده که نقش بازدارندگی داشته باشد.
رضایی کوچی در مورد مصالح ساختمانی نیز به رادیو اقتصاد اظهار داشت: مصالح ساختمانی که در داخل کشور تولید می شود اغلب در بستر بورس قرار می گیرد و با قیمت های چند برابر خرید و فروش می شود.
وی اضافه کرد: در این قانون تاکید شد حتما مصالح مورد نیاز تولید مسکن باید با مدیریت وزارت راه و شهرسازی بدون اینکه وارد بورس شود در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار گیرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سه فاکتور مهم در بحث تولید مسکن یعنی زمین، تسهیلات و مصالح خوشبختانه در طرح تولید انبوه مسکن مجلس به هر سه فاکتور پرداخته شده است.
وی اشاره کرد: این طرح در کنار قانون وصول مالیات بر خانه های خالی نقش مؤثری در تولید مسکن خواهد داشت.
رضایی کوچی تصریح کرد: جامعه هدف طرح مزبور اقشار متوسط به پایین جامعه است که امید می رود این طرح در خانه دار شدن طبقات مد نظر بسیار نقش آفرین باشد.

منبع: