گزارش آذر؛ واقعیت آمریکاو چشمان بسته دولت

به گزارش آذر محمود واعظی به تازگی در حالی مدعی شده است عجله ای در مذاکرات نداشتیم چونکه اساس برجام بر بی اعتمادی به آمریکا بود که حسن روحانی در جلسه هیئت دولت ادعای رئیس دفتر خویش را نقض کرد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – طیبه بیات؛ حدود یک هفته ای می شود که از پنجمین سالگرد امضای توافق هسته ای برجام می گذرد. توافقی که در پیچ و خم بایدها، نبایدها و احتمالات مختلف بارها به دار انتقاد آویخته شد و مدافعانش بارها تلاش کردند با نفس های مصنوعی به جسم بی جانش جان دهند.
حالا پنج سال از شادی آن روزها و وعده و وعیدهای پر زرق و برق این قرارداد تاریخی می گذرد و تنها عایدی ما یک برگه قراداد فسخ شده است، قراردادی که امروز برای احیای ضرر و زیان حاصل از بر هم خوردن آن در دادگاه های بین المللی در رفت و آمد هستیم.
برجام مدت ها است که در دوران حیات نباتی به سر می برد و ما هنوز برایش جشن سالگرد می گیریم غافل از اینکه پیکر بی جان آن چند سالی می شود گوشه ای افتاده و کافی است دولتمردان نگاهی به پیکر بی جان آن بیاندازند و با واقعیت به پایان رسیده ی آن کنار بیایند.
حافظه تاریخ از ذوق زدگی مسؤلان و خیلی از مردم که دلخوش به بزرگنمایی در مبحث برجام بودند، خالی نخواهد شد. این روزها بالای سر پیکر بی جان برجام ایستاده اند و می گویند از اساس به بدعهدی آمریکا واقف بوده اند. می گویند اساس مذاکره آنها با آمریکا از سر بی اعتمادی بوده است و دلیل ادعایشان را سوق می دهند به طول کشیدن روند مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن؛ در حالیکه در تمام آن سال ها و این سال ها در کلام و بیانشان چیزی جز امید، اعتماد و قدرت نمایی کاذب از انعقاد یک قرارداد تاریخی به چشم نمی خورد.
مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک (برجام) از سال ۹۲ شروع شد و در نهایت در ۲۳ تیرماه ۹۴ بعنوان یک تفاهم نامه بین المللی به امضا رسید. حالا که برجام به طبل خالی و بد صدا بدل شده است همان هایی که در آن ۲۰ ماه تمام قد از این توافق دفاع می کردند، بگونه ای که حتی آب خوردن مردم را هم در گروی انعقاد این قرارداد می دانستند، امروز برخی حقایق تاریخی را مصادره به مطلوب می کنند.
روحانی: طرف مقابل ایران، باید مذاکرات را زودتر به نتیجه برساند
حسن روحانی ۵ بهمن ماه ۹۳ بود که در دیدار با «پوسیچ» معاون اول نخست وزیر کرواسی، تمایل خودش برای زودتر به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای را ابراز کرد و اظهار داشت: «در یکسال و چند ماه گذشته مذاکرات بسیار خوبی داشته ایم و به توافق خیلی نزدیک شده ایم. احتیاج به اراده سیاسی در طرف مذاکرات با ایران وجود دارد تا گفتگوها زودتر به نتیجه برسد.»
روحانی ۱۱ بهمن ماه ۹۳ هم در دفاع از تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: «تشویق ملی تیم مذاکره کننده خیلی مؤثر است. امروز همه دوربین ها بر روی آنها که در میدان هستند تمرکز کرده اند. آن طرفی ها دارند برای تیم های خودشان کف می زنند اما این طرف مشخص نیست که چه می کند؟ حتی برای تیم حریف دست می زنند وقتی هم می پرسی چرا برای حریف کف می زنید می گویند انتقاد است. در حالیکه انتقاد معنایش تخریب و هو کردن نیست بلکه راه بهتر نشان دادن است چونکه نمی توان به نام انتقاد و به نام حزب و یا جناح به منافع و مصلحت ملی ضربه زد.»
او چندی بعد یعنی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن، بگونه ای سخن اظهار داشت که مشخص بود از هر نوع مخالفتی که باعث تأخیر در روند انعقاد برجام شده، عصبانی است. او دشمنان ملت ایران را تنها مخالفان مذاکرات برشمرد و اظهار داشت: «امروز تنها صهیونیست ها هستند که همه تلاش خویش را برای مخالفت با مذاکرات به کار گرفته اند.»
یکی از علائم عجله روحانی برای انعقاد برجام را می توان آنجایی یافت که وی در خیلی از سخنرانی های خود تمامی مشکلات کشور را به رفع تحریم ها گره می زد. روحانی در یکی از معروف ترین سخنرانی هایش در ۱۷ خرداد ۹۴ آب خوردن مردم را هم به برجام و رفع تحریم ها گره زد و اظهار داشت: «اینکه می گوئیم تحریم ظالمانه از بین برود برخی چشم خویش را بی خود نچرخانند، تحریم ها باید از بین بروند تا سرمایه گذار به کشور بیاید، تا سرمایه گذاری صورت گیرد تا مشکل آب خوردن مردم حل شود تا مشکلات مالی و بانکی حل شود.»
روحانی در اردیبهشت ۹۳ وقتی از او پرسیده می شود که مذاکرات را باید با نگاه خوشبینانه نگاه نماییم یا بدبینانه، می گوید: «اینکه شما می گوئید خوشبینی و بدبینی، خوشبینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد بلکه ما باید واقع بین باشیم»، این در حالی بود که دو سال بعد و زمانی که آمریکایی ها سنگ اندازی پیش پای برجام را کلید زده بودند، روحانی کمی از مواضع قبلی اش عدول کرد و در جمع مردم یاسوج اظهار داشت: «ما به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم»
واعظی: طولانی شدن مذاکرات به علت بی اعتمادی به آمریکا بود
مرور این سخنان رئیس جمهور نشان داده است که روحانی و تیم مذاکره کننده پله به پله با واقعیت های آمریکا روبرو شدند تا جایی که امروز وقتی دولتمردان با آرزوهای بر باد رفته خود در برجام مواجه می شوند، چرخشی ۱۸۰ درجه ای در مواضع خود می دهند.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور چندی قبل [۲۱ تیرماه] در برنامه نگاه یک ادعا نمود اساس مذاکره با آمریکا از روی بی اعتمادی بوده است. او تصریح کرد: «ما با آمریکا بر مبنای اعتماد مذاکره نکردیم بلکه بر مبنای بی اعتمادی مذاکره کردیم. دلیلش این است، مذاکره ای که دو، سه سال طول بکشد مبنایش بی اعتمادی است و اگر اعتماد بود طی چند جلسه به نتیجه می رسید.»
زاکانی: آنقدر عجله داشتند که سند برجام را در پاویون فرودگاه بررسی کردند
واعظی در حالی چنین ادعایی را مطرح می کند که علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم، ۲۵ دی ۹۵ در یک نشست مطبوعاتی با بیان ناگفته ای در مورد عجله دولت در تصویب برجام، اظهار داشت: «در مرحله اول ۵ نفر عضو ارشد می بایست سند برجام را دنبال می کردند که بعد آقای صالحی و وزیر دفاع به آنها اضافه شدند و آن ۵ نفر به صراحت اعلام نمودند که ما نسبت به محتوای برجام بی خبریم و این به ضرر ما بود که علاوه بر آن ما فرصت کمی هم داشتیم که سبب شد در پاویون فرودگاه سند برجام بررسی شود که باید آنرا سند پاویونی نام نهاد و این سند غیرکارشناسی به ثبت و ضبط رسید و آنها برای تعجیل خود دلایلی را می تراشیدند که هیچ یک از این علل مبنای درستی نداشت.»
روحانی ادعای واعظی را نقض کرد / روحانی: می خواستیم برجام را زودتر امضا نماییم، صهیونیست ها نگذاشتند
فارغ از باورپذیر نبودن ادعای رئیس دفتر رئیس جمهور، حسن روحانی مقارن با پنجمین سالگرد برجام در ۲۵ تیر ماه ۹۹ در جلسه هیئت دولت به شکلی ادعای رئیس دفتر خویش را نقض کرد.
روحانی بر خلاف واعظی که مدعی طولانی شدن روند مذاکرات از روی بی اعتمادی بود، تأخیر در انعقاد برجام را حاصل فشار صهیونیست ها به اروپایی ها، نه تمایل طرف ایرانی، عنوان نمود و اظهار داشت: «از آغاز این حرکت (برجام)، یک مثلث شومی با این حرکت مخالف بود که شامل صهیونیزم، ارتجاع و تندروهای آمریکا می شد و همه تلاش آنها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد. حتی صهیونیست ها و برخی سران ارتجاع وسط مذاکرات به اروپا رفتند به جهت اینکه توافقات را برهم بزنند. البته تأخیر ایجاد کردند و قرار بود توافق نهایی ما آذر ۹۳ نهایی شود اما آنرا به تأخیر انداختند و به تیر ۹۴ موکول کردند.»
نادری: دولتی ها آنقدر ذوق زده برجام بودند که سانتریفیوژهای فردو را بریدند
احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عجله دولت مردان در اجرای برجام به خبرنگار مهر می گوید: «سوال من از دولتمردان این است که اگر مذاکرات از روی بی اعتمادی به آمریکا بود، چرا حتی صبر نکردند پیچ های سانتریفیوژهای فردو را باز کنند؟ آنقدر عجله و ذوق زدگی داشتند که ماشین های سانتریفیوژ را از روی زمین بریدند و به انباری منتقل کردند که بسیاری از این تجهیزات امروز گرفتار صدمه شده است.»
محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز هم در گفتگو با خبرنگار مهر به ادعای واعظی اشاره می کند و می گوید: «مسئولین و دولتمردان به آمریکا اعتماد کردند و این یک اشتباه بزرگ بود. حالا که کار به اینجا رسیده و لزوم بی اعتمادی به آمریکا برایشان اثبات شده، مواضع شان شکل دیگری پیدا کرده است.
لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس نهم هم اعتقاد دارد «دولت همه چیز مانند آب خوردن و نفس کشیدن، زندگی و بود و نبود مردم را به برجام گره زده بود و چند سال همّ و غمّ آنها بر همین بود. متأسفانه دولت هر چه موجودی داشت را از ابتدا تا آخر هزینه برجام کرد» او به خبرنگار مهر می گوید: «قطعاً اساس مذاکره با آمریکا از روی بی اعتمادی بوده است اما دولت به آن باور نداشت و این، فرمایشی بود که مقام معظم رهبری مکرراً می فرمودند.»
عزت الله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران هم ادعای واعظی در خصوص اینکه اساس مذاکره با آمریکا از روی بی اعتمادی بوده است را جز کلمات قصار می داند و به خبرنگار مهر می گوید: «پایه های قرارداد برجام حاصل اعتماد به آمریکا بود و در توافق برجام به علت خودباختگی که از سوی ما وجود داشت، سرمان کلاه رفت.»
به اعتقاد خیلی از ناظران سیاسی، دولتمردان امروز شکست برجام و خسارات محضی که به کشور وارد کرد را قبول کرده اند اما هیچ وقت نمی خواهند صراحتاً به این شکست اذعان کنند، بنابراین صرفا مواضع سابق خویش را ۱۸۰ درجه تغییر داده اند و با عرضه پیشنهاداتی همچون تدوین طرح خروج از برجام توسط مجلس یازدهم قصد دارند ضرر و زیان های برجام به کشور را به گردن جریان سیاسی رقیب بیاندازند.

منبع: