جلیلوند در گزارش آذر مطرح کرد؛ لزوم شکایت ایران مقابل آمریکا

یک کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: در هر صورت این حق برای ایران محفوظ است که توسط دستگاه دیپلماسی این اقدام آمریکایی ها را پیگیری حقوقی کند. وزارت خارجه قاطعانه عمل کند.

محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدام جنگنده های متجاوز آمریکایی در تعرض به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی در حریم هوایی سوریه اظهار نمود: خود آمریکایی ها روایت می کنند که با رعایت فاصله ایمن و قانونی این اقدام را انجام داده و حرکت آنها حالت تهدیدآمیز نداشته است. اما به هر حال این اقدام از نظر حقوق بین الملل به هیچ عنوان پذیرفته نیست.
وی اضافه کرد: این حق برای ایران محفوظ است که در مجامع بین المللی شکایت کرده و اقدام آمریکایی ها در به خطر انداختن هواپیمای مسافربری و جان مسافران را محکوم کند.
جلیلوند تصریح کرد: مسئله ای که باید به آن توجه داشت این است که سیاست بین الملل مقدم بر حقوق بین الملل است و اساساً سیاست بین الملل حوزه قدرت است. در صورتیکه حوزه حقوق بین الملل عرصه قانون و مقررات است.
این کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: امریکایی ها به نحوی با این اقدام می خواهند این پیام را به ایران بدهند که ما از این به بعد این مشکلات را برای شما در آسمان سوریه و عراق ایجاد می نماییم و بنظر می رسد که آنها روند جدیدی را می خواهند طی کنند.
وی درباب اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان برای پاسخ به اقدام آمریکا، اشاره کرد: در هر صورت این حق برای ایران محفوظ است که توسط دستگاه دیپلماسی این اقدام آمریکایی ها را پیگیری حقوقی کند. وزارت خارجه قاطعانه عمل کند.