اجمالی، روحانی در نشست خبری: جلسه شورای امنیت نشان داد که آمریکا تنهاست

آذر: رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در جلسه امروز شورای امنیت کاملا روشن شد که آمریکا تنها است و همه کشورها از برجام حمایت کردند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقدام آمریکا را تقبیح کردند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در انتها سفر خود به نیویورک جهت شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در نشست خبری با حضور رسانه های بین المللی تصریح کرد: خوشحالم که امسال هم فرصت دیدار با اصحاب رسانه و خبرنگاران را پیدا کردم و امیدوارم در این جمع بعضی از سوالاتی که در ذهن خبرنگاران است مطرح شود. در آغاز می گویم که مهم ترین مسئله ای که از سال قبل تا کنون رخ داد، خروج یکجانبه آمریکا از توافق چندجانبه مورد تایید شورای امنیت و سازمان ملل بود که این خروج غیر قانونی بود.
وی اضافه کرد: اکثریت رهبران از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند و این به معنای آن است که آمریکا در این اقدام تنها مانده است. خروج آمریکا از برجام مورد موافقت و تایید کشورهای جهان بجز چند کشور نیست و همه آن را یک اشتباه سیاسی قلمداد می کنند. امروز هم جلسه شورای امنیت که به صورت غیر معمول آقای ترامپ برگزار کرده بود، در ابتدا تصمیم داشتند راجع به ایران باشد و در نهایت مجبور شدند حرفشان را پس بگیرند و در مورد مسئله عدم اشاعه این جلسه را گذاشتند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در جلسه امروز کاملا روشن شد که آمریکا تنها است و همه کشورها از برجام حمایت کردند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم اقدام آمریکا را تقبیح کردند، تصریح کرد: در ملاقات با رهبران ۱۶ کشور جهان یکی از مباحث مربوط به برجام بود و دو نکته را همگان تاکید نمودند که یکی اصل اهمیت برجام برای روابط کشورها، اهمیت عدم اشاعه و صلح و ثبات بود. نکته دومی که همگان تاکید داشتند، پشتیبانی از ایران در باقی ماندن در برجام به عنوان تدبیر و هوشمندی ایران بود.
ملت ایران از مقاطع سخت تر هم با وحدت عبور کرده است
روحانی در ادامه اظهار داشت: می گفتند آمریکا منتظر بود تا ایران از برجام خارج شود و این تصمیم ما بود که میتوانست پیروزی و شکست آمریکا را رقم بزند و این تدبیر ما بود که اقدامات آمریکا را منجر به شکست کرد. البته به این معنا نیست که در فشارهایی که آمریکا تحمیل می کند مشکل نداشته باشیم اما ملت ایران از مقاطع سخت تر هم با وحدت، اتحاد و مواضع قاطع توانسته عبور کند و امروز هم این چنین خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در بخش دیگر مباحث با رهبران کشورهای اروپایی و ۱+۴ در نیویورک، نکته مهم این بود که ۵ کشور دیگر مصمم به پشتیبانی از برجام هستند و نقش و تعهد خویش را اجرایی کنند، خاطرنشان کرد: پنج کشور تلاش می کنند تا اقداماتی که آمریکا می خواهد برای فشار به اقتصاد ایران انجام دهد، به حداقل کاهش بدهند. اطلاعیه ای که صادر شد نشان داد که اروپا و چین و روسیه مصمم تر از گذشته به دنبال تحکیم برجام هستند و بنابر این امیدواریم با حمایت کشورهای قانون گرا و چندجانبه گرا بتوانیم از این مسئله راحت تر از آنچه که فکر می شد عبور نماییم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ما صبور و مقاوم بوده و امروز هم اینچنین است، اضافه کرد: تحریم علاوه بر فشار شرایط جدیدی برای تولید به وجود خواهد آورد و ما آماده ایم از آن بهره برداری نماییم.
هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتد پرس در خصوص مطرح شدن مبحث فعالیت موشکی ایران، اظهار داشت: در مبحث توافق هسته ای چیزی بنام موشک وجود ندارد و از ابتدا مبحث مشخص است. اگر کسی می خواهد تعهد خویش را زیر پا بگذارد، خب بگذارد اما توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن است.
وی افزود: آمریکا یک اشتباه کرده است، یا از این اشتباه برمی گردد یا آن را ادامه خواهد داد؛ اما آمریکا دیر یا زود بازخواهد گشت چراکه کاری که دولت آمریکا انجام می دهد به نفع ملت آمریکا، ایران و اروپا نیست. همه ما همچون نخبگان و خبرنگاران باید تلاش کنند فردی که خطا کرده است از آن خطا برگردد و به راه درست بازگردد.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس در مورد برخی زندانیان در ایران، تصریح کرد: فکر میکردم می خواهید برای همه زندانیان جهان دلسوزی کنید! همه باید تلاش نماییم از نظر انسانی اگر می توانیم به فردی که در زندان است یاری برسانیم. دولت ایران به سهم خود این کار را برای تسهیل ملاقات ها و اطلاعات انجام می دهد. اما اصل محاکمه و حکم در اختیار یک دستگاه دیگر بنام قوه قضائیه است. در همه کشورها اینگونه است و اگر یک ایرانی در زندان آمریکا است، وقتی ما می پرسیم در نهایت می گویند ما حداکثر می توانیم دسترسی کنسولی و یا تسهیلاتی عرضه نماییم.
روحانی تصریح کرد: سخن شما در این باره وقتی به من به عنوان دستگاه اجرایی خطاب می کنید، می توانم حداکثر اقدامات را از نظر تسهیلات انجام بدهم. برخی اسم هایی که بردید همین اواخر توانستند چند روز مرخصی بروند و این همان تسهیلات است.
وی اضافه کرد: در گذشته نسبت به دولت آمریکا برای کمک به افراد مورد نظر آنها که در ایران زندانی بودند و یا اتباع ما که در آمریکا زندانی بودند اقدامات و کمک هایی صورت گرفت. در این زمینه هیچ وقت مخالفت نکردیم با مذاکره به جهت اینکه دولت ها به توافقاتی دست پیدا کنند.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد تحریم های ماه نوامبر اظهار داشت: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد. برخی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابر این هیچ چیز جدید برای نوامبر وجود ندارد و این یک مبحث کاملا تبلیغی و روانی است. آمریکا می خواهد به فروش نفت و بحث های تجاری و بانکی فشار بیاورد؛ سخن از ماه نوامبر کاملا تبلیغاتی است.
تا زمانی که ماندن در برجام به نفع منافع ملی مان باشد در برجام خواهیم ماند
روحانی با تاکید بر اینکه تصمیم ما بر این است که با بقیه کشورها کار نماییم، خاطرنشان کرد: هر کشوری که بتواند تحریم آمریکا را زیر پا بگذارد یک افتخار بزرگ کسب کرده است چون که تحریم آمریکا غیرقانونی می باشد. همه کشورهای دنیا باید تلاش کنند تا اقدام غیرقانونی آمریکا منجر به شکست شود.
وی تصریح کرد: با همه دوستانمان در اتحادیه اروپا در تماس هستیم تا کانال هایی را پیدا نماییم و انجام فعالیت های اقتصادی، از شرکت هایی که با ایران کار می کنند هم حمایت نماییم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا زمانی که ماندن در برجام به نفع منافع ملی مان باشد در برجام خواهیم ماند، عنوان کرد: هرزمانی که ببینیم منافع ما تضمین نمی گردد، راهکارهایی در خود برجام پیش بینی شده و از همان راهکارها استفاده خواهیم کرد.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی در خصوص اخطار برخی کشورها در مورد سفر دوتابعیتی ها به ایران، تصریح کرد: افرادی که دوتابعیتی هستند نباید نگرانی داشته باشند چراکه دوتابعیتی بودن جرم نیست. ما آن را قبول نداریم اما جرم نیست و این یک تبلیغات بی اساس است. فردی امکان دارد وارد کشوری شود و به دلایلی دستگیر شود، این ربطی به تابعیت ندارد. اگر فردی دستگیر شده این مورد ارتباط با تابعیت او ندارد و باید پرونده و اقدامات او بررسی و اگر مغایر قانون و مجرمانه بود رسیدگی شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا بیانیه گروه ۱+۴ به خواسته های ایران جواب می دهد، اظهار داشت: در بیانیه علاوه بر تاکید کشورها بر حفظ برجام، برنامه ها و اقدامات عملی بعضی از آنها ذکر شده است که باید اجرایی شود که همچون آنها شیوه ارتباط مالی بین ایران و کشورها است. این بیانیه یک پیشرفت خیلی خوب در زمینه همکاری های ایران با پنج کشور است.
رئیس جمهور تصریح کرد: توقعات ما خیلی بیشتر از این است و این توقعات در جلسات ما با پنج کشور مطرح شده و از نظرات ما آگاه هستند. آنها به ما وعده داده اند که قدم به قدم این روند را پیش ببرند تا ایران بتواند از منافع لازم در برجام استفاده نماید.
روحانی در پاسخ به خبرنگار دیگری پیرامون لحن مقامات آمریکایی، تصریح کرد: در دولت جدید آمریکا لحن ها متفاوت شده و تندتر صحبت می کنند. خیلی از آنها در سیاست جدید هستند و نورسیده شده اند؛ ازاین رو طبیعی است که لحن شان با کسانی که در سیاست سابقه دارند متفاوت باشد. آنچه برای ما مهم می باشد عمل آمریکا به قانون است و به او می گوییم زورگویی را کنار بگذارد، وفای به عهد کند و به قطعنامه شورای امنیت عمل کند. ما می گوییم کار آمریکا ضد حقوق بشر است چراکه ملتی را با بهانه واهی تحت فشار قرار داده است.
در منطقه ما اکثریت مردم به ما و فرهنگ ایران علاقه مند هستند
وی اضافه کرد: اگر آمریکا به قانون برگردد ما مشکلی نخواهیم داشت؛ البته اختلافاتی بین ایران و آمریکا از گذشته بوده که باید در زمان خود به تدریج حل و فصل شود.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات پمپئو و جان بولتون در مورد فعالیت ایران در منطقه، تصریح کرد: فردی دومی که نام بردید لحن و شیوه اش از گذشته برای دیگران مخفی نیست. فرد دیگری که تازه وزیر شده قبلا هم در سمت دیپلماتیک نبوده و صحبت هایش در چارچوب منطقی نیست. اینکه در عراق و کشور دیگری حادثه ای رخ دهد، چه ربطی به ایران دارد؟ ما در همه دنیا طرفدارانی داریم، مگر هرکس طرفدارمان است مسئول اعمال او هستیم؟
روحانی افزود: اگر کشوری به گروهی دستور دهد، به عنوان آمر مسئول است؛ اما در منطقه ما اکثریت مردم به ما و فرهنگ ایران علاقه مند هستند و گروه هایی هستند که فعالیت سیاسی و آزادیبخش انجام می دهند اما اعمال آنها به ما ربطی ندارد و مستقل هستند.
وی با مطرح کردن این پرسش که آمریکا برای چه چیزی به عراق رفته که امروز برای ماندن خود مشکل داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: ما خیلی مایلیم نظرسنجی و همه پرسی در عراق بگذاریم ببینم چند درصد مردم عراق موافق ماندن آمریکا در عراق هستند. ترامپ گفت کار ما بی خاصیت بوده است و میلیاردها دلار خرج کرده ایم. آمریکا به چه دلیل می خواهد در عراق هرکاری را انجام دهد و پس از مردم عراق ناراحت است و مسئولیت آن را به عهده ما بگذارد؟
حضور امریکا در سوریه غیرقانونی است
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا باید در مورد حضورش در منطقه تجدید نظر کند، اظهار داشت: در خلیج فارس، دریای عمان، افغانستان و سایر جاهایی که آمریکا می خواهد حضور داشته باشد باید دلایل آن را بگوید و مردم و دولت های قانونی آن کشورها تایید کنند. حضور امریکا در سوریه غیرقانونی می باشد و اگر آسیب ای ببیند یا نبیند به ما ربطی ندارد. ما قصد جنگ با آمریکا در هیچ جای منطقه نداریم.
به گزارش آذر به نقل از مهر، روحانی تصریح کرد: از امریکا می خواهیم به قانون عمل کند و به حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی در مورد دیدار وی با نخست وزیر ایتالیا، عنوان کرد: در روابط دوجانبه، اتحادیه اروپا نخستین شریک اقتصادی ما است و روابط خوبی داریم. نخست وزیر ایتالیا حمایت خود و ایتالیا را از برجام اعلام نمودند و گفتگوی مفصلی در مورد شیوه های همکاری در ماه های آینده داشتیم. بخشی از مذاکرات ما در مورد مسائل منطقه بود و تفاوت خاصی در نظرات سران اروپا ندیدم و حدودا همه نظر واحدی در پشتیبانی از برجام دارند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد منزوی شدن آمریکا و پشتیبانی از حزب الله و حماس، خاطرنشان کرد: ما تنها نیستیم و این آمریکا است که تنها مانده و امروز در مجمع عمومی و شورای امنیت تنها بود. در منطقه هم ما تنها نیستیم، آمریکایی ها غریبه هستند و از طریق دور آمده اند. با کشورهای منطقه روابط بسیار نزدیک و دوستانه ای داریم، ازاین رو مشکل آمریکا است.
حزب الله همان گروهی است که با داعش می جنگد و آنها را از لبنان بیرون رانده است
روحانی در مورد ادعای خبرنگاری در خصوص حمایت ایران از گروه های تروریستی، اظهار داشت: بلاخره به ما بگویید داعش تروریسم است یا آنهایی که با داعش مبارزه می کند؟ تروریست بودن داعش، القائده و النصره مورد تاکید همه است. حزب الله همان گروهی است که با اینها می جنگد و آنها را از لبنان بیرون رانده است و مردم لبنان متشکر از حزب الله هستند.
وی اضافه کرد: آنهایی که با تروریسم مبارزه می کنند جایگاه مشخصی داشتند؛ خود ترامپ اظهار داشت که این گروه های تروریستی را دولت قبلی آمریکا درست کرده است و قاعدتا او اطلاعاتی داشته که این را اعلام نموده است.
ادامه دارد…