واعظی در برنامه تلویزیونی نگاه یک : اروپایی ها تا آبان ماه اقدامات عملی شان را اعلام می کنند

آذر: رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اروپایی ها اعلام نمودند همواره به دنبال مرتفع کردن نارسایی ها خواهند بود، اظهار داشت: تلاششان این بود که تا آبان ماه اقدامات عملی شان را اعلام کنند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور امشب (شنبه) با حضور در برنامه نگاه یک در مورد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک جهت شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد: مجمع عمومی سازمان ملل یکی از مهمترین تریبون های متعلق به همه کشورهای دنیا برای بیان مواضع و نکات مدنظر برای انتقال به افکار عمومی است. علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، فرصت خوبی برای ملاقات ها وجود دارد. معمولا در سفرها هدف گذاری های مختلفی می نماییم. به برخی ابهاماتی که به وجود می آورند در آنجا پاسخ می گوییم و از طرفی دیگر فرصت خوبی برای صحبت کردن با رسانه های بین المللی است.
وی اضافه کرد: برای هماهنگی با نهادهای بین المللی هم فرصت خوبی است. سفر رئیس جمهور هدف های مختلفی را دنبال می کرد که این سفر یکی از سفرهای خوب بود و آنچه را در ۲-۳ ماه گذشته هدف گذاری کرده بودیم به آن رسیدیم و تحقق پیدا کرد. از گذشته کمیته هایی در ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه تشکیل شده بود. حدود ۲ هفته پیش از سفر با عنایت به ریاست آمریکا بر شورای امنیت و اعلام ترامپ برای برگزاری جلسه شورای امنیت درباره ایران، بعضی از سیاسیون و گروه های مختلف و دلسوزان با عنایت به این شرایط، سفارش می کردند که خوب است رئیس جمهور به این سفر نرود.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: دیدگاه های دیگری هم وجود داشت که ما هرجا غیبت کردیم، ضرر کردیم. آنچه مواضع ما است، برحق است و اگر حضور پیدا میکردیم و مواضع خویش را اعلام می کردیم حرف ما شنیده می شد. با مشورت های مختلف تصمیم بر رفتن گرفته شد و وقتی به آنجا رفتیم همه چیز عوض شد؛ جلسه شورای امنیت موضوعش تغییر نمود و به تغییر اشاعه تبدیل شد. در این جلسه ترامپ همان حرف های مجمع عمومی را در شورای امنیت زد که خوشبختانه همه اعضای شورای امنیت از برجام حمایت کردند.
واعظی تصریح کرد: آنچه قرار بود طراحی نمایند که به ضرر ما شود، به ضرر آمریکا به اتمام رسید و این درسی به ما می دهد که اگر اعتماد به نفس و اعتقاد داشته باشیم، حضورمان در این محافل بر قدرتمان می افزاید.
شرایط ترامپ امروز شرایط خوبی نیست
وی با اشاره به اینکه شرایط ترامپ امروز شرایط خوبی نیست، اظهار داشت: آمریکایی ها در آستانه انتخابات بسیار مهمی هستند که هم انتخاب مجلس نمایندگان است و هم یک سوم سنا به همراه بخشی از استانداران و فرمانداران باید تغییر پیدا کند. برای جمهوری خواهان و دموکرات ها نتیجه این انتخابات مهم می باشد چراکه بر روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت. یکی از کارهایی که ترامپ انجام می دهد چون دستاورد داخلی ندارد، به دنبال دستاورد خارجی می گردد. با کره شمالی نتوانست به موفقیت برسد و بنابراین متمرکز شده تا با ایران به تفاهم برسد و بنابراین است که در چندماه گذشته با استفاده از مقامات مختلف بحث مذاکره بی قید و شرط را مطرح می کند.
رئیس نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مذاکره برای مذاکره مفهوم ندارد و باید معطوف به یک مبحث باشد، خاطرنشان کرد: این مورد را روشن کردیم که در گذشته مذاکره شد و نتیجه اش برجام شد، آنکه برجام را نقض کرده نمی تواند ادعای مذاکره کند، اول باید به تعهدات خود در برجام برگردد و بعد ادعا کند و این موضع هم در تهران و هم در نیویورک عنوان شد.
واعظی بیان داشت: در این سفر هم مراجعاتی بود، اما شرایط امسال متفاوت بود. سال قبل آمریکا در برجام حضور داشت اما امسال خارج شده بود. آنچه ما مطرح کردیم در مورد بدعهدی آمریکا هم برای افکار عمومی این کشور و هم رقبای سیاسی آنها موضوعی بود که قابل پذیرش بود.
ترامپ هیچ وقت شخصیت با ثباتی ندارد و نمی گردد روی حرفش حساب کرد
وی در مورد واکنش روحانی به توییت ترامپ و دوست داشتنی خطاب کردن او توسط رئیس جمهور آمریکا، عنوان کرد: ما شخصیت ترامپ را پس از اینکه سر کار آمده بود تجزیه تحلیل کردیم؛ او هیچ وقت شخصیت با ثباتی ندارد و نمی گردد روی حرفش حساب کرد. ترامپ بامداد روز سه شنبه توئیت کرد که برای رئیس جمهور ایران که مرد دوست داشتنی هست احترام قائل هستم، اما بعداز ظهر همان روز در سخنرانی خود از لغاتی استفاده می نماید که هیچ سیاست مداری آن را قبول ندارد. برای ما قابل قبول بود که روی حرف بامداد و حرف ۳ ساعت پس از آن نمی گردد حساب کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به عرف جلسات مجمع عمومی سازمان ملل و سطح سخرانی در روز اول، تصریح کرد: اینکه ترامپ از آن ادبیات سخیف در مورد کشورهای مختلف استفاده کرد، سطح سخنرانی را در روز افتتاحیه پایین آورد. معمول نیست که کسی مطلبی را بگوید و همه سالن به او بخندد و بعد بگوید که انتظار چنین واکنشی را نداشتم! این نشان داده است که شخصیت یک فرد رفتار او را می سازد و ترامپ نتوانسته در طول این دو سال شخصیت خوبی از خود نشان دهد. در داخل امریکا هم مردم و رسانه ها از این مورد ناراحتند که رئیس جمهور در آمریکا به مضحکه گرفته شده است.
نتانیاهو و ترامپ در توهم هستند
واعظی در مورد سخنان بی اساس نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، تصریح کرد: او به زعم خود هر دفعه برای ایران در آنجا سورپرایزی دارد که هیچ خریداری هم در دنیا ندارد و لازم نبود که ما در ایران مبحث تورقوزآباد را دنبال نماییم چون که همانجا رسانه ها می گفتند که سخنان وی در گذشته، یک مورد هم درست نبوده است.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نتانیاهو و ترامپ در توهم هستند و یک نگاه دیگری نسبت به دنیا و خودشان دارند، اضافه کرد: کسی که خودش سلاح هسته ای دارد و متعهد به هیچ یک از کنوانسیون های بین المللی نیست، به خود اجازه می دهد چنین سخنانی بگوید که این نشان دهنده توهم است. الان شرایط با گذشته متفاوت شده و ایران جایگاهی را پیدا کرده که با این سخنرانی ها تزلزل پیدا نمی کند.
وی در مورد نظرات و واکنش ها نسبت به سخنرانی حجت الاسلام روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، افزود: آگاهانه یا سهوا رسانه ها و شخصیت های مختلف سیاسی، سخنرانی رئیس جمهور را در مقابل سخنرانی ترامپ قرار می دادند. برای آنها مهم بود که یک سخنرانی از ادبیات غیرسیاسی، غیرحقوقی و سخیف و سخنران دیگری از ادبیاتی کاملا سیاسی و حقوقی استفاده نماید و این مورد در دیدار با رهبران کشورهای مختلف کاملا مشخص بود.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه الان در دنیا بحث حقوق بین الملل خریدار دارد، تصریح کرد: یک توافقی در شورای امنیت به تصویب می رسد، اما کشوری که عضو شورای امنیت است از آن خارج می گردد و از دیگران می خواهد به این قطعنامه عمل نکنند، درحالی که امروز بدعهدی از هیچکس پذیرفته نیست.
سازمان ملل تاسیس شد تا چندجانبه گرایی را ترویج کند
واعظی اظهار داشت: بحث یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی هم عنوان شد چراکه سازمان ملل تاسیس شد تا چندجانبه گرایی را ترویج کند. اینکه رهبر یک کشور به صرف بزرگ بودن اقتصاد یا کشورش به خود اجازه هرکاری بدهد در دنیای امروز پذیرفتنی نیست. ما سعی کردیم این مورد را باز نماییم و آقای رئیس جمهور به خوبی این مورد را در مصاحبه ها و دیدار ها تشریح کردند. آنچه الان آمریکا به دنبال آن است یکجانبه گرایی است و این مورد به خوبی در نیویورک جا افتاد.
وی با اشاره به اینکه فرصت ما برای این سفر کوتاه بود و در مجموع سه روز آنجا بودیم، خاطرنشان کرد: ۱۷ دیدار در این سه روز تنظیم کردیم که از بامداد تا قسمتی از شب ادامه داشت. علاوه بر آن ۳ مصاحبه مطبوعاتی هم داشتیم و درکنار آن دیدار با نخبگان سیاسی آمریکا، مسلمانان آمریکا و سردبیران تمام رسانه های نوشتاری و شنیداری آمریکا هم برگزار گردید.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس نهاد ریاست جمهوری، بیان داشت: در ملاقات ها با سران کشورها با عنایت به مسائل اقتصادی یکی از اهدافمان تقویت روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بود. دوم بحث شرایط منطقه ما بود و در ارتباط با برجام و آنچه نتایج خروج آمریکا بود را هم شفاف کردیم.
واعظی با اشاره به اینکه با عنایت به اقدام تروریستی در اهواز و شهادت جمعی از هموطنانمان حدودا همه سران کشورها این اقدام را محکوم کردند، عنوان کرد: آمریکایی ها اول یک موضع گرفتند که ایرانیان باید به خودشان برگردند که چه چیزی سبب به وجود آمدن این حادثه شده است؛ اما آقای رئیس جمهور این مورد را به خوبی باز کردند و گفتند پس باید راجع به ۱۱ سپتامبر هم چنین چیزی وجود داشته باشد و نتیجه این صحبت این شد که روز دوشنبه پس از ظهر، شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آرا در اطلاعیه ای این اقدام تروریستی را محکوم نمود.
وی مجموعه ملاقات ها و دیدارهای رئیس جمهور در نیویورک را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد ملاقات حجت الاسلام روحانی با رئیس صندوق بین المللی پول، تصریح کرد: خوشبختانه نماینده ما در صندوق بین المللی پول، فرد بسیار مجربی است و ارتباط خوبی را برقرار کرده اند و عضو شورای اصلی این صندوق هستند. به علت اینکه صندوق بین المللی پول تلاش می کند بی طرف باشد و از سویی خویش را حامی کشورهای عضو می داند، این ملاقات خوب بود و اعلام آمادگی کردند هرآنچه می توانند از ایران حمایت کنند.
واعظی تصریح کرد: قول و قرارهایی برای همکاری های آینده گذاشتیم و آنها گفتند ما با همه کشورهای عضو به گونه ای برخورد می نماییم که از اصول تاسیس این صندوق خارج نشویم.
اروپایی ها اعلام نمودند همواره به دنبال مرتفع کردن نارسایی ها خواهند بود
وی در مورد دیدار روحانی با امانوئل ماکرون و ترزا می هم اضافه کرد: در میان سران کشورهایی که در نیویورک حاضر بودند، تلاش کردیم با سه همسایه و با تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار داشته باشیم. در میان این ملاقات ها با عنایت به اینکه فرانسه و انگلیس در ارتباط با برجام جزو ۱+۴ هستند، دو کشور مهم هستند.
رئیس نهاد ریاست جمهوری، افزود: نکات متعددی بحث شد همچون اینکه اعلام نمودند به دنبال این هستیم که برجام بماند و از ما خواستند که اجازه ندهیم برجام را به عنوان دستاورد سالها مذاکره یک کشور از بین ببرند. مطرح نمودند که این از نظر سیاسی مهم می باشد تا تلاش نماییم تعهدات صورت گیرد. اروپایی ها گفتند که محدودیت هایی برای شرکت های بزرگمان داریم، به ما اجازه دهید که روی آن فکر نماییم تا شرکت ها و بانک هایی که با آمریکا کار ندارند، با ایران کار کنند و ما مشوق آنها خواهیم بود.
واعظی با اشاره به اینکه اروپایی ها اعلام نمودند همواره به دنبال مرتفع کردن نارسایی ها خواهند بود، تصریح کرد: تلاششان این بود که تا آبان ماه اقدامات عملی شان را اعلام کنند. وزاری خارجه هم مذاکراتی داشتند که موفق بود و به یک بیانیه مشترک رسیدند که گامی مهم و رو به جلو در زمینه نفت و بانک بود. کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا و یا ۱+۴ نیستند، مثل نخست وزیر ژاپن سفارش شان ماندن برجام است.
تا موقعی برجام می ماند که منافع ما تامین شود
وی اظهار داشت: اعلام کردیم که تا موقعی برجام می ماند که منافع ما تامین گردد. ژاپن به ما گفت در حال مذاکره با آمریکایی ها برای خرید نفت از ایران هستیم؛ خیلی از شرکت های بزرگ چند ملیتی هستند، ملاحظاتی دارند که نمی توانند آن را نادیده بگیرند. وقتی شرکت ها یا بانک هایی که به دلایل مسائل اقتصادی ملاحظاتی دارند، اروپایی ها پیشنهاد داده اند که بانک مرکزی شان وارد مبادلات با بانک مرکزی ایران شود.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اروپایی ها ساز و کاری را دارند درست می کنند تا بتوانند با ما تجارت کنند، خاطرنشان کرد: در اروپا عملا تهاتر هم اگر بشود، با یورو انجام می گردد و ما هم آمادگی کار کردن با یورو را داریم. با بعضی از کشورها مانند ترکیه و روسیه به دنبال این هستیم که بتوانیم با پول ملی مبادله نماییم. در شرایط جدید سازوکار های جدیدی را داریم طراحی می نماییم که دلار را دور بزنیم و اینکه دلار در کوچه و بازار بی اهمیت ارزش پیدا کرده، ما به دنبال کنار گذاشتن آن هستیم.
واعظی بیان داشت: یک واقعیت را باید قبول نماییم و آن این است که آمریکا از تمام امکانات سیاسی، تبلیغاتی و نفوذ خود در بعضی کشورهای منطقه مانند عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی بهره می برد تا فشار اقتصادی بر ما وارد کند. به علت اینکه اقتصاد برتری است در دنیا، فشارهایی بر ما هم وارد می گردد که اسم آن را جنگ اقتصادی گذاشته ایم. این جنگ را ما شروع نکردیم. ما به دنبال مذاکره و حل کردن مشکلات با دنیا بودیم و این آمریکا بود که با روی کار آمدن ترامپ همه چیز را به هم زد. آیا باید تسلیم شویم یا با آمادگی کامل در برابر آنها ایستادگی کنیم؟
وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم ۶ تا ۸ ماه مقاومت نماییم بطور قطع از این شرایط عبور خواهیم کرد، عنوان کرد: باید در دنیا یارگیری نماییم و از همه ابزارها و روابط استفاده نماییم.
سفیر ایران در چین انتخاب شده است
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون عدم معرفی سفرای ایران در هند و چین به عنوان شرکای اقتصادی ایران در دوران جنگ اقتصادی، تصریح کرد: ما الان در پاریس هم سفیر نداریم، اما آیا این به معنای تعطیلی سفارت است؟ همیشه در دوران تابستان سفرا تغییر پیدا می کنند و وقتی سفیر قبل برمی گردد تا سفیر جدید به ماموریت برود، وقفه ای وجود دارد. الان سفارت خانه های ما سرپرست دارد و وقفه ای در انجام امور وجود ندارد. نقص ها را هم هیات هایی که به آنجا می رود پر می کند و نگذاشته ایم روابطمان کمترین آسیبی ببیند.
واعظی تصریح کرد: انتخاب سفیر روندی در داخل و خارج کشور دارد و اگر یک اشکال در داخل یا خارج از کشور برای آن به وجود بیاید، امکان دارد به تاخیر بیافتد. سفیرمان در هند انتخاب شد؛ اما تشخیص دادند آن را به عنوان معاون اقتصادی وزیر خارجه انتخاب کنند. بلافاصله فردی را مشخص کردیم که به دلایلی منصرف شد و بعد از آن یکی از مدیران کل وزارت خارجه را انتخاب کردیم؛ پروسه داخلی طی شده و رفته برای توافق هندی ها که بعد از توافق بالافاصله اعزام خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای چین آقای همتی را انتخاب کردیم و رفتند، اما به دلایلی به ریاست بانک مرکزی انتخاب شدند و برگشتند. فرد جایگزین چین انتخاب شده اما اعلام نمی نماییم تا همه مراحل صورت گیرد.
باید آمادگی کامل در وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت کشاورزی به وجود آوریم
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما به عنوان یک کشور آسیایی نگاهمان به شرق و آسیا نگاهی جدی برای همکاری است، افزود: با خیلی از کشورهای آسیایی روابط نزدیک داریم و اینکه مطرح شود دولت فقط با اروپا کار می کند غلط است، ما سیاستی داریم که از همه بلوک ها در جهت منافع کشورمان استفاده می نماییم. روابطی که در ۶ ماه گذشته با چین داشتیم، حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و نخستین شریک تجاری ما هستند. بر مبنای عدد و رقم حجم روابطمان با هند، چین و کشورهای دیگر آسیایی از کشورهای اروپایی بیشتر است.
واعظی در پاسخ به سوالی پیرامون نوسانات در بازار ارز، تصریح کرد: مجموعه ای از عوامل داخلی، خارجی، سیاسی و روانی وجود دارد. اینکه کسی بگوید اشکال در دولت می باشد، می خواهم بگویم پیچیده تر از این مورد است. همین دولت و مجموعه ای که در سال ۹۲ سر کار آمد و آن شرایط تورمی و رشد منفی اقتصادی را داشت، ثباتی به وجود آورد و تا چندماه قبل آن را ادامه داد. اگر می خواهیم بگوییم عامل در داخل است، باید اظهار داشت که این تیم همان تیم قبلی است.
وی با اشاره به اینکه اتفاق و تغییری در سیاست ما نیافته است، اظهار داشت: آنچه صورت گرفت فشار از خارج بود که وقتی جدی شود، در داخل هم باید مدیریت جدید به کار گرفت. ما باید خودمان را به سرعت آماده نماییم تا نسبت به فشارهای بیرونی عکس العمل داشته باشیم و این فشارهای بیرونی سیاسی، تبلیغاتی و روانی بود. ما باید آمادگی کامل در وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت کشاورزی به وجود آوریم.
به گزارش آذر به نقل از مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: همواره داریم تلاش می نماییم همه نقاط ضعف را پیدا نماییم. کاستی هایی داریم و داریم تلاش می نماییم که با عنایت به جنگ اقتصادی بتوانیم سیاست معقول و پاسخگو داشته باشیم. مولفه دیگری بنام تولیدکنندگان و بخش خصوص وجود دارد که باید اینها هم با عنایت به شرایط جنگ اقتصادی بگونه ای رفتار کنند که دشمن فکر نکند فشارهایش تاثیر گذاشته و باید تولیدشان را در بازار به موقع عرضه کنند و کالاها را در اثر تقاضای زیاد گران نکنند.
واعظی مولفه سوم را مردم برشمرد و بیان داشت: مردم باید بدانند که امروز در فضای مجازی گسترده و جنگ رسانه ای که وجود دارد به گونه ای رفتار کنند که رفتارشان همان گونه که معقول است، معقول بماند. اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و آن این است که عربستان امارات و امریکا می خواهند فشار بیاورند و بازاری در سلیمانیه، هرات و دبی بوجود آورده اند که ارز را در آن بازارهای کوچک بالا می برند و نتایج آن این است که این بازار کوچک ایران از آن تبعیت می کند.
دولت باید سیاست های ثبات زا اتخاذ کند
وی عنوان کرد: حدود ۱۳-۱۴ میلیارد دلار ارز مصرفی ما با قیمت ۴۲۰۰ تومان است که ۲۵ قلم ارزاق مردم و دارو را با آن پرداخت می نماییم. حدود ۲۵ میلیارد دلار یا بیشتر را با استفاده از نیما مقرر است نیازمندی های کشور با آن وارد شود و فقط ۱ درصد ارز کشور در بازار کوچه و پس کوچه است. پس این ارز نه تعیین کننده محصولات و نه اقتصاد کشور است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت باید سیاست های ثبات زا اتخاذ کند، تصریح کرد: فکر می نماییم اگر این سه مولفه دولت، بنگاه های اقتصادی و مردم بایکدیگر همکاری کنند، طبیعتا شرایط تغییر پیدا خواهد نمود. در کمیته ها و جلسات مختلف دولت که خیلی از آنها اقتصادی و مربوط به زندگی مردم است مرتب بحث می گردد و می دانیم مشکلات زندیگی مردم چیست و به دنبال حل آنها هستیم.
واعظی در مورد عدم معرفی وزیر برای وزارت خانه های اقتصاد و کار، تصریح کرد: اینکه در این شرایط دو وزارت خانه وزیر ندارد، آیا ما آن ها را عزل کردیم و یا اینکه استیضاح شدند؟ آیا الان شرایط بهتر شده است؟ ما به دنبال مطالعه بودیم و اعلام کردیم درحال مطالعه هستیم که فردی را پیدا نماییم تا تبدیل به احسن شود و این کاری است که باید آن را انجام دهیم. ما در حال مطالعه و بررسی هستیم.
وی اضافه کرد: این وزارت خانه ها سرپرست دارند و همه کارهای وزیر را دارند انجام می دهند و دولت تمام اهتمام خویش را گذاشته تا در این دو وزارت خانه مشکلی پیش نیاید. معاونی که قدیمی تر و مسلط تر بود را برای هر دو وزارت خانه انتخاب کردیم. رئیس جمهور دارند مطالعه می کنند و با افراد مختلف مشورت می کنند تا افرادی انتخاب شوند که تا آخر دوره بتوانند وزارت خانه ها را اداره کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: یک بحثی که همواره با مجلس داشتیم این بود که رئیس جمهور اعلام نمودند که به مسکن و ساخت مسکن بسیار بها می دهند و اعتقاد داشتند که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود چراکه در دو حوزه مسائل خاص خود وجود دارد. همینطور وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این شرایط که وزارت بازرگانی برای نظارت نداریم، بخشی از آن در وزات صمت و بخشی دیگر در وزارت جهاد و کشاورزی است.
به دنبال تثبیت بازار هستیم
واعظی با اشاره به اینکه هنوز ما امیدواریم و در گذشته هم منتظر بودیم مجلس این کار را در مورد تفکیک وزارتخانه ها انجام دهد، تصریح کرد: امروز هم رئیس جمهور و رئیس مجلس دیدار داشتند و راجع به اینکه مجلس این کار را انجام دهد تا به یکباره معرفی وزیر صورت گیرد در آینده نزدیک صحبت شد.
وی در مورد شرایط بازار هم با اشاره به اینکه به دنبال تثبیت بازار هستیم، اظهار داشت: به برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم، کالا وارد کردند و وقتی به بازار رفت با قیمت بالاتر فروختند. نباید اینگونه موارد را با بگیر و ببند حل نماییم، بلکه معتقدیم با آگاهی دادن به وارد کننده و مصرف کننده باید حل نماییم. وظیفه رسانه ها و نخبگان کشور باز کردن مسائل است وقتی باز شود طبیعی است مردم تحت تاثیر شایعات قرار نمی گیرند و اگر بر مبنای نیازها خرید نماییم، همیشه در مغازه ها جنس وجود خواهد داشت.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینگه اگر با یک خبر سه برابر نیازمان خرید نماییم، طبیعی است که کمبود کالا رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: فکر می نماییم این دوران یک دوره عبور است و در یک تا دوماه آینده بطور قطع از آن عبور خواهیم کرد و قیمت ارز بطور قطع پایین خواهد آمد چراکه قیمت فعلی قابل قبول نیست.
واعظی با تاکید بر اینکه کالا به اندازه کافی خریداری شده است و اولویت ما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سفره ها، ارزاق و دارو است، بیان داشت: بطور قطع با همکاری می توانیم بر مشکلات فائق آییم.