لاریجانی اعلام کرد؛ ایراد شورای نگهبان به روند بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

آذر: رئیس مجلس شورای اسلامی ایراد شورای نگهبان به روند بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تشریح کرد، اما نمایندگان با ارجاع لایحه به کمیسیون اقتصادی مخالفت کردند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
پیش از بررسی این لایحه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه سران قوا روز گذشته در مورد این لایحه صحبت کردیم. طبق قانون باید ابتدا قوه قضائیه این لایحه را به دولت عرضه می داد اما دولت بدون اینکه نظر قوه قضائیه را بگیرد، این لایحه را به مجلس عرضه داد.
وی اضافه کرد: شورای نگهبان ایراد قانون اساسی خواهد گرفت. شورای نگهبان اگر حتی این لایحه در مجلس به تصویب برسد، اعلام می کند که این لایحه با استفاده از قانونی عرضه نشده و نظر قوه قضائیه را ندارد و رد خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من با شورای نگهبان هم مشورت کردم، چون اگر کل لایحه توسط شورای نگهبان رد شد، مجددا باید لایحه از قوه قضائیه عرضه شود. شورای نگهبان اعلام نمود این ایراد وارد است و اگر این لایحه این گونه به تصویب برسد، حتما ایراد می گیریم.
لاریجانی اظهار داشت: با شورای نگهبان و قوه قضائیه به این نتیجه رسیدیم که بررسی این لایحه در صحن متوقف شده و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود.
وی اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی از قوه قضائیه دعوت کند تا نظراتش را درباره مواد دیگر بدهد. در این فاصله هم اگر در مورد موادی که در مجلس به تصویب رسیده است قوه قضائیه ایرادی دارد باید به شورای نگهبان اعلام نماید، چون ما نمی توانیم تغییر دهیم.
لاریجانی اظهار داشت: اگر ترتیباتی هم نیاز است، در این فاصله قوه قضائیه لایحه ای بدهد و یا شورای نگهبان بررسی لایحه با حضور نمایندگان قوه قضائیه در کمیسیون اقتصادی را بپذیرد.
رئیس مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان اعلام نمود حتما باید بررسی این لایحه در مجلس متوقف شود، چون حتی در صورت تصویب نهایی آن در مجلس، ما آن را رد خواهیم کرد.
نمایندگان مجلس در انتها با ۱۰۳ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس، با اختلاف یک رای، با ارجاع این لایحه به کمیسیون اقتصادی مخالفت کردند.
به گزارش آذر به نقل از مهر، سومین دستور کار جلسه علنی امروز بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT است و اگر لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس خارج می شد، لایحه CFT در دستور کار مجلس قرار می گرفت؛ علت اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان در مجلس به این تصمیم لاریجانی هم بنابراین بود.