خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۸ بهمن ماه پاسخ ظریف به سه سوال نمایندگان، ثبات قیمت بنزین در سال ۹۸، معرفی نمکی بعنوان وزیر بهداشت و

آذر: پاسخ ظریف به سه سوال نمایندگان، معرفی سعید نمکی بعنوان وزیر بهداشت، ماموریت «پزشکیان» به کمیسیون ها جهت بررسی عملکرد دولت در بودجه ۹۶، ثبات قیمت بنزین در سال ۹۸ و …از جمله مهمترین اخبار امروز (دوشنبه) هشتم بهمن ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان انجام شد و سوال از وزیر امور خارجه و نمایش گزارش رئیس دیوان محاسبات درباب تفریغ بودجه ۹۶ در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

سوالات سه نماینده از وزیر امور خارجه
نماینده مردم قائمشهر با مقایسه توافقنامه برجام با قرارداد ترکمانچای اظهار داشت: این الاغ برجامی که تحویل ما دادند چموش است و لگد می زند. نه بار می برد و نه سواری می دهد. این غایب هدف ملت و دولت های گوناگون ما نبود.سید علی ادیانی در جریان طرح سوال خود از وزیر خارجه در مورد علت عدم اجرای کامل شرایط نه گانه رهبری و مصوبه مجلس درباب برجام اظهار داشت: آورده اقتصادی برجام چه شد؟
ظریف در پاسخ به ادیانی با اشاره به اینکه برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند اظهار داشت: چرا افتخارات ملی را با نام ترکمانچای می نامید؟ وی افزود اظهار داشت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است، اما نیاز کشور نگاه کردن به شرایط واقعی است و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است.
در ادامه نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر خارجه درباره اجرای شروط نه گانه رهبری در برجام قانع شد.
همچنین نماینده مردم لارستان در سوال از وزیر امور خارجه، با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور به وزارت امور خارجه بر نمی گردد، بیان کرد: ما می دانیم که بخشی از مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور به قوانین اقتصادی و فرآیندهای اقتصادی باز می گردد، اما سوال بنده این است که دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای عبور از مشکلات اقتصادی چیست؟
ظریف باز با اشاره به این که برخی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات گرفتار مشکل شده اند، اظهار نمود: این افراد با نمایش ی تسهیلات لازم به کشورهای دیگر نقل مکان کرده اند. تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شده که برخوردهای لازم سیاسی با این دولت انجام شد. وی ادامه داد: متأسفانه دولت امارات متحده عربی با وجود روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خودرا از روابط نزدیک با ما محروم کرد آن هم به دلیل اشتباهات سیاسی و راهبردی مسئولان دولت امارات متحده عربی در سال های گذشته به خصوص در جنگ مقابل مردم مظلوم یمن است.
نماینده مردم لارستان هم به دنبال توضیحات وزیر خارجه قانع شد.
در ادامه این جلسه جهانبخش محبی نیا در توضیح سوالش از وزیر امور خارجه درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین المللی در منطقه و سطح جهانی، اظهار نمود: آقای ظریف! شاید کسانی از شما نفرت داشته باشند، اما زمانی پیروز خواهید شد که آنها بتوانند در شما نفرت احداث کنند. پس صبور باشید. البته جای تأسف است که اوضاع و احوال ما این است که این جهان گهواره حیات ما است. وی ادامه داد: چرا در جامعه انقلابی ایران و یادگار امام که با سکان داری رهبری اداره می شود دلواپس و برانداز به هدف واحد و یکسان رسیده اند؟ این خطای بزرگ و استراتژیک است که جامعه ما را تهدید می کند.
وزیر امور خارجه هم در بخشی از صحبتهایش در پاسخ به محبی نیا با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی چشم به اروپا ندوخته است، اظهار داشت: در دو سال قبل ترامپ تمام تلاش خودرا کرده تا اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم که در این سیاست اروپا، چین و هر یک از کشورهای دنیا می توانند نقشی داشته باشند.
در اختتام نماینده میاندوآب باز از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع شد.
برای نخستین بار است که در جلسه علنی مجلس سه سوال نمایندگان از وزیر خارجه مطرح می شود و وزیر خارجه به هر سه سوال پاسخ می دهد.

***

در جلسه علنی امروز یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از معرفی سعید نمکی بعنوان وزیر بهداشت از طرف دولت آگاهی داد و سخنگوی هئیت ریسه مجلس هم گفت که جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی بهداشت احتمالاً سه شنبه آینده برگزار می گردد.
همچنین مهرداد لاهوتی اظهار داشت که فراکسیون مستقلین مجلس هفته آینده میزبان وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی مشکلات حوزه کشاورزی و کالاهای اساسی است.

ناطقین امروز مجلس
ساری: رفع فقر، فساد، تبعیض و بیکاری فقط با دولت نیست
نیکفر: گزارش دیوان محاسبات هشداری در مورد تقویت نظارت بر اجراست
نماینده ایلام: مسئولان ناکارآمد استعفا دهند
میرزایی نیکو: ترامپیست اروپای متزلزل را با خود همراه کرده است
خضری: می توان از راه اقلیم کردستان عراق ۲۰ میلیارد دلار صادرات داشت

***
عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کل کشور ضمن قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۶، با اشاره به اینکه «سازمان تأمین اجتماعی با دیوان در حوزه شستا همکاری نمی کند» اظهار داشت که گزارش تفریغ بودجه ۹۶ نشان دهنده آن است که عملکرد موفقی در سال ۹۶ در حوزه فروش، صادرات و تولید نفت داشته ایم.
مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس با اشاره به این گزارش اظهار داشت که کمیسیون های مجلس در جلساتی به بررسی عملکرد دولت طبق گزارش تفریغ بودجه ۹۶ پرداخته و گزارش آنرا ظرف یک ماه آینده به مجلس نمایش کند.
همچنین حسن بهرام نیا، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در تذکری اظهار داشت که بندر شهید رجایی و سایر وزارتخانه ها انحراف ۱۲۱ موردی با رقمی بالغ بر ۱۵۲ هزار میلیارد تومان داشته اند.

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۱۳۹۸ از مصوبه امروز این کمیسیون آگاهی داد که بر طبق آن دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان می شود.
همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ اظهار داشت که بر طبق مصوبه این کمیسیون قیمت حامل های انرژی شامل بنزین، نفت و گاز و … نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نخواهد داشت.
فاطمه ذوالقدر هم از افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آگاهی داد و اظهار داشت: در صورتیکه منابع جدیدی برای پرداخت وام ازدواج پیش بینی نشود، تعداد تسهیلات پرداختی در سال آینده کاسته می شود.
همچنین در جلسه علنی امروز یک عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۵ نفر نمایندگان مجلس در خصوص تقدیر و تشکر از نیروی زمینی ارتش برای اجرای رزمایش اقتدار ۹۷ را قرائت کرد.

انهای پیام