جلیلوند در گزارش آذر: برجام دیگر دستاوردی ندارد، باید حداکثر امتیاز را از آمریکا بگیریم

به گزارش آذر یک کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: امروز دیگر دستاورد دیگری در چارچوب برجام نداریم و ماندن یا نماندن ما در آن تفاوت چندانی ندارد.

محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا ایران نباید در واکنش به خروج آمریکا از برجام و عدم اقدامی جدی از جانب اروپا در در چارچوب برجام، از تعهدات خود بکاهد؟ تصریح کرد: از زاویه دید آمریکایی ها، امروز ایران در وضعیت «آچمز» قرار دارد. یعنی اگر در برجام بماند چیزی کاسب نمی گردد و مرتب همان دستاوردهای کوچک برجام را هم از دست می دهد.
وی اظهار داشت: با خروج ایران از برجام، ۳ قطعنامه شورای امنیت که تحت فصل هفت منشور ملل متحد هستند و بعد از برجام تعلیق و نه لغو شده اند، برپایه مکانیسم ماشه خود به خود ضد ایران فعال می شوند. از سوی دیگر اگر چنین اتفاقی بیفتاد، روسیه و چین هم نمی توانند به صورت رسمی از برخورد با ایران در آن وضعیت جلوگیری نمایند.
جلیلوند با اشاره به اینکه به اعتقاد من جنگ هیچ وقت محصول محاسبه نیست بلکه نتیجه سو محاسبه است، خاطرنشان کرد: آمریکا روندهایی را ضد ایران دنبال می کند که باید دید در نهایت امر چه نتیجه ای را در بر خواهد داشت. آمریکایی ها یک مرتبه زمین بازی با ما را تحریم ها ضد سپاه، بار دیگر معافیت های هسته ای، نفت یا پتروشیمی و مواردی از این دست قرار می دهند، ازاین رو آنها مرتب زمین بازی با ایران را تغییر می دهند و ما باید در این میان بدانیم که کدام زمین بازی برای ما می تواند مناسب باشد.
کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ما دستاورد دیگری در چارچوب برجام نداریم و ماندن یا نماندن ما در آن تفاوت چندانی ندارد.
وی اظهار داشت: آمریکایی ها به قدرت خودشان خیلی متکی هستند و از نظر آنها ایران وضعیت مناسبی ندارد و می خواهند ایران را به جایی بکشانند که مجبور به انجام واکنشی شود که باید انجام دهد ولی علاقه ای به انجام آن ندارد. یعنی در آن حالت امکان دارد که شما کاری را از سر اجبار انجام دهید ولی بگویید ای کاش آنرا انجام نمی دادم.
جلیلوند در مورد کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام بعنوان واکنشی به بدعهدی های طرف های مقابل، افزود: اگر ایران از یکسری از تعهدات خود بکاهد شاید بتوان گفت قابلیت مذاکره و چانه زنی داشته باشد، اما مبحث اینجاست که الان چیزی در دست ما نیست که بتوانیم بر سر آن وارد چانه زنی با طرف مقابل شویم. کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکا که از برجام خارج شده است، اروپا هم که کار خاصی را انجام نداده، از سوی دیگر روسیه و چین هم اقدامی انجام نمی دهند، در این شرایط دیگر کسی نمی ماند که ایران بخواهد در برجام بماند یا نه. وی خاطرنشان کرد: به نظر من ایران باید زمین بازی با آمریکا را به جاهایی بکشاند که بتواند امتیازی بگیرد. سوریه، عراق، لبنان و یمن. به عبارت دیگر تا زمانی که ما در زمین تعیین شده از سمت آمریکا بازی می نماییم ابتکار عمل دست آنها است و ما صرفاً واکنش نشان می دهیم. یعنی در این وضعیت ما فقط در حال ضربه خوردن هستیم. جلیلوند در انتها با اشاره به اینکه آمریکا در این یکسال هم به نقطه قوت ما که سپاه باشد ضربه زد و هم به نقطه ضعف ما که اقتصاد کشور بود، تصریح کرد: راهکار این است که باید در وضعیتی که آمریکا با همه توان مادی، سیاسی و تبلیغاتی خودش ضد ما وارد کار شده است، زمین بازی را عوض کرد و به جایی کشاند که توان لازم را در آن زمین ها داریم و آن وقت است که آمریکا ناچار به بازی در زمین مد نظر ما می شود.