میرابیان در گزارش آذر: تحریم های آمریکا تاثیری بر کاهش تجارت ایران و عراق ندارد

به گزارش آذر کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: تحریم های آمریکا نمی تواند تاثیر ملموسی بر کاهش تجارت ایران و عراق داشته باشد، چون که بخش عمده روابط تجاری دو کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد سفر نخست وزیر عراق به ایران و ضرورت توسعه روابط تجاری با این کشور در برهه فعلی، اظهار داشت: در اطلاعیه ای که دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد، این سفر در چهارچوب هماهنگی های سیاسی منطقه ای و در جهت گسترش ثبات و امنیت در منطقه با عنایت به تحولاتی است که اخیراً با آن مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: به نظر می آید با عنایت به تحولات اخیر در خلیج فارس و افزایش تنش های منطقه ای، مساله فشاری که آمریکا بر عراق به منظور قطع همکاری ها با ایران وارد می نماید و نگرانی های عراق در خصوص صادرات نفت خود به کشورهای منطقه، می توان این سفر را در قالب دیدارهای دوره ای میان مقامات تهران و بغداد قلمداد کرد که در آن پیرامون مسائل مهم منطقه ای، بین المللی و همینطور راه های افزایش همکاریهای دوجانبه بحث و تبادل نظر شده است.
کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: یکی از دستورکارهای احتمالی سفر کوتاه مدت عبدالمهدی به تهران، تاکید بر توافقات صورت گرفته در سفرهای انجام شده گذشته میان ایران و عراق بوده است.
میرابیان با اشاره به وجود تنش های مختلف منطقه ای و تلاش برخی کشورها همچون عراق برای کاهش تنش ها، بیان کرد: عراق به علت رابطه خاصی که با آمریکا، از طرفی روابط خوبی که با کشورهای خلیج فارس دارد و همینطور جایگاه و ظرفیتی که از آن برخوردار است، می تواند نقش سازنده و مثبتی را در جهت کاهش تنش های منطقه ایفا کند.
وی اضافه کرد: تحریم های آمریکا هرچند فشارهایی را به دولت عراق در خصوص قطع یا کاهش شدید همکاری ها با ایران به خصوص در بخش انرژی وارد آورده است، اما نمی تواند تاثیر ملموسی بر کاهش تجارت میان دو طرف داشته باشد، چون که بخش عمده روابط تجاری ایران با عراق توسط بخش خصوصی انجام می شود.
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه از دوران بازسازی عراق در جهت کمک به آن کشور و تامین منافع اقتصادی خود استفاده نماییم، اظهار داشت: ظرفیت بخش خصوصی ایران بسیار بالا است و ما می توانیم از این پتانسیل در جهت مشارکت هرچه بیشتر و گسترده تر در دوران بازسازی عراق استفاده نماییم. بدین جهت ایران اعلام نموده که آمادگی لازم برای همکاریهای بیشتر در حوزه های مختلف تجاری، خدماتی، فنی مهندسی و صنعتی با عراق را دارد.
میرابیان در انتها در مورد نقش دستگاه دیپلماسی در قبال افزایش و توسعه تجارت میان ایران و عراق تصریح کرد: سیاست خارجی ایران در عراق فعال است و تمام تلاش خویش را در جهت افزایش تعاملات گسترده تر با کشور دوست و همسایه ما به کار گرفته است، امیدواریم در آینده این وضعیت با برنامه ریزی دراز مدت و اقدامات بیشتر، بهتر هم بشود.