کمالوندی: ۲۵ تن گاز هگزافلوراید اورانیوم (uf 6) تولید کرده ایم

به گزارش آذر سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: از پسماندهای دوره های گذشته در سایت شهید احمدی روشن 25 تن گاز هگزافلوراید اورانیوم (uf 6) تولید کرده ایم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، بهروز کمالوندی در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما اظهارداشت: دو هزار کیلو از این گاز به سایت فردو انتقال یافته و به لوله های خوراک سانتریفیوژ تحت نظر بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی متصل شده است.
وی اظهار داشت: تزریق گاز، خلاء سازی خطوط، رساندن سانتریفیوژها به دوره اسمی، بررسی شیرها، سامانه های اتوماسیون و زنجیرهای سانیریفیوژها با سرعت بسیار زیاد و موفقیت آمیز انجام شده است و تا ساعت ۲۴ امشب کار خارج کردن گازهای سبک را تمام می نماییم و به مرحله برداشت محصول می رسیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در دوره خارج کردن گازهای سبک، محصول پسماند را باردیگر مخلوط می نماییم اضافه کرد: از شروع نیمه شب امشب، شیرها را باز و محصول را جمع آوری می نماییم.
کمالوندی اشاره کرد: از فردا محصول، نمونه گیری می شود و تا شنبه روند پایداری ادامه خواهد یافت و بازرسان آژانس این نمونه ها را می بینند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: حدود ۱۰ تا ۱۱ بامداد شنبه به سطح غنی سازی ۴ و نیم درصد و به حد پایدار می رسیم.
وی اظهار داشت: در این روز در بازدید خبرنگاران نشست خبری نیز خواهیم داشت.
کمالوندی اضافه کرد: در حوزه غنی سازی، روز گذشته و روز پیش از آن به ۸ هزار و ۶۰۰ سو ظرفیت تولید دست یافتیم و با ۹۰۰ سو که در فردو به این ظرفیت اضافه می شود به ۹ هزار و ۵۰۰ سو خواهیم رسید که این در حدود ظرفیت قبل از برجام که حداکثر ۱۱ هزار سو بود، است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: صنعت هسته ای کشورمان صنعت شادابی است و دانشمندان ما قله های فناوری را فتح کرده اند و در موقعیت بسیار خوبی هستیم.

منبع: