دیدار رییس سازمان انرژی اتمی چین صالحی: در صورت عدم تسریع باز طراحی راکتور اراک، ایران آماده راه اندازی راکتور قبلی است

آذر: علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که جهت شرکت در سمینار بین المللی امنیت هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سر می کند، عصر روز دوشنبه با همتای چینی خود دیدار و درباب همکاریهای دوجانبه به ویژه پروژه بازطراحی و نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب مذاکره کرد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در این دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد، در صورت عدم تسریع در پروژه باز طراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک، ایران آماده راه اندازی راکتور قبلی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی چین در این دیدار با تاکید بر تداوم حمایت همه جانبه کشورش از برجام، پیشرفت های حاصله در زمینه پروژه بازطراحی را برغم کارشکنی های آمریکا، رضایتبخش توصیف کرد.
وی در عین حال متذکر شد که برای مقابله با سیاست های یکجانبه آمریکا، باید طرف های دیگر در برجام همچون اروپایی ها نیز با جدیت بیشتری به انجام این پروژه کمک برسانند.
وی با انتقاد از این سیاست های یکجانبه مقابل کشورهای مختلف همچون ایران و چین، این رفتارها را ناپسند برشمرده و از ایران خواست تا در برخورد با سیاست های امریکا همچنان کوشش های خودرا بر محور گفتگو و تعامل با کشورهای متعهد به برجام ادامه دهد.
صالحی در این جلسه ضمن تقدیر از اقدامات چین در پروژه بازطراحی و همین طور روابط خوب سیاسی بین دو کشور بر اهمیت به انتها رساندن هر چه زودتر این پروژه مهم تاکید داشته و از جانب چینی خواست تا نسبت به جبران تأخیرهای به وجود آمده اقدام نمایند.
وی با یادآوری قطعنامه سازمان ملل که پیشرفت پروژه را مستقل از هر گونه آینده ای برای برجام در نظر گرفته است، از رئیس انرژی اتمی چین خواست تا در تعامل با شرکت های طرف قرارداد با پروژه بر این مساله تاکید و نسبت به نهایی نمودن موضوعات همکاری ها و قراردادها اقدام نمایند.
صالحی همین طور اشاره کرد: چنانچه این پروژه با کارشکنی آمریکا و کوتاهی اروپا به سرانجام نرسد، ممکنست ایران ناگزیر از بازگشت به طراحی قبلی پروژه راکتور آب سنگین خنداب اراک شود.
درانتها دو طرف بر عزم و اراده کشورهای خود در ارتباط با تسریع اقدامات و اتمام هر چه سریعتر این پروژه مهم تاکید نمودند.

منبع: