سردار جعفرآبادی: سپاه برای ماهواره های بزرگتر برنامه دارد

به گزارش آذر فرمانده فضایی هوافضای سپاه اظهار داشت: ماهواره نور ۱ نخستین ماهواره ما بود و ما در نقشه راهمان ماهواره های با مقیاس بزرگتر و مدارهای بالاتر را داریم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با خبر ۲۱ شبکه یک در مورد پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی نور توسط ماهواره بر قاصد، تصریح کرد: عرصه فضا در کنار زمین و هوا و دریا یکی از عرصه های راهبردی با پتانسیل بالاست که نیروهای مسلح باید در آن ایفای نقش کنند و سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی راهبردی دفاعی لازم است که از این عرصه بهره ببرد.
وی اضافه کرد: ماهواره ای که روز گذشته پرتاب شد بخشی از یک پازلی بود که در این پازل مقرر است عملیات های شناسایی، پشتیبانی راهبردی در عملیات های شناسایی، ارتباطی و ناوبری صورت گیرد و این همان لزوم دستیابی به فضا است. ما باید حتما از این ماهواره ها استفاده نماییم و بتوان خدمات را به نیروهای مسلح عرضه نماییم.
سردار جعفرآبادی تصریح کرد: نخستین مأموریت این ماهواره شناسایی است، درحوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده اند، این کار را انجام می دهند. در حوزه های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی، سپاه همیشه نقش فعالی دارد که لازم است این فعالیت ها پشتیبانی صورت گیرد. در جاهایی که امکان پرواز بالگرد یا پهپاد وجود نداشته باشد، این ماهواره ها هستند که از ارتفاع چند صد کیلومتری دید وسیعی دارند. مثلاً در سیل خوزستان آنقدر حجم سیل وسیع بود که امکان رصد تمام آن با پهپاد وجود نداشت و وجود ماهواره در آنجا کاملاً احساس می شد.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه افزود: ماهواره نور -۱ در کلاس ماهواره های لئو است که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. ما این ماهواره را از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب کردیم و سیگنال دوم آنرا در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت کردیم و مطمئن شدیم که ماهواره در مدار ۴۳۰ کیلومتری قرار گرفته است و مأموریت آن هم شناسایی است؛ تابحال ماهواره حدود ۱۰ دور به دور کره زمین چرخیده و ده بار توسط ایستگاه های زمینی دریافت شده و حال آن هم خوب است.
سردار جعفرآبادی اظهار داشت: در دنیا ابتدا پایدارسازی ماهواره را انجام می دهند و بعد هم حسگرهای مأموریتی ماهواره را ظرف یک هفته تا ده روز آینده راه اندازی خواهیم کرد و خبرهای بعدی را هم به اطلاع ملت شریف ایران خواهیم رساند.
وی با اشاره به اینکه این ماهواره روزانه ۱۶ بار به دور کره زمین می چرخد، اضافه کرد: این کاری که در سپاه انجام شده یک ابرپروژه است که شامل ماهواره، ماهواره بر است که هرکدام زیرسیستم های مختلفی شامل ایستگاه های زمینی و مرکز کنترل مأموریت ماهواره دارند که طی یک نقشه راه جامع و معینی پیش می رود. ماهواره نور -۱ نخستین ماهواره بوده است. ما در نقشه راهمان ماهواره های با مقیاس بزرگ تر را داریم.
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه، برای مأموریت های ناوبری احتیاج به ماهواره ها با ارتفاع بالاتر داریم، اظهار داشت: در حوزه های ارتباطی لازم است به ارتفاعات مئو و ژئو دست پیدا نماییم. مأموریت ماهواره بر این است که ما را در ارتفاعات بالاتر قرار دهد. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما انشالله در حوزه های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد.
سردار جعفرآبادی تصریح کرد: گام بعدی ما هم این است که ماهواره نور -۲ را در مدار زمین قرار دهیم.