مظفری خبر داد رسیدگی به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف

به گزارش آذر رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور اظهار داشت: در سنوات گذشته بیش از 3 میلیون و 800 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که رسیدگی شده اند.

به گزارش آذر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری بامداد امروز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) در آیین گشایش مجتمع ویژه صلح و سازش شهید سلیمانی در تهران، اظهار نمود: خوشبختانه شوراهای حل اختلاف از بدو تولد خدمات بهادار ای در کشور انجام داده و مورد اعتماد آحاد مردم بوده اند.

وی اضافه کرد: امروز بخش قابل توجهی از پرونده ها به جهت رسیدگی قضایی به شورای حل اختلاف را می شود و در سنوات گذشته بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که رسیدگی شده اند.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور عنوان کرد: هنوزهم این اتفاق در سطح کشور رخ می دهد اما ماموریت دیگری که شورا برمبنای آن پایه گذاری شده رجوع مردم برای امری است که مورد تاکید قرآن و ائمه قرار گرفته که صلح و سازش است و امروزه این مساله بسیار پررنگ شده و اثر دوره تحول قوه قضاییه بوده است.

مظفری با اعلان اینکه بخش عمده ماموریت شوراهای حل اختلاف به حوزه صلح و سازش واگذار می شود، اظهار داشت: بخش مهم ماموریت ما در آینده نیز همین بحث صلح و سازش می باشد که در این راستا نخستین قدم برداشته شده از طرف قوه قضایی لایحه قانون شوراهای حل اختلاف بود که در جهت دایمی شدن این قانون صورت گرفته است تا راه های حل اختلاف در آینده ظرفیت اصلی شان بر صلح و سازش باشد وی اشاره کرد: پس از انقلاب برای رفع خصومت، نظم در جامعه و احقاق حقوق مردم زحمات زیادی انجام شده اما زبان بیان و تدوین آنرا نداشته این و به اصطلاح زبان رسانه ای را بلد نبودیم در نتیجه این خدمات مغفول ماند.

مظفری با اعلان اینکه توجه به موضوع مصالحه رتبه اول را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: با دقت در آیات قرآن شاهد می باشیم که ده ها آیه مستقیماً به موضوع صلح و سازش و مصالحه پرداخته اند و حتی در بحث های مختلف مانند اینکه خون مسلمانی به ناحق ریخته شده و حتی در باب طلاق تاکید قرآن بر این است که عفو و گذشت و چشم پوشی صورت گیرد که این مسئله بیان کننده تاکید بر اهمیت گذشت است.

وی با اعلان اینکه اصل اساسی در اسلام صلح و گذشت است، اشاره کرد: در مجموعه قوه قضاییه با همکاری سایر نهادها و وزارتخانه ها و بخش هایی که در ارتباط با فرهنگ عمومی دخالت دارند دو موضوع را پیش می بریم که نخستین مساله اختصاص همه ظرفیت های شورای حل اختلاف، مردم، معتمدین، ائمه جمعه و کسانی که اهل نفوذ هستند جهت استفاده از توان آنها برای برقراری صلح و سازش در بین مردم است که افتتاح این مجموعه یکی از نمادهای بارز آن است.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور اظهار داشت: شعب شورای حل اختلاف، همیاران شورا و… در مناطق مختلف کشور تاسیس می شوند تا در امر مصالحه چه در امور کیفری و چه حقوقی به دستگاه قضایی کمک کنند. در حوزه کشاورزی، صنعت، صنایع مختلف بنا بر این است که شعبه های تخصصی در سطح کشور گسترش پیدا کند و امسال طبق بیانات مقام معظم رهبری، شوراهای حل اختلاف در این عرصه بوسیله گسترش شعبه های تخصصی حضور پیدا کرده اند.

وی موضوع مهم دیگر را توسعه فرهنگ صلح و سازش در بین آحاد مردم دانست و اظهار داشت: باید اینگونه باشد که اگر اختلافی به وجود آمد نگاه مردم بلافاصله به سمت دادگستری نباشد و به سمت کدخدامنشی و افراد معتمد بروند که باید این سبک در جامعه گسترش پیدا کند.

مظفری اضافه کرد: امروز باوجود همه فضایلی که پس از انقلاب در جامعه گسترش پیدا کرد بنا به دلیلهای مختلفی این مسئله مورد غفلت قرار گرفته که شاید بکی از علل آن مسایل اقتصادی باشد که مثلاً طلاق در کشور بالا رفته است.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور اشاره کرد: بیماری کرونا بنیادی ترین مسائل ما را هم اکنون تحت تأثیر قرار داده که حتما باید مجموعه ها و بخش های مختلف که در ارتباط با صلح و سازش مسئولیت دارند مانند روحانیت، دانشگاه ها و نهادهای مسئول و حتی آحاد جامعه در جهت صلح و سازش فعالیت کنند و تربیت دینی را گسترش دهیم که تربیت دینی مانند چشم پوشی و گذشت در جامعه است.

وی اظهار نمود: انقلاب بسیاری از فضایل اخلاقی را در جامعه گسترش داد، اما متاسفانه با گذر زمان مواردی مانند رافت و اصلاح مورد غفلت قرار گرفته که شاهد آن هم همین کثرت ورودی پرونده های کیفری است. نطفری با اعلان اینکه باتوجه به فناوری های موجود در جامعه و پیچیدگی هایی که در جامعه وجود دارد از این مساله عقب مانده ایم، اظهار داشت: خودمان ساختارها را به صورتی طراحی کردیم که مردم ناچار به مراجعه به دادگستری هستند، بلکه باید ساختار طوری باشد که امکان وقوع جرم و بزه در جامعه وجود نداشته باشد.

وی اشاره کرد: افزایش دانش حقوقی مردم موثر است اما ساختارها مهم تر می باشد. در گذر از خوان های مختلف تخلفات زیادی رخ می دهد، بدین سبب باید ساختارها اصلاح گردد تا مردم به حقوق خود برسند.

مظفری با اشاره به موضوع اسناد عادی اظهار داشت: یکی از مخاطرات ما در حوزه حقوق شهروندی این مسئله است که باید نظمی در جامعه وجود داشته باشد تا مثلاً یک آپارتمان به چند نفر فروخته نشود که راه پیش گیری از این مسئله هم وجود ساختارها است.

وی درباب کثرت عنوان مواد حقوقی اظهار داشت: عناوین پرونده های حقوقی ما را ده ها عنوان تشکیل می دهد و بطور مثال معامله میلیاردی صورت می گیرد که بعد متوجه می شویم مال متعلق به دیگری است و دلیل آن این بوده که ساختارهای آنرا ایجاد نکرده ایم. همین طور در حوزه مسائل خانوادگی نیز به این شکل است و اتفاقات زیادی می افتد که بخشی مربوط به ساختارهاست و بخش دیگر به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برمی گردد که عدم آگاهی عمومی نیز بسیار موثر است.

وی اظهار نمود: سال قبل بیش از ۳۷۰ مورد پرونده قتل توسط شوراهای حل اختلاف، معتمدین، ائمه جمعه و ستاد صبر در سراسر کشور به صلح و سازش ختم شده است. همین طور ۳۰۰ هزار پرونده خانوادگی نیز منجر به سازش شده است.

مظفری با اعلان اینکه در حوزه مسایل کیفری ۴۸.۴ درصد پرونده های منتهی به سازش شده اند، اظهار داشت: در حوزه پرونده های حقوقی بالای ۸۰ درصد منتهی به سازش شده است. همین طور با همکاری سایر نهادها مانند دادستانی تهران صلح و سازش در تهران به مرز ۳۲ درصد رسیده اما پتانسیل افزایش آن نیز وجود دارد.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور با اعلان اینکه تنها خوب بودن کافی نیست، اظهار داشت: شرط کافی این است که انسان خود صالح و مصلح باشد که این دو رسالت را بر عهده گرفته ایم و امیدواریم با کمک شوراهای مردمی و شوراهای حل اختلاف این موارد کاهش پیدا کند و اگر مراجعه ای باشد مبتنی بر سازش باشد.

وی با اشاره به اینکه شرایط فعلی شرایط حساسی است، اظهار نمود: امیدواریم امسال که سال جهش تولید است و باتوجه به برنامه های تحولی قوه قضاییه در حوزه شورای حل اختلاف به نماد صلح و سازش در سطح دنیا معرفی شویم. همین طور امیدواریم امسال به لحاظ اتفاقاتی که در بودجه شورا افتاده و با عنایت ریاست قوه قضاییه بتوانیم وظایفی که بر عهده ما بوده را اجرایی نماییم و همین طور یکی از دغدغه های ما که جبران خدمات و استخدام همکاران ما بوده، لایحه اجرایی آن توسط دولت سرعت گیرد.

مظفری در آخر اظهار داشت: امیدواریم رسانه ملی در کنار همه کارهای خوبی که انجام داده در جهت گسترش فرهنگ صلح و سازش نیز همت گمارد.

منبع: