موافقت مجلس با یک فوریت لایحه اصلاح قانون چک

به گزارش آذر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک به صورت یک فوریتی موافقت کردند.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بامداد امروز (یکشنبه) مجلس تقاضای دولت جهت بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک را به صورت دو فوریتی بررسی نموده اما با آن مخالفت کردند. در نهایت نمایندگان با بررسی این لایحه به صورت یک فوریت موافقت کردند.
نماینده دولت در توضیح تقاضای بررسی این لایحه به صورت دو فوریت بیان کرد: پس از گسترش بانکداری الکترونیکی و ایجاد شفافیت در نقل و انتقال های پولی عده ای در تلاش بودند تا نقل و انتقال پولی خویش را به صورت غیرشفاف انجام دهند و شاهد صدور چک های تضمینی در وجه حامل بودیم و برای پیشگیری از این مورد مصوبه ای از سران سه قوه دریافت شد که صدور چک های تضمینی در وجه حامل را ممنوع کرد، اما اعتبار آن در دیماه سالجاری تمام می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: همانطور که نمایندگان تاکید داشتند تا دولت هر مصوبه ای که نیاز داشت به مجلس شورای اسلامی بیاورد ما هم به جای رفتن به شورایعالی سران سه قوه درخواست تصویب این مورد را از مجلس داریم و آنرا در چارچوب لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی آوردیم. این لایحه می تواند بر حفظ سرعت و امنیت در معاملات قانونی موثر بوده و با صدور چک های تضمینی در وجه شخصی معین از سرقت چک ها جلوگیری کند. همینطور شاهد شفافیت در امور فعالان اقتصادی بوده و امکان وصول مالیات را ساده تر می کند.
صدیف بدری در مخالفت با دو فوریت این لایحه بیان نمود: امروز شاهد می باشیم که قیمت نهاده های دامی و کشاورزی سر به فلک کشیده است و کشاورزان، کارگران، معلمان و کارمندان هر روز باید یک کالا را چند برابر قیمت روز قبل خریداری کنند. دولت باید برای نظارت بر بازار و تعیین پایه قیمت ها برای اقلامی که در داخل تولید می شود به مجلس شورای اسلامی لایحه دو فوریتی بیاورد. دولت باید به فکر نظارت بر قیمت ها و بازار باشد. چرا رئیس بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز لایحه دو فوریتی به مجلس نمی آورد. حالا نیازی به دو فوریت در مورد قانون چک وجود ندارد و می تواند این لایحه به صورت عادی در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
محمدرضا دشتی اردکانی در موافقت با دو فوریت این لایحه بیان نمود: درست است که دولت باید برای کنترل قیمت ها و نرخ ارز ورود جدی داشته باشد، اما یکی از راهکارهای کنترل نرخ ارز و مدیریت نقدینگی در کشور و ایجاد ثبات در عرصه تولید و بانکی اصلاح این قوانین است که می تواند مدیریت مالی کشور را سامان دهد.
کمال علیپور خنکداری در مخالفت با دو فوریت این لایحه اظهار نمود: همه می دانیم که هم اکنون وضعیت کشور به چک بر نمی گردد بلکه دولت باید در نظارت بر بازار ورود جدی داشته باشد. امروز تعزیرات تعطیل شده و قیمت ها ساعتی افزایش می یابد. ما باید پیگیر ساماندهی بازار ارز و بورس باشیم. سوال بنده این است که آیا چک که قبلا بعنوان اوراق بهادار در بازار دست به دست می شد بهتر بود یا امروز که دولت به آن ورود کرده و می گوید باید به اسم شخص صادر شود؟.
وی افزود: چک، اوراق بهاداری است که ما آنرا از بانک می گیریم. قبلا که چک در بازار دست به دست می شد وضعیت بازار از امروز بهتر بود. از زمانی که دولت به آن ورود کرده و انواع و اقسام قوانین را برای صدور چک تعیین کرده است وضعیت بازار آشفته است، اما مسئله این است که مشکل امروز کشور مسائل اقتصادی می باشد. در دو هفته گذشته ما نمی توانستیم در کنار مردم باشیم، مشکلات اقتصادی اینگونه حل نمی گردد خانه از پای بست ویرانه است و همکاران ما به دنبال ساخت ایوان هستند.
محمدمهدی مفتح در موافقت با دو فوریت این لایحه بیان کرد: تصویب این لایحه و اصلاح نحوه صدور چک های تضمینی می تواند در حوزه پولی و ارزی کشور ثبات بیشتری را ایجاد کند. یکی از اشکالاتی که در حوزه صدور چک با آن روبرو بودیم نوعی غیرشفاف بودن عملیات اقتصادی بود. با تصویب این لایحه امنیت در پرداخت های قانونی افزایش یافته و مسیر طی شده بین صادرکننده چک و دریافت کننده آن مشخص است و از طرفی از پولشویی جلوگیری می کند.
پس از مخالفت نمایندگان با بررسی این لایحه به صورت دو فوریت، یک فوریت لایحه به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.
سپس رئیس مجلس شورای اسلامی این لایحه را جهت بررسی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داد و تصریح کرد کمیسیون اقتصادی اصل ۱۳۸ قانون را در بررسی این لایحه در اولویت قرار دهد.

منبع: