خلاصه مهم ترین اخبار مجلس در روز ۲۶ بهمن

به گزارش آذر بررسی دوباره طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار هفته جاری مجلس/ معافیت مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی/ اجاره ۹۹ ساله اراضی مورد نیاز ساخت مسکن از جانب وزارت راه و… همچون مهم ترین اخبار امروز (یکشنبه) بیست و ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای سالامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی طرح جهش تولید و تأمین مسکن در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
رئیس مجلس پیش از آغاز دستور مجلس، درگذشت الهیار ملکشاهی، نماینده کوهدشت در دوره های نهم و دهم و همینطور محمدرضا دولت آبادی نماینده مردم نیشابور در دوره ششم مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت و ضمن طلب مغفرت برای این دو نماینده، برای بازماندگان آنها طلب صبر و اجر کرد.

قالیباف در پاسخ به تذکر محمد جواد نیک بین درباره طرح شفافیت آرا نمایندگان اظهار داشت: کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب به رای دو سوم نمایندگان نیاز داشت که تنها سه رای کم آورد و بیشتر از ۵۰ نماینده این درخواست را امضاء کردند بنابراین طرح شفافیت آرای نمایندگان می تواند در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
در همین رابطه علی بابایی، نماینده ساری با تاکید بر این که هیچ کس در مجلس یازدهم مخالف اصل شفافیت نیست، اظهار نمود: این که نمایندگان به کلیات طرح شفافیت آرا رای ندادند بدان معنا نیست که آنها با اصل شفافیت مخالف هستند بلکه بحث بر سر انجام کار کارشناسی بیشتر بود، بنابراین هیچ مخالفتی با مبحث شفافیت در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

ناطقین مجلس
انتقاد نیکزاد از مقایسه ارسال پیام امام (ره) به گورباچف با سفر اخیر قالیباف
انتقاد احمدی بیغش از روند سفر قالیباف به روسیه
آزادی خواه: ولایت فقیه سبب شد انقلاب ما جهانی شود
زاکانی: اگر آمریکا نجنبد، اسفند ماه با پروتکل الحاقی خداحافظی می کنیم
صفری: با فساد اقتصادی و اداری ذیل هر لوایی مقابله شود

***
حجت الاسلام موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه از اعلام وصول سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر کشور در مورد عملکرد شهرداری ها اطلاع داد.

در ادامه بررسی های در رابطه با طرح جهش تولید و تأمین مسکن، نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند وزارت راه برای اجرای برنامه های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام نماید.
همینطور نمایندگان سازمان ملی زمین و مسکن مکلف کردند زمین های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نمایند.
در مصوبه ای دیگر با تصویب مجلس، مددجویان، معلولان و ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یکسال معاف شدند.
علی نیکزاد، نایب رییس مجلس هم از انتخاب ناظر مجلس در هیئت امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اطلاع داد و اظهار داشت: آقای محمدرضا پورابراهیمی با ۹۱ رای بعنوان ناظر در هیئت امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان برگزیده شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
ذوالنور: آشفتگی اردوگاه دشمن حاکی از موفقیت سفر رئیس مجلس به روسیه است
اسماعیلی: مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستاهای میانه رفع شود
بشیری: دولت بر بازار کالاهای مصرفی نظارت کند
عباس زاده: مسبب تمام مشکلات کشور صرفاً دولت نیست
انتقاد سخنگوی کمیسیون عمران از کمبود تجهیزات ایمنی در مرزها
انتقاد کوچکی نژاد از شیوه اجرای قانون تأمین کالاهای اساسی
تذکر دهمرده به مسؤلان برای برخورد قاطع با حرام خواران و دانه درشت ها
علیپور: چرا قیمت حداقل نیازهای معیشتی مردم باید گرفتار نوسان باشد؟

***

در انتها هم علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤلان اجرایی کشور را قرائت کرد.
جمعی از معلمان مدارس غیرانتفاعی از بعضی از استان های کشور هم مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواهان استخدام مانند معلمان حق التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی و نیروهای خدماتی شدند.
این معلمان همینطور از نمایندگان درخواست نمودند که از بیمه حمایتی دولت بهره برده و بیمه های آنها به سالهای قبل برگردد. همینطور علاوه بر داشتن سهمیه استخدام در آموزش و پرورش، امنیت شغلی هم داشته باشند.

منبع: