با رأی نمایندگان؛ دولت مکلف به عرضه تسهیلات مسکن برای ۷۰ هزار ایثارگر در کشور شد

آذر: نمایندگان، دولت را مکلف کردند تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون در خصوص تامین مسکن تعداد هفتاد هزار نفر مشمولان ماده(3) مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را تامین کند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (ز) تبصره ۱۶ این ماده واحده موافقت کردند.
براساس ردیف ۱ بند (ز) تبصره ۱۶، دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند در اجرای ماده(۶۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت(۲)، تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون در خصوص تامین مسکن تعداد هفتاد هزار نفر مشمولان ماده(۳) مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را تامین کنند. یارانه سود تسهیلات مذکور از ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره(۷) این قانون تامین می شود.
همچنین در جزء الحاقی تبصره ۱۶ آمده است: ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان تا سقف دویست و پنجاه میلیون ریال بهره مند شده و تا آخر سال ۱۳۹۹ تسویه حساب نموده اند، به شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان ایثارگری این قانون بهره مند شوند. یارانه سود این تسهیلات از ردیف مربوطه تامین می شود.
در بند الحاقی ۱ این تبصره آمده است: دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند در اجرای بند(الف) ماده(۸۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ماده(۶۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت (۲) تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون در خصوص تامین مسکن پنجاه هزار نفر از رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت را تامین کنند. یارانه سود تسهیلات مذکور از ردیف ۱۱۱۱۸۷ جدول شماره(۷) این قانون تامین می شود.
همچنین در بند الحاقی ۲ نیز ذکر شده است: تا سقف شش هزار و هشتصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی جهت تغییر کاربری شناورهای ترالر به کشتی های پشتیبانی صیادی به سازمان شیلات اختصاص می یابد.
در بند الحاقی ۳ نیز آمده است: کلیه قوانین و مقررات مغایر با این تبصره در سال ۱۴۰۰ موقوف الاجراء می باشد.
میزان اعتبار و شرایط پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تعیین شد
در ادامه جلسه نمایندگان با جزءهای الحاقی ۱ تا ۵ بند (ب) تبصره ۱۶ این ماده واحده موافقت کردند.
براساس جزء الحاقی ۱- مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال از منابع این بند در اختیار بسیج سازندگی و سپاه با بازپرداخت هفت ساله قرار می گیرد. بسیج سازندگی و سپاه این مبلغ را برای اشتغال در مناطق کم برخوردار هزینه می نمایند.
در جزء الحاقی ۲ آمده است: مبلغ ده هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای ایجاد اشتغال و توسعه فناوری و با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کسب و کارهای نوآورانه و مبلغ ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بامعرفی صندوق نوآری و شکوفائی به شرکتهای دانش­ بنیان اختصاص می یابد. تقسیم سهم بیشتر متناسب با نرخ بیکاری بالاتر و نیز محرومیت و کمتر توسعه یافتگی صورت پذیرد.
همچنین در جزء الحاقی ۳ آمده است: مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع این بند برای ایجاد اشتغال با معرفی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اختصاص می یابد. تقسیم سهم بیشتر متناسب با نرخ بیکاری بالاتر و نیز محرومیت و کمتر توسعه یافتگی انجام پذیرد.
در جزء الحاقی ۴ آمده است: شورای برنامه ریزی و هماهنگی در سطح ملی متشکل از نمایندگان دستگاه های موضوع این بند تشکیل می شود و دبیرخانه آن با هماهنگی شورای مذکور تعیین خواهد شد. دبیرخانه آن در ستاد اجرائی مستقر است و کلیه طرح های دستگاه های مذکور با رعایت موارد زیر باید به تصویب شورای فوق الذکر برسد.
۷-۱- اهلیت و صلاحیت متقاضی اشتغال و کارآفرینی
۷-۲- قابلیت دوام و رقابت باتوجه به محصولات و خدمات در حال و آینده
۷-۳- بازاریابی و تضمین کافی فروش محصولات و خدمات به قیمت مناسب
۷-۴- ارائه طرح های مطلوب
۷-۵- آموزش
۷-۶-تامین مواد اولیه و خوراک و ابزار لازم
۷-۷-خرید با قیمت تضمینی محصولات و خدمات
۷-۸- در کلیه موارد، سهم بیشتر متناسب با نرخ بیکاری بالاتر و نیز محرومیت و کمتر توسعه یافتگی
براساس جزء الحاقی ۵- خاصیت و شرایط و الزامات هر شغل و متقاضیان اشتغال و کارآفرینی با رعایت کلیه احکام مذکور در هر مورد و تقسیم آن بین دستگاهها به تصویب شورای مذکور می رسد. انطباق متقاضیان با دستگاه­های مربوط بوسیله و با معرفی دبیرخانه می باشد. نظارت در سطح ملی با سه نماینده معرفی شده از کمیسیون اجتماعی و در سطح استانی و شهرستان حسب مورد با نمایندگان حوزه انتخابیه مربوطه می باشد.

منبع: