واعظی در گفتگو با معاون نخست وزیر آذربایجان: تقویت همکاری ها میان ایران و آذربایجان لازم است

رئیس دفتر رئیس جمهور، اظهار داشت: ایران و آذربایجان بعنوان دو کشور دوست و همسایه از روابط راهبردی برخوردار می باشند و کوشش برای تقویت این همکاری ها ضروری می باشد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمود واعظی روز جمعه در تماس تلفنی «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر آذربایجان با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۰ و عید نوروز، از نوروز بعنوان یکی از مشترکات فرهنگی دو کشور نام برد و گفت: دو کشور زمینه های فراوانی برای بسط روابط دارند، همچون می توان به همکاری ها در زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی و همین طور حوزه گردشگری اشاره نمود.
رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت تقویت همکاریهای دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا اشاره نمود و اضافه کرد: تهران و باکو در طول یکسال گذشته برغم انتشار ویروس کرونا، همکاری خوبی در زمینه تبادلات مرزی و حمل و نقل کالا داشته اند که امیدواریم این همکاری ها در سال جدید افزایش یابد.
واعظی با اشاره به موفقیت های ایران در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹ و همین طور تولید واکسن کرونا، آمادگی کشورمان را برای اشتراک و انتقال تجربیات دراین زمینه به کشور آذربایجان اعلام نمود.
دو طرف در ادامه با اشاره به پنجاهمین سال همکاری دو کشور در بهره برداری از رودخانه مرزی ارس از آن بعنوان نماد دوستی و همسایگی ایران و آذربایجان نام بردند و بر تسریع در اجرائی و عملیاتی شدن پروژه سد خدا آفرین و قزقلعه سی و همین طور پل آستراچای تاکید نمودند.
معاون نخست وزیر آذربایجان نیز در این تماس تلفنی با تبریک سال جدید و عید نوروز به واعظی از ایران بعنوان کشور دوست و همسایه این کشور نام برد و اضافه کرد: اراده باکو بر توسعه و تعمیق روابط با تهران در همه زمینه ها است.
شاهین مصطفی اف با اعلان اینکه از طرف دولت آذربایجان تسهیلات جدیدی برای تقویت همکاری دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با بهبود شرایط، شاهد تقویت همکاری ها دراین زمینه باشیم.
معاون نخست وزیر آذربایجان همین طور از عفو و آزادی ۷ شهروند ایرانی زندانی در آذربایجان توسط رئیس جمهور این کشور آگاهی داد.
شاهین مصطفی در این گفت و گو ضمن دعوت از رئیس دفتر رئیس جمهور ایران برای سفر به باکو، ابراز امیدواری کرد که در این سفر بتوان در ارتباط با بهره گیری از دانش فنی و مهندسی ایران و شرکت های ایرانی در زمینه بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان از اشغال ارمنستان همکاری نمود