بسته اخبار سیاسی ۱۱ اردیبهشت آینده روابط ایران وعربستان

به گزارش آذر بهبود روابط ایران و عربستان/ سفارش ها در ارتباط با پیشگیری از انتشار کرونا ویروس/ انتخابات ۱۴۰۰ از موضوعات خبرساز و پربازدید امروز سرویس سیاسی ایسنا بود که جزئیات آن در ادامه می آید.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، امروز هم اخبار در ارتباط با نرمال سازی و بهبود روابط ایران و عربستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
در همین رابطه یک کارشناس مسایل بین الملل در گفت و گویی به چرایی تمایل عربستان به نرمال سازی روابط با ایران پرداخت.
حسن بهشتی پور اظهار داشت: عربستان برخلاف گذشته که اصلا به نرمال سازی روابط با ایران تمایل نشان نمی داد ترغیب شده است، چون در یمن به بن بست رسیده و از طرفی با بایدن بر سر چند مبحث اختلاف دارد که ترجیح می دهد هر چه زودتر مسایلش را با ایران حل کند تا از موازنه قدرت در منطقه عقب نماند.
سید هادی برهانی هم از آشتی ایران و عربستان بعنوان بهترین خبر برای جهان اسلام و بدترین خبر برای اسرائیل یاد کرد و اضافه کرد: ایران باید از فرصت موجود که عموما هم به علت تغییر و تحول و سیاست خارجی آمریکا اتفاق افتاده به درستی استفاده نماید، چونکه اختلافات ایران و عربستان می تواند حل شود و اگر چنین اتفاقی بیافتد برای جهان اسلام خبر خوبی است.
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نزدیکی ایران و عربستان ضربه سهمگینی به موقعیت اسرائیل در منطقه وارد خواهد نمود و سیاست نرمال سازی روابط با اسرائیل را متوقف می کند، اظهار داشت: اسرائیل به هیچ وجه مایل نیست ایران و عربستان به هم نزدیک شوند.
همینطور یک نشریه آمریکایی در گزارشی، اظهارات جدید ولیعهد سعودی درباره ایران را یک تغییر لحن آشکار از رویکرد تهاجمی عربستان درقبال ایران دانست.
در گزارش نشریه کریستین ساینس مانیتور ضمن بررسی تأثیر بهبود روابط تهران و ریاض بر منطقه، آمده است که این تغییر موضع سعودی ها ناشی از ناامیدی آنها از دست بالا پیدا کردن در درگیری های نظامی شان است.
توصیه های در ارتباط با پیشگیری از انتشار کرونا هم از دیگر موضوعات خبرساز امروز بود که رئیس جمهور با عنایت به در پیش بودن شبهای قدر در اظهارات خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آن پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این نشست با اشاره به اینکه برپایه آمارهای امروز، مراعات مردم نسبت به پروتکلهای بهداشتی ۶۱ درصد است، اظهار نمود: این بسیار خطرناک می باشد. این یعنی می خواهیم زمان بیشتری در موج چهارم بمانیم و دیرتر خارج شویم. باید با تشدید نظارت ها شاهد نارنجی شدن مناطق قرمز تا آخر هفته باشیم.
وی ضمن اشاره به در پیش رو بودن شبهای قدر، خاطرنشان کرد: این شب ها گرانقدر است اما باید حتما پروتکلهای بهداشتی را به صوردت حداکثری رعایت انجام دهند. حضور در شبهای قدر مستحب، اما رعایت پروتکلهای بهداشتی واجب است و همه باید آنها را رعایت نمایند.
طرح پیشنهاد برگزاری امتحانات نهایی به صورت غیرحضوری از جانب نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از خبرهای پربازدید درباره کرونا بود.
عباس مقتدایی در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به وضعیت فعلی انتشار کرونا اظهار داشت که با عنایت به برگزاری کلاس های ترم جاری به صورت مجازی و تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در ترم های گذشته، برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری می تواند مدنظر قرار گیرد.
محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه مردم و دولت در حراست از سلامت جامعه موظف هستند، تصریح کرد: تا زمانی که دولت و مردم هرکدام به وظیفه خود عمل نکنند این وضعیت همچنان ادامه دارد.
اخبار انتخاباتی همچنان از موضوعات خبرساز و پربازدید بود که گزارش مهم ترین اخبار در ارتباط با انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته را می توانید اینجا بخوانید.
در این گزارش به نامه ۲۲۰ نماینده اصولگرای مجلس به سید ابراهیم رئیسی و دعوت از او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده، حضور محسن رضایی برای چهارمین بار در عرصه انتخابات و اضافه شدن سه نامزد جدید اصولگرا اشاره شده است.
عباس آخوندی در گفت و گویی درباره فضای انتخاباتی کشور، با بررسی تفاوت دو دیدگاه “قدرت نرم” و “قدرت سخت یا نظامی” پرداخت وگفت: شانس پیروزی قدرت نظامی در انتخابات کم است چونکه تاریخ “نه” قاطعی به استقرار منطق نظامی در راس دولت داده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره الویت های دولت آینده اظهار داشت: نخستین بحث من این است که ایران در معرض خطر است. باید ایران را بعنوان مساله اصلی قرار دهیم. ایران جنبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی دارد. باید حول و حوش مساله ایران گفتمان بسازیم. باید ببینم با چه نگاهی می خواهیم این گره سردرگم را در کشور حل و فصل نماییم.
حجت الاسلام حسن شجاعی هم در تحلیلی از شرایط انتخاباتی، حضور یا عدم حضور سیدابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را در معادلات انتخاباتی اثرگذار دانست.
این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: یکسری عوامل تعیین کننده سبب شده فضای سیاسی و انتخاباتی معلق باشد. در بخش اصولگرایان و نیروهای انقلابی حضور یا عدم حضور آیت الله رئیسی تعیین کننده است و تصمیم سایر کاندیداها وابسته به آن است. در جریان مقابل و جریان اصلاحات هم مهم می باشد که رقیب شان کیست، آیا آیت الله رئیسی رقیب آن هاست یا دیگری و این از دلایلی است که جریان اصلاحات هم شور و هیجان کافی را ندارد و مجموعا سبب شده فضای انتخابات سرد باشد.
همینطور محسن رهامی، بعنوان یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در اعتراض به روند بررسی داوطلبان توسط جبهه اصلاحات ایران، خواهان خودداری این نهاد از معرفی او بعنوان یکی از نامزدهای این جبهه شد.
دیگر اخبار در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ را می توانید در لینک های زیر بخوانید.
کاندیداها ساز رقابتشان را بر مبنای آبادانی شهرها کوک کنند
مردم باید حس کنند که صندوق رای ظرفیت تغییر شرایط موجود را دارد
فضای انتخاباتی پرشوری پیش رو است/ مسؤلان درگیر حواشی رقابت ها نشوند
اندیشکدها، انتخابات را از سطح سیاسی به سطح سیاستی ارتقاء می دهند
شعار انتخابات ۱۴۰۰ باید عمل گرایی باشد/ دوقطبی اصلاح طلب و اصولگرا شکل خواهد گرفت
جریان اصلاح طلب و اصولگرا با تمرکز بر دوچهره به رقابت خواهند پرداخت
اگر نخبگان کشور را به میدان بیاوریم مشکلات کارگران حل خواهد شد