با موافقت نمایندگان؛ مجلس از سازمان ملی استاندارد تحقیق و تفحص می کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد موافقت کردند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد ایران در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مورد این گزارش اظهار داشت: ۶۰ نفر هیئت علمی در سازمان استاندارد حضور دارند که پیش از این نیره پیروز بخت با مدرک کارشناسی در رأس سازمان ملی استاندارد این افراد را مدیریت می کرده است. این سازمان در طول ادوار گذشته به صورت سیاسی اداره شده است.
در ادامه علی جدی نماینده شیروان به نمایندگی از تقاضاکنندگان تحقیق و تفحص اظهار داشت: سازمان استاندارد وظیفه منحصر به فردی در نظارت بر کیفیت کالاها دارد. در هفت سال قبل رئیس پژوهشگاه استاندارد ۵ بار تغییر کرده است. مسئولیت مهم این سازمان ممانعت از واردات و صادرات کالاهای بی کیفیت است.
وی اضافه کرد: متأسفانه امروز سازمان ملی استاندارد تبدیل به حیاط خلوتی برای مدیران سیاسی شده است. نیره پیروز بخت که اخیراً از این سازمان برکنار شد، هفت سال مسئول بود اما یک سال و سه ماه حکمی نداشت و زمانی که تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد شروع شد، مدیر برکنار شد و مدیر سیاسی دیگری را به جای او قراردادند. استاندار خوزستان حکم ریاست سازمان ملی استاندارد را گرفت. این انتصابات نشان داده است که درک درستی از جایگاه سازمان ملی استاندارد وجود ندارد. این سازمان حیاط خلوتی برای مدیران سیاسی است.
جدی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز مصالح ساختمانی در ارتباط با صد سال قبل در کشور استفاده می شود. هنوز آزمایشگاه تست خودرو در کشور وجود ندارد و خودرو های داخلی وضعیت اسفناکی دارند. سالانه نزدیک به ۲۰۰ محموله کالای نامرغوب برگشت می خورد که نشان دهنده عدم نظارت دقیق سازمان ملی استاندارد است.
وی اضافه کرد: خیلی از کالاهای ممنوعه به صورت قانونی وارد کشور می شود از محل سازمان استاندارد مجوز دریافت می کند که نشان دهنده رانت این سازمان برای بعضی از واردکنندگان است. نمایندگان مجلس با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد موافقت کردند.

منبع: