هفته جاری انجام می شود؛ سفر معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران

به گزارش آذر سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین از سفر معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در هفته جاری اطلاع داد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، اظهار داشت: “ماسیمو آپارو”، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته جاری به ایران سفر می کند.
وی با اشاره به اینکه «آپارو» همینطور یکی از بازرسان مصوب برای ایران هم به حساب می آید، اظهار داشت: بازدید وی در جهت فعالیتهای روتین پادمانی و در قالب موافقت نامه جامع پادمان است.
نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اضافه کرد: باآنکه با آژانس در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت وگویی برای وی در تهران پیشبینی نشده است.
سوم تیرماه توافق تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان رسید؛ توافقی که ابتدا در اسفند ماه سال گذشته به مدت سه ماه امضا و بعد از اتمام آن برای یک ماه دیگر تمدید گردید به آن امید که در این زمان تحریم ها برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی که طرف غربی بر ادامه تحریم و تنگنا پافشاری می کند، از تمدید آن برای سومین بار خودداری کرده است. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه چهارم تیر ماه در اطلاعیه ای اعلام نمود که تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی، پاسخ نداده است.
در واکنش به بیانیه دبیر کل این سازمان، غریب آبادی همان روز با تکیه بر این که «جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد»، اظهار نمود: آژانس هیچ گونه وظیفه ای برای عرضه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین المللی) در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده ها نداشته و ندارد.
کاهش همکاری ایران و آژانس به مصوبه آذرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برمی گردد که نمایندگان مجلس، کلیات و جزئیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند که بعد از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل و از جانب دولت لازم الاجرا شد. تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، ذخیره سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم از این نوع اورانیوم در داخل کشور، افزایش سانتریفیوژهای نسل جدید و محدود سازی نظارت بازرسان آژانس تنها چند مورد از بندهای آن به شمار می رفت.