پاسخ دانشگاه فرهنگیان به شکایت یک نماینده مجلس عدم اطلاع نماینده مجلس از قوانین و مصوبات جای پرسش دارد!

آذر: دوشنبه هفته جاری خبری در خصوص شکایت نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش وپرورش و رییس دانشگاه فرهنگیان به کمیسیون اصل نود منتشر گردید که دانشگاه فرهنگیان به برخی موارد مطرح در این شکایتنامه پاسخ داده است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، در این نامه علت شکایت احمد نادری به حسن شجاعی، رییس کمیسیون اصل نود جهت رسیدگی، بررسی و تعقیب موضوع، «شکایات گوناگون واصله و بررسی های صورت گرفته درباب وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان (از مجموعه های وابسته به این وزارت) و تذکرات مکرر به این دو دستگاه» ذکر شده است.

موارد شکایت از وزیر آموزش و پرورش
بندهای مطروحه پیرامون شکایت از وزیر آموزش وپرورش مواردی چون
ـ پیگیری تحقق سند ۲۰۳۰ و تعریف در برنامه های آن وزارتخانه جهت اجرا و تخصیص بودجه و در عوض عدم توجه و اقدام در جهت تحقق و اجرای سند تحول بنیادینـ
عدم نظارت بر مدارس غیرانتفاعی و تضاد منافع مدیران این وزارت در داشتن مدارس و مجموعه های غیرانتفاعی و عدم رعایت سقف شهریه ها و نسبت و درصد دانش آموزان دولتی به غیرانتفاعی برمبنای برنامه های توسعه کشور
ـ عدم نظارت بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه در داخل و خارج از کشور و فساد درباب صدور مدارک دیپلم و… بصورت جعلی و خارج از مسیر قانونی در قالب مراکز یا مجتمع های داخل و خارج از کشور و همکاری سودجویانه معاونین و مدیران با مؤسسات کنکور و کمک آموزشی و نظایر آن
ـ انتصابات و مأمور و انتقال افراد خاص به سایر دستگاهها با مجتمع های خارج از کشور بصورت اولتیماتوم و خارج از قواعد و شایستگی در روزهای پایانی فعالیت دولت
ـ تخلف زیرمجموعه ها و مدیران درباب برگزاری کنکور سراسری و نشر سؤالات کنکور پیش از شروع و در اختیار گذاردن سؤالات به مؤسسات خصوصی و همین طور دامن زدن به کسب وکار و حاشیه های کنکور در همسویی با منافع مؤسسات خصوصی یا افرادی خاص
ـ عدم توجه به عدالت آموزشی و محرومیت زدایی (ازجمله مدارس کپرنشین و منطقه محروم) خصوصاً در دوران آموزش مجازی که به مناطق محروم کمترین توجه صورت پذیرفت، ذکر شده است.

موارد شکایت از رییس دانشگاه فرهنگیان
همین طور دریافت و کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان بعنوان مخارج خوابگاهی، رفاهی و فرهنگی و عدم خرج این مبالغ در ردیف تعریف شده قانونی البته رقم این دریافتی در دوران اپیدمی عددی بسیار بزرگ است که با وجود عدم ارائه خدمات در این دوران، کسر شده و محل هزینه کرد آن ابهام دارد.
همین طور عدم اعمال درست مصوبه کسر ۲۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان در عمل و برمبنای عدالت و مشخص نبودن محل خرج مبالغ دریافتی
ـ جذب مهارت آموزان ماده ۲۸ برخلاف قانون و نظر رهبری (مدظله العالی) در تعداد بسیار بالا (سالیانه تقریباً برابر کل دانشجویان جذب شده بوسیله کنکور) بدون داشتن زیرساخت و منابع لازم، سوء مدیریت و حیف ومیل منابع مالی و سرمایه های دانشگاه در حوزه های مختلف خصوصاً حساب خارج از شمول در مصادیق گوناگون و گوناگون
ـ انتصاب افراد غیر هیئت علمی در پست ها و مشاغل حیات علمی و پرداخت حق مدیریت هیئت علمی به ایشان با وجود تذکرات مکرر نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی کشور همین طور انتقال یا مأمور کردن افراد برای پست های مدیریتی در دستگاه های دیگر با حفظ حقوق و مزایای مدیریتی در دانشگاه و تعریف افراد با دو پست و مزایای سازمانی و جذب هیئت علمی برای خواص و افرادی مشخص خارج از قواعد و با مستندسازی و بدون داشتن صلاحیت قانونی (اعم از مدرسی، کبرسن، کارشناس به هیئت و…)
ـ تغییر امتیازات تبدیل وضعیت و مرتبه اعضای هیئت علمی بصورت غیرقانونی از ۲۵ درصد به ۶۰ درصد و اعمال سلیقه و ویژه خواری در این عرصه برای افراد خاص بعنوان موارد مطرح پیرامون طرح شکایت از رییس دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است.

پاسخ دانشگاه فرهنگیان به موارد مطرح شده
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، دانشگاه فرهنگیان، شب گذشته در پی اظهارات احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی نکاتی را اعلام و به برخی موارد پاسخ داده که به این شرح است:
ـ باتوجه به مسائل مطرح شده درباب کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، تاکید می شود که این کسر از حقوق بعنوان مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۶۰ تا حالا در حال انجام می باشد و در رابطه با مدیریت و یا دوره فعلی نیست.
ـ قانون گذار هم از شروع انقلاب، مبالغ شهریه و کسر از حقوق دانشجو معلم را به ترتیب رقم های ۵۵ و ۴۵ درصد در نظر گرفته است و با ادغام این دو، مانع حذف شدن آن در دولت های مختلف شده است.
ـ خواست و تلاش رییس دانشگاه فرهنگیان، همیشه بر عدم کسر این رقم از حقوق دانشجو معلم بوده است. این درخواست به مجلس شورای اسلامی نیز منعکس شده است، چنان که در دوره مدیریت فعلی دانشگاه با طرح موضوع در هیئت امنای دانشگاه طی سال ۱۳۹۸ و گرفتن مصوبه برای کاهش کسر از حقوق، این میزان از ۴۵ درصد به ۲۰ درصد (۲۵ درصد به سود دانشجو معلم) کاسته شد. اجرای آن هم در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با ۵۵ درصد دریافتی قبلی، ۸۰ درصد دریافتی برای دانشجو معلم را به دنبال داشته است. به عبارتی دانشجو معلم با حقوق ۳۸، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال با کسراز حقوقی فقط به اندازه ی ۲۰ درصد مواجه می باشد.
ـ یادآور می شود که دانشجو معلمان این دانشگاه نیروهای آموزش وپرورش و در استخدام این وزارتخانه هستند. این کسر از حقوق نیز بعنوان قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از طرف ادارات کل ۳۲ گانه آموزش وپرورش انجام شده و به حساب خزانه واریز می شود.
عدم اطلاع این نماینده محترم از قوانین و مصوبات مجلس جای پرسش دارد!
ـ در سال ۱۳۹۶ و شروع فعالیت مدیریت فعلی در دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه که رو به انحلال و تعطیلی بود با تلاش و همت شبانه روزی احیا و پذیرش دانشجو از ۳ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد. همین طور به یاری کمیسیون بودجه مجلس، حقوق دانشجویان تنها هفت میلیون ریال بود که به مبلغ ۳۸ میلیون ریال افزایش یافت.
ـ تاکید می شود: دانشگاه فرهنگیان هیئت امنایی است نه یک دانشگاه مستقل نظیر دانشگاه های پیام نور و آزاد؛ پس تصمیم گیری ها در این دانشگاه بصورت شورایی است نه فردی و این تصمیمات هم توسط مجلس تقنین و به وسیله هیئت امنا ابلاغ می شود.
ـ اعضای هیئت امنای دانشگاه نیز با حضور رییس جمهور در رأس و همین طور حجت الاسلام دکتر رستمی نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاه های کل کشور، حجت الاسلام دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه کشور، دکتر جمشید انصاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حاجی میرزایی وزیر آموزش وپرورش، حجت الاسلام دکتر پارسا نیا دانشگاه باقرالعلوم، دکتر حداد عادل، دکتر رضایی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر خاکی صدیق معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر طاهری نماینده سازمان برنامه وبودجه کشور تشکیل شده است.
در آخر ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
– جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان در ۹۸ پردیس و مرکز، ۳۱ استان و ۲۴ رشته با نظر هیئت امنا و اعلام نیاز آموزش وپرورش انجام می شود (مانند ماده ۲۸).
– هر گونه کسر از حقوق در دانشگاه فرهنگیان تابع قانون مجلسی است که احمد نادری هم عضو آن مجلس محترم است.
– جذب هیئت علمی در دانشگاه های دولتی نظیر دانشگاه فرهنگیان بوسیله سامانه نور وزارت علوم صورت می گیرد نه توسط خود دانشگاه، اما گویا نماینده محترم از این مسئله کاملاً ناآگاه است.
– هر هیئت علمی برای جذب باید مراحل دشوار استعلام، مصاحبه، حراست، نهاد، مستندات علمی و…. را طی نماید. پس تاکید می شود جذب هیئت علمی از اختیارات مستقیم دانشگاه نیست.

منبع: